Gears of War 2

Skrivet av: NuYu   2008-11-10

"Det blir faktiskt lite för mycket", säger man, men njuter och skrattar samtidigt åt all den röda sörja som väller fram över skärmen då motorsågarna går på högvarv. Brorsan var tvungen att lämna rummet under en del, men det säger förstås inte mycket till er. Man kan däremot stänga av allt blod, om man vill. Men tro mig, det vill man inte.

Gears of War 2 är uppföljaren som jag var riktigt rädd inte skulle kunna leverera. För hur jag än funderade kunde jag inte komma på ett sätt att inte få detta spel att bli exakt likadant som sin föregångare. Visst, det skulle betyda att spelet var skitbra, men samtidigt otroligt enformigt och intetsägande. Den första trailern fick mig inte att tänka annorlunda, utan snarare att bli ännu mer negativ. Bilderna då Marcus Fenix springer fram med en Locust som sköld, över ett slagfält överfyllt av fiender såg inte bra ut alls, bara överdrivet och tråkigt. Därför blev jag med ens positivt överraskad av Gears of War 2, redan från första halvtimmen.

För ni ska veta att Gears of War 2 inte är Gears of War ett. Skillnaden är stor, även om det inte är något man kan förstå genom att se på bilder. Allt handlar nämligen om storleken. Första spelet kretsar ofta kring små strider med tio fiender som exklusiva händelser, medan tvåan allt som oftast innehåller ett tiotal fiender, monster mångdubbelt så stora som en själv och sedan våg efter våg av allt detta. Ettan var småskaligt till krigandet, men hade en perfekt balans vilket gjorde att det aldrig blev en död sekund. Och de gånger något stort verkligen hände, föll hakan i golvet.

Dessa händelser med hakan i golvet sker ungefär varannan minut i den andra delen, men balansen är sig lik och med tanke på antalet fiender, är de denna gång aningen svagare än förut, just därför att det annars skulle bli närmast omöjligt. Men lugn bara lugn, det finns fyra svårighetsgrader, så motstånd kommer ni få.

Småskaligt till krigandet var ettan, liksom till storyn, men med detta sagt ska ni inte tro att det någonsin var smått, utan alla händelser var som gjutna. De var bara inte lika stora som sin uppföljares. Här sker nämligen saker som inte borde ske; monster större än femtiotummare någonsin kan hoppas visa upp dyker upp, hemligheter som gjorda för att skapa diskussion och tankegångar formas och scener proppsmockade med känslor spelas upp. För i uppföljaren ligger nämligen storyn i centrum, tillsammans med allt skjutande och motorsågande, förstås.

Allt står inte rätt till, och Locust beter sig inte som de brukar. Dessutom är Doms fru försvunnen, och detta är en del i det nya känslotemat i spelet. Macho är det, lika mycket som förut, men det glädjer mig också att dessa män med stora muskler och vapen upp till tänderna sätts på prov även på den känslosamma sidan, vilket bara skapar bättre karaktärer i detta fall. Det är otroligt mäktiga scener som visas upp, och ofta för det mig tankarna till Mass Effect, där de nästan kan konkurrera på känslonivån. Och då är detta ändå ett actionspel.

En annan sak som för mina tankar till Mass Effect är fordonpartierna, åtminstone det första. Dessa klagades det på i Jonas och Petters recension, men bjöd på intressanta delar. Tempot är där lite lugnare, likt Mass Effect´s, men det händer fortfarande mycket och här finns även en del fascinerande och spännande händelser, även om det är som Petter säger; roligare att springa runt på bara benen.

Tillbaka till storheten i striderna. För att kunna meja ner alla de Locust som vill visa sin fula nuna finns ett par nya vapen till ens förfogande. Maskingevär, eldkastare och den underbara heavy Mortar, en slags granatkastare som bokstavligen får himlen att regna granater. Med dessa kan man göra livet kort för de flesta, och med den otroliga balansen i hela vapensystemet är det en fröjd att skjuta den ena fienden efter den andra, må det vara med en Lancer, Mortar eller en pistol. Motorsågen är förstås fortfarande underbar, och används på en del roliga, dock inte alltför fantastiska sätt, i spelet. Att såga sönder hinder är ju inte en sak som gör ett spel bättre precis, det är bara ett kul inlägg, och på en del ställen även blodigt.

Motorsåg ska låta motorsåg, såklart, och om jag inte är döv är låter det just motorsåg. Resten av vapnen låter lika fantastiskt de med, liksom alla de andra ljudeffekterna och sen förstås musiken. Röstskådespelarna har med det nya känslotemat fått visa upp fantastiska prestationer, och det är en fröjd att lyssna till all dialog som förkommer i spelet.

När vi ändå är ute och snackar om yta går jag väl in på grafiken. Flera, inklusive mig själv, klagade över att ettan var alltför mörkt och grått. Detta behöver man inte klaga över i tvåan. Miljöerna är smått ljusare, mer varierade och grafiken är - trott eller ej - bättre. Dessutom är landskapen större, blodet rödare (?) och kvinnokaraktärerna är tack och lov lika snyggt gjorda som männen denna gång. Man kan inte klaga på grafiken, om man inte är blind, men man kan klaga på designen. På en del ställen finns smärre designmissar, obetydliga i helheten, men trots allt finns de där. Sen har vi också en i det hela tänkvärd avslutning, men med en smått ointressant och tunn final. Fast det förstås, spänningen inför den tredje delen är trots allt skyhög.

Gillar du blod har du kommit till rätt ställe. Gillar du våld har du kommit till rätt ställe. Gillar du en bra och intressant story har du, faktiskt, kommit till rätt ställe då jag säger Gears of War 2. Det bjuds på massvis med vapen, storslagna strider och väldig variation, medan den ena hemligheten dyker upp till ytan men ändå håller sig gömd, bara för att man inte riktigt ska få reda på allt. Det är spännande, det är adrenalinfyllt och det är explosivt. Det är Gears of War 2!

Plus:
Grym grafik, fantastiska ljud och röster, underbara vapen, storslagna strider, variationsrikt, explosiv och tempofylld action, intressanta fordonspartier, spännande story, makalösa scener och läskigt bra multiplayer (delvis).

Minus:
Fåtalet designmissar, tunn avslutning, usel matchmaking, fortfarande fattas möjligheter till splitscreen på fyra spelare..

94 %