Gears of War 2

Skrivet av: baathen   2008-11-15

Sugen på lite kött? Inte? Då kan du sluta läsa nu, för Gears of War 2 levererar detta plus mycket mer, och resultatet är en minst sagt episk uppföljare.

Spelet tar vid sex månader efter slutet på ettan, då människorna förgjorde, (eller i alla fall trodde dem det) den framrusande locust horden med en atombomb rakt ner i deras egna revir under jorden. De överlevde dock, och kommer nu tillbaka starkare än någonsin. Som salt i såren verkar bombningen ha haft en annan effekt, en sjukdom, som drabbat de flesta människorna som kommit i kontakt med strålningen. Locust verkar ha kommit på ett sätt att sänka hela städer, och om inget görs kommer även den sista tillflyktsorten, den stora staden Jacinto, falla offer för underjorden. Det enda som kan hindra människornas utrotning är en sista offensiv, att ta slaget till Locusts hemmaplan, och denna offensiv kommer såklart inte funka utan dig.

Historien i Gears of War 2 är förbryllande djup. Det märks att utvecklarna har fått fria tyglar att förklara mer om locust´s ursprung och om människornas historia på planeten Sera, som spelet utspelar sig på. Spelet uttrycker mer känslor, och hela kriget har blivit mer personligt.

Föregångaren blev mest känd på grund av grafiken, och var det snyggaste spelet rent tekniskt för sin tid, och det har inte skett stora förändringar där i tvåan. De största förändringarna ligger istället i designen. Spelet har nu en större färgpalett än brun och grå, och variationen av miljö imponerar. Grafiken har helt enkelt blivit mycket bättre sedan ettan, och det märker man om man inte bara stirrar sig blind på det tekniska.

Det har också skett många förändringar i flerspelarläget. Det har kommit till nya banor, och nya spellägen. Det mest omtalade spelläget är "Horde", som går ut på att tillsammans med fyra andra personer slåss mot datakontrollerade fiender som blir svårare och svårare. Detta spelsätt uppmuntrar till samarbete och är riktigt svårt på de högre svårighetsgraderna. En annan nyhet är att det numera går att spela som fem personer i varje lag istället för fyra. Det introduceras också en minst sagt revolutionerande version av capture the flag spelsättet, kallad "Submission", där flaggan är en spelare som kan slåss tillbaka och vilken man måste ta som gisslan och dra sakta tillbaka till respektive bas.

"Bigger, better and more badass", sammanfattades Gears of War 2 av Cliff Bleszinski, design director på Epic Games. Jag hade definitivt inte kunnat säga det bättre själv. Detta spel är ett måste för er som inte fick nog av ettan, men även för er som tyckte det första spelet var för ytligt, för det finns också en djup historia, om vänskap och människoöden.

Saw on!

Medlemsrecensioner61
Samlat betyg: 9.2/10