Far Cry 2

Skrivet av: outcast   2008-11-18

Det är med ganska mixade känslor jag sitter och tittar på eftertexterna i Far Cry 2. Det finns så otroligt mycket välgjorda och bra saker med detta spel och också otroligt många helt korkade designval. Det käns nästan som att teamet bakom är en mix av genier och totala jävla amatörer. Därför kommer jag dela upp denna recension i tre delar. Den fösta är en överblick över spelet och vad det går ut på, de andra två vad som är bra respektive dåligt med det.

Som namnet antyder är detta alltså en uppföljare till det fortfarande väldigt läckra Far Cry. Uppföljare är dock ett lite dumt ord kanske då det egentligen käns helt som ett fristående spel. Du får i början av spelet välja en av en drös prisjägare och sedan kastas du in i Afrika där ditt uppdrag är att hitta och döda en man som kallas The Jackal.

Det finns många väldigt fina och välgjorda delar av detta spel. Det första du kommer lägga märke till är den otroligt vackra grafiken. Allt är omsorgfullt välgjort från såväl små byar till de djupa djunglerna och träsken. Trots den enorma världen så känns det aldrig som att de bara kastat in saker i den helt slumpmässigt utan allt känns väldigt nogrant planerat när det gäller det grafiska. Också vapnerna är snyggt modellerade (och det finns väldigt många) och det är otroligt imponerande att de alla kan haka upp sig på olika sätt (en patron kan tex fastna så du måste stå och banka geväret ett tag innan du får ut den så du kan fortsätta skjuta). Allt sådant känns väldigt kul att de verkligen lagt ner jobb på.

En annan härlig grej med detta spel är hur fritt du kan ta dig an de olika uppdragen du får, vill du bara springa rakt in och skjuta på allt som rör sig så går det bra. Vill du häldre ta en tupplur och invänta natten för att sedan smyga dig in med ljud-dämpade gevär så går det lika bra det. Det känns alltid som du själv väljer hur du vill ta dig an spelet och vilka vapen och tillbör du själv föredrar. När Far Cry 2 är som bäst så är det verkligen otroligt underhållande och skönt med den här friheten.

Det finns dock väldigt många fel ocskå, de flesta av dem känns tyvärr också otroligt jävla korkade och onödiga. Det är många som klagat på de långa transportsträckorna i detta spel. Jag förstår dom, men jag skulle själv inte tycka det var speciellt farligt om det inte vore för det mest irreterande i hela detta spel: Fienderna. Var du än går i spelet så är ALLA ute efter att döda dig.

Du sitter och susar fram igenom djunglen i din jeep, på taket har du ett tungt maskingevär, vilket vore nog för att skrämma de flästa från att ge sig på dig. Men inte då, en liten personbil kommer mötandes och så fort han får syn på dig så ska han efter och preja dig och döda dig till vilket pris som helst. Det hjäper inte frustrationen att fiendenars bilar alltid är snäppet snabbare än din egen, samt att din bil bara tål några pistolskador innan den börjar ryka och kravlar sig fram i ännu mer snigelfart. Det finns också fiendebaser utplaserade lite överallt på kartan. I början trodde jag man kunde slå ut dom och döda alla där för att slippa alla som jagade dig hela tiden, (vilket skulle gjort det mycket bättre), men istället så finns det alltid nytt folk där som är berädda att jaga dig tills du svär dig en biljett rakt ner i helvetet igen.
Detta var alltså den värsta biten med Far Cry 2 och det är nästan så det sänker hela spelet ibland, sällan har jag blivit så frustrerad i ett spel som av just detta.

Ett annat stort minus är de otroligt dåliga röstskådisarna. Jag vet inte om jag nånsin hört några så platta och oangagerade röster i ett spel. Det låter nästan som att röstskådisarna fått sitt manus hemskickat per post och sen blivit uppringda på telefon för att bara läsa in sina repliker rakt upp och ner. Ibland känns det nästan som man sitter och lyssnar på en dikt när de pratar. Helt otroligt att man kan göra ett så ambiöst spel projekt och sen bara strunta i något såhär viktigt.

Det finns dock en del andra mindre svagheter också. Det skulle tex varit välkommer med lite mer busstrafik över kartan så du kunde ta dig runt lite snabbare. En annan fråga är: Var är all civilbefolkning? Du ser aldrig några civila i spelet när du kör runt i Afrika. Dels så skulle det bidragit till känslan att vara i ett land och dels så känns det svårt att bry sig om storyn (som för övrigt är väldigt ointressant som det är) när man inte ser hur lokalbefolkningen lider som alla du pratar med säger. Det är också konstigt att ett så läckert spel rent grafiskt har så fula karaktärsmodeller. De flesta ser rent ut sagt missbildade ut med pluffsiga kinder och ögon som är på väg ut ur huvudet.

Det är som sagt väldigt blandade känslor för detta spel. Ibland bara älskar jag det och ibland hatar jag det. Det finns så otroligt mycket potensial i detta spel och fixar det bara alla problem i en expansion eller uppföljare så vore detta helt klockrent. Hoppas bara de sparkar de idioter som är ansvariga för det dåliga i detta spel, för en 7åring skulle inse alla de brister som tyvärr slunkit igenom.

Medlemsrecensioner31
Samlat betyg: 6.8/10
1