Left 4 Dead

Skrivet av: outcast   2008-11-25

Ah zombies... dessa underbara ruttna kräk. Jag vet fortfarande inte vad det är som facinerar mig med zombie-universumet men jag gissar på att det är hela överlevarbiten sammt att hela systemet vänds upp och ner. Nåja, Left 4 Dead är äntligen här och det rockar stenhårt.

Du spelar som en av fyra karismatiska överlevare i denna zombieslakt och du lämnas egentligen utan någon direkt story (vilket i detta fallet funkar väldigt bra) för att slå dig igenom område efter område för att komma ut ur staden. Spelet har fyra kampanjer med vardera 5 kapitel.

Det största klagomålet mot Left 4 Dead har varit att många tycker det är för lite. Men Left 4 Dead ska spelas på minst advanced svårighetsgraden för att bli verkligt spännande och då räcker det ganska långt, ni kommer garanterat att få svettas på de sista kapitlerna i varje kampanj för att överleva. Ta sedan och skruva upp till extreme och det kommer krävas många våta nätter för att klara alla fyra kampanjer.

Jag har aldrig spelat ett spel där teamwork verkligen är så viktigt som här. Ni måste konstant hålla er i närheten av varandra och vara berädda att offra sig för en kamrat för att ha någon som helst chans på de högsta svårighetsgraderna.

Min zombiepurist i mig rynkar alltid på nästan lite när inte produkter innehållande zombies som är väldigt trogen mot hur det ska vara (alltså bara männsliga tröga zombies gillas, dock så kan springa zombies gå bra för min del också, speciellt när de är nödvändiga för spelbarheten) Dock så var jag lite skeptisk mot de såkallade special zombies som finns i spelet. Men efter att ha spenderat många timmar med att slakta zombies så måste jag säga att valve gjorde ett väldigt bra jobb där. Det finns fyra stycken olika som jag inte kommer att gå in på närmare med beskrivningar om förutom att de är väldigt mycket farligare än vanliga springade zombies.

Jag verkligen älskar det här spelet och de har lyckats fånga panik-känslan perfekt när det rusar 30 stycken zombies rakt mot gruppen efter att en special zombie kletat ner erat synfält med sina magsafter så ni inte ser något.
Men det är trots det, de lugna partierna som är de bästa. Ni har tex kommit fram till en gammal stuga och på en radio blivit informerade om att hjälp snart är på väg, men det kommer ta ca 10 minuter och under tiden måste ni försvara er mot enorma horder av zombies. De kommer dock inte anfalla förens ni är redo så under denna tid kan ni relativt lugnt diskutera er strategi och plasera ut bensindunkar som fällor och välja ut vilka rum som passar bäst för att försvara sig mot den kommande zombie attacken. Efter att ni signalerat att ni är redo bryter hela helvetet lös.

Left 4 Dead är annars mycket action presis hela tiden och det är egentligen det enda negativa jag kan hitta. Jag skulle gärna se lite mer lugna partier och kanske insammlande av proviant och liknande. Lite mer vanligt överlevande osv. Men det är kanske inte det Left 4 Dead ska vara och det funkar så otroligt bra som det är. Left 4 Dead är som vilken bra zombiefilm som helst på anabola med action non stop, och det är underbart. Valve har här också som vanligt skapat en så grymt bra grund för modare, så klagomålet jag hade är egentligen inget klagomål då andra kommer släppa mods som säkerligen kommer ändra spelet på alla möjliga och omöjliga sätt, så vi alla får uppleva får zombie apocalyps på vårt egna speciella sätt. Jag är otroligt förväntasfull på att se vad som kan tänkas ske i framtiden.

Gillar du zombies, coop, fps eller bara rent jävla megaös så måste du ha det här spelet.

Medlemsrecensioner21
Samlat betyg: 8.3/10