Mirror's Edge

Skrivet av: Jaksky   2008-11-14

Jag ville, men vågade inte ha några jättehöga förväntningar på det här spelet. Det verkade för riskabelt. Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så här bra.

För Mirror´s Edge är bättre än bra. Det är fantastiskt. En niopoängare. Det är unikt. Det är spännande. Det är fullkomligt vansinnigt häftigt! Allt du gör i det här spelet får dig att känna dig cool. När du lyckas med det vill säga. För det är också riktigt utmanande. Att försöka sig på någon annan svårighetsgrad än Easy när du spelar det för första gången är självmord.

Som unga och smidiga Faith ska du springa, hoppa, sparka och balansera dig igenom en värld som rent designmässigt helt saknar motstycke. Att kalla Mirror´s Edge stilrent skulle vara som att kalla Jim Carrey "rolig". Ordet räcker helt enkelt inte till. Så i brist på tillräckliga superlativ kan jag väl helt enkelt ta och kalla det för ett av de allra mest väldesignade spelen genom tiderna. Bilderna talar för sig själva. Tekniskt imponerar det tyvärr inte lika mycket, men det ligger väl på ett ungefär på samma nivå som Bioshock vad gäller texturdetaljer, och det finns en del anti-aliasing. 30 ganska ostadiga fps får vi nöja oss med vilket är lite synd, men det är inget du kommer att tänka på när du har 6-7 stycken skjutglada poliser i hälarna.

Ljudet är precis som grafiken fantastiskt. Ljudeffekterna är klockrena, musiken trollbindande och röstskådespeleriet är alldeles utmärkt. Det hade dock varit trevligt om slow-motion-effekterna hade ackompanjerats av lite tuffare ljudeffekter.

Och så har vi då kontrollen. Själva kärnan i alla spel. Och det är just där som Mirror´s Edge verkligen är unikt. Det finns exempel på spel som har försökt ge oss en kropp i förstapersonsperspektiv som vi verkligen kan använda till något annat än att springa-hoppa-skjuta. Breakdown tycker jag är det mest relevanta exemplet på ett sådant, men tyvärr så är det spelet mer eller mindre ospelbart, vilket är synd eftersom handlingen är fantastisk.

Därför känns Mirror´s Edge som en revolution. För denna kropp kan du verkligen kontrollera. Det är förbannat jävla svårt, men det går. Du kan (och måste) som jag redan nämnt hoppa, klättra, slå, sparka, balansera, springa, springa på väggar osv. Allt detta fungerar utmärkt, utom möjligtvis då att balansera på räcken. Något som är 100% nödvändigt att kunna för att ta sig igenom vissa banor. Hur mycket man än försöker så hittar man ingen metod som fungerar varje gång. Det känns alltför mycket som att det är slumpen som avgör på just den fronten. Inte en endaste gång lyckades jag balansera utan att falla och dö minst 3 gånger. Bortsett från detta tycker jag att allt annat fungerar perfekt. När du väl kommigt underfund med kontrollen kommer du att känna dig som en gud varje gång du springer längs en vägg eller landar ett hopp med en perfekt kullerbytta eller avväpnar en fiende och mejjar ner en bunt elaka poliser med dennes vapen.

Storyn i spelet är bra. Tät kan man beskriva den som. Jag vill, för din skull, inte gå in för mycket på den eftersom det här tyvärr är ett extremt kort spel. Det är beklagligt och var inte helt oväntat, men satt i förhållande till hur mycket detta fantastiska äventyr uträttar så är de 5-6 timmarna det tar att klara ut ganska acceptabla.

Mirror´s Edge är ett vågat försök av svenska Dice att göra ett unikt FPS där du gör något annat än att lämna 10 000 digitala lik efter dig, och i de allra flesta avseenden så har de verkligen lyckats. Det här är för mig årets allra mest positiva överaskning.

Medlemsrecensioner63
Samlat betyg: 8.3/10
1