Svenska
MEDLEMSRECENSION

World in Conflict

Massive är tillbaka med ett nytt RTS-spel som blandar strategi och action i en enda härlig grafikorgie av sällan skådat slag. Med detta alternativa kalla krig är det tänkt att Massive nu inte bara ska göra bra spel utan även sälja också. Läs mer för att få reda på varför just du ska köpa det här spelet.

Jag har alltid gillat spel som använder sig av alternativa historier och det gör World in Conflict. I verklighten slutade Kalla kriget med att USA vann och Sovjet förlorade även om det rent tekniskt sett aldrig utbröt något direkt krig. I World in Conflict är det helt andra spelregler då Sovjet anfaller Europa och där Nato agerar som försvarare och sedan även USA via hamnarna i Seattle. Det är du som karaktär i kampanjen träder in i rollen som löjtnant Parker som precis kommit hem från kriget i Europa och nu hamnar i frontlinjen på hemmplan.

Från Seattle bär det sedan av till kända ställen som New York och Europa och till sist även in i Sovjet. Mellan uppdragen bjuds vi på fantastiska filmsekvenser som i det närmaste för tankarna till Blizzards otroliga filmstudio. Massive har gjort ett tappert försök att göra varierande uppdrag och lyckas för det mesta, men tyvärr inte hela vägen. Dessutom känns kampajen kort också och det är trist att man bara får spel ur den amerikanska synvinkeln och inte den sovjetiska. Förhoppningsvis åtgärdar man det i den expansion som med säkerhet kommer att komma vad det lider. Överlag är dock kampanjen riktigt bra och det är framför allt stämningen och filmerna som lyfter den utöver det vanliga.

Ni som spelat Massives tidigare spel i Ground Control-serien vet att det inte finns vare sig resurshantering eller basbyggande med i deras spel och så är det även i World in Conflict. Istället har spelet något som kallas för förstärkningspoäng och detta innebär att du kan få förstärkning av trupper. Detta av balans- och taktiska skäl då det inte går att skapa någon stor jättearmé som kör över allt utan du verkligen behöver ta hand om dina enheter. En annan sak som känns igen från Ground Control-serien är dessa speciella ställen på kartan som ger dig olika fördelar så kallade taktiska hjälppoäng som används när du till exempel behöver flygunderstöd.

Massive har satsat hårt på online-läget i World in Conflict och har bland annat gjort om och förbättrat sin speltjänst Massgate. När du reggar dig så kommer du att kunna följa din framfart och bli belönad genom olika medlaljer och andra belöningar som visar din status för andra deltagare. När du spelar matcher online kommer du att välja mellan Sovjet och de allierade som består av Nato och USA. När du vald sida ska du välja en av fyra kategorier: infanteri, flyg, tanks och understöd. När du väl valt detta börjar det roliga.

Det ska konstateras att online-läget är något av en paradox när man väl börjar spela, för det första har Massive försökt att göra det så åtkomligt och enkelt som möjligt för nybörjare, samtidigt som man har satsat på att göra det till ett strategiskt lagspel av sällan skådat slag inom RTS-genren. Detta gör att det är roligast att spela med ett erfaret lag som kan sina roller och dessutom kan dela med sig av sina poäng vid rätt tillfälle så laget har råd att köpa atombomber. Det är oftast dessa som fäller avgörandet i online-matcher och kan leda till trubbel när alla vill trycka på den "röda knappen". På det hela taget sett är det en klart friskt fläkt med fullt ös för att vara ett RTS-spel när det gäller online-läget.

Som ni märkt har jag skrivit en del redan om den härliga stämning och känsla man får när man spelar World in Conflict och mycket av det beror på den sjukt snygga grafiken i spelet. Med detaljrikedom och effekter i världsklass visar Massive att Sverige verkligen ligger i framkant när det gäller datorspelsutveckling. Dock bör det sägas att det kräver sin burk för att klara den här besten med maximala upplösningar och helst ska man även ha Vista och ett DX10-grafikkort. Ljudet är däremot något svagt men håller ändå hög klass, mer fokus på explosions- och vapenljud framöver tack Massive.

Ett spel som förtjänar stora framgångar
Många av oss vet redan att massive gör bra spel och med World in Conflict hoppas jag att man får en försäljningsframgång också. Helt perfekt är dock inte spelet och det är främst en kort och ensidig kampanj och ett något komplext online-läge som bidrar till att hindra spelet från få tian. Oavsett det är det ett spel som kommer att bjuda på många sköna speltimmar framför dator.

Samlat betyg: 9.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10