Tomb Raider: Underworld

Skrivet av: Cure   2008-12-01

Då är äntligen Lara Croft tillbaka i det nya spelet Underworld. Åh som jag har längtat efter henne efter de otroligt bra föregångarna Anniversary och Legend (ja, Anniversary är en föregångare till Underworld). Men lever det upp till förväntningarna?

Jag har verkligen sett fram emot avslutet på den nya trilogin, som består av ovan nämnda spel. Jag var verkligen nyfiken på att få veta vad som hände efter cliffhangern från Legend. Men tyvärr måste jag säga att efter att jag klarat spelet så är det inte ett så vidare kärt återseende, trots allt.

Som alltid börjar det lovande. Storyn tar vid mer eller mindre direkt efter Legend och denna gång får vi följa Lara över hela världen igen, ja i stort sett i alla fall. Storyn i korthet är att Lara fortfarande är på jakt efter sanningen om sin försvunna mor, vad hände med henne egentligen? Ja, det får vi reda på i detta nya kapitel. Storyn är för övrigt mycket bra och intressant, och man sitter oftast på helspänn när mellansekvenserna väl dyker upp. Men mer än så tänker jag inte berätta, då storyn är spelets största egentliga styrka och behållning. Så inga klagomål här.

Däremot när man börjar spela spelet så förstörs illusionen. Underworld är verkligen inte färdigt, tekniska brister förstör helhetsintrycket och spelupplevelsen något fruktansvärt. Första gången jag spelade spelet så fastnade Lara i väggen, på en avsats, och jag kunde verkligen inte röra på henne. Jag tryckte på knapparna och styrde med analogen som en galning, men hon ville verkligen inte lyssna. Så jag fick starta om spelet igen. Och då menar jag inte att jag fick trycka på "Quit Game", Nej för den funktionen finns ju inte. Ja du läste rätt. Det finns ingen "Quit Game" valmöjlighet i spelet. Så vill du gå tillbaka till huvudmenyn får du pausa spelet och gå tillbaka till dashboarden (om du spelar på 360) och starta om därifrån. Helkorkat! Så otroligt frustrerande! Ett av många tveksamma designbeslut i spelet..

Att hon fastnar i väggarna, ja det är en förekommande ovana i spelet då hon gör det väldigt ofta. Dessutom så vill hon ibland inte röra på sig när hon balanserar på en bjälke, och börjar snurra runt som en galning. Detsamma gäller när man ska plocka upp en treasure, man springer fram till den och ska ta upp den, men Y-knappen (som man tar upp dem med) registerar inte och då börjar hon springa fram och tillbaka medans Y-knappen blinkar frekvent samtidigt. Ja, jag får väl stanna henne, röra föööörsiktigt på analogen och smyga fram till den. Nämen se, det funkar! Jag fick den. Gud va skönt. Men sådär ska man faktiskt inte behöva göra, personligen så vill jag mest av allt springa fram till den och plocka upp den utan problem. Men icke. Notera att detta inte händer varje gång, men lite på måfå, då och då när hon känner för det.

Jag vill även säga att jag inte har några större problem med kameran, men då skulle jag ljuga, för kameran är en av spelets största bovar. Jag har aldrig haft problem med kameran i tidigare delar, men den här tar verkligen hem priset. Speciellt i trånga utrymmen när hon ska krypa under en håla och direkt hoppa ner från en avsats precis vid slutet, då blir hon plötsligt osynlig och kameran snurrar runt så mycket att jag måste svälja en ipren. Huvudvärk, huvudvärk. Inte bra. Definitivt den sämsta kameran i serien. Tråkigt men sant.

Underworld är så fullt av tekniska strulaktigheter och buggar att det ibland blir helt ospelbart. Det är riktigt synd då resterande delar av spelet är så himla bra, storyn är magnifik likaså grafiken, miljöerna och designen samt alla pussel i spelet är rejält imponerande. Riktigt, riktigt tråkigt. Dessutom är spelet dessvärre väldigt kort, visst det finns treasures och relics att hitta, men i det stora hela så kan man klara spelet på under 10 timmar. Spelet har 8 banor men 2 av banorna är storydrivna utfyllnader som tar 2 minuter att klara. Så det egentliga antalet är 6, och dessa kan ta allt mellan 1 till 3 timmar att klara beroende på om man genomsöker miljöerna och hur snabbt man kan avklara alla pusslen i spelet. Vilket för mig tog relativt lång tid. Men ändå.

Någonting som gör mig om än mer besviken än allt som står ovanför, är den totala avsaknaden av intressant extrameterial i Underworld. Legend och Anniversary var fullsmockat med lite smått och gott extramerial som soundtrack, kostymer, artwork och lite annat. Den här biten är jag grymt besviken på Underworld då allt man kan låsa upp är artwork och conceptbilder. Conceptbilder. Inget annat, bara menlösa bilder. Tack Crystal Dynamics, men jag vill ha en anledning att leta upp alla treasures. Det ger ni mig inte den här gången. Inte alls. I Legend och Anniversary kunde man dessutom välja och vraka mellan alla kostymer man låst upp att ha på sig på banorna. Det kan man inte i Underworld. För det första finns det inga kostymer att låsa upp och för det andra så ger spelet dig ett val mellan 3 kostymer att ha på sig på varje bana. Och är det en snöbana, ja då kan du ju givetvis endast ha snökläder på dig, inga hotpants. Realistiskt måhända, men tråkigt. Jag skulle i alla fall vilja ha möjligheten, men icke. Tack för den.

I Underworld finns det heller ingen "Replay Level" läge. Ja, du läste rätt. Det enda som finns att tillgå efter att man avklarat spelet är ett "Treasure Hunt" läge som är den störta besvikelsen som finns att tillgå. I detta läge finns ingen story, inga fiender, inga pussel (då alla redan är avklarade), bara du och dina förbisedda treasures och relics. Ja i det här läget är det bara till att leta upp sina treasures och relics utan att några fiender och pussel kommer i vägen. Ursäkta CD (Crystal Dynamics), men när blev ni dummare än tåget? Fantastiskt uridiotiskt. Och till råga på allt, vill du spela om spelet från början, ja då får du välja "New Game" medans spelet överskriver allt du gjort innan. Det vill säga alla treasures du redan plockat upp, allt tack vare det uridiotiska checkpointsystemet. Missförstå mig rätt, jag uppskattar checkpoints i spel men inte att dom överskriver mina gamla, och det kommer dom göra oavsett med tanke på att det endast finns en sparfil i spelet. En. Ja, man tackar. Jag börjar redan känna mig tacksam, snälla minska lite på generositeten till nästa spel då. Geez..

En annan sak jag älskade med Legend och Anniversary var "Time Trial"-läget, där man fick springa igenom och lösa en bana på en utsatt tid som dessutom låste upp lite extragodis i spelet om man lyckades. Självklart såg jag fram till att göra detta även i Underworld. Men nej, den funktionen saknas ju. Totalt. Inget "Time Trial" här inte. På sätt och vis så kan jag förstå att det saknas med tanke på banornas storhet, men man kunde ju i alla fall lagt in funktionen och satt dit en rimlig tid för att klara banorna på för de som ville. Men nej då, vi skiter i det. Folk vill nog lägga ut 700kr på ett spel för att klara det en gång och aldrig spela det igen. Javisst, ni har ju så rätt, så rätt.. Så gillade du "Time Trial"-läget i tidigare delar och såg fram emot det även i Underworld så kan ni ju glömma den tanken. Totalt.

Det svider att säga det, men Underworld är ett otroligt trasigt, framskyndat och ofärdigt spel. Ja, betydligt mer så än Angel of Darkness. Tyvärr. Nu må jag älska AOD och håller det som ett utav dem bästa spelen jag haft nöjet att spela, men jag erkänner att det inte är perfekt, men trots det så är det ändå ett fantastiskt bra spel. Det är inte Underworld trots sins brister, vilket är synd för hade utvecklarna fokuserat mer på spelet som helhet än storyn och att få alla miljöerna att se så storslagna ut, ja då hade Underworld varit en ny klassiker. Men tyvärr så kan du placera det bredvid Angel of Darkness (om du inte gillade det spelet) som ett spel som lovade så mycket men inte riktigt gav lika mycket tillbaka. Som jag förstått det så tycker många Tomb Raider-fans illa om det spelet, av någon konstig anledning.. Men som sagt, tråkigt men sant.

Jo, jag glömde säga också att om man hittar alla relics i spelet så utökas Laras hälsa. Men vad är det för mening när ni tagit bort alla fiender i läget man låser upp efter man avklarat spelet och inte har någon möjlighet att använda sig av den extra hälsan när man väljer "New Game" tack vare det urkorkade automatiserade sparsystemet som skriver över allting? Ingen whatsoever.

Nä, tacka vet ja Legend och Anniversary (eller t.o.m Angel of Darkness, som jag för övrigt klarat sisådär 10 gånger), där har vi tre mer eller mindre perfekt gjorda spel jag faktiskt kan återvända till, tyvärr så kommer jag inte återvända till Underworld så värst mycket befarar jag. Så länge spelet är så trasigt och ofärdigt som det är, så begraver jag dig i skuggan Lara. För den här gången. Kanske kan det nya episoderna, som för övrigt endast släpps till 360, gottgöra denna besvikelse som är första delen av Underworld (fortsättning följer i nya episoderna). Så totalt helt menlöst att köpa till PS3 med andra ord.. Men vi får se. Allt jag vill avsluta med är att säga till Crystal Dynamics: nästa gång..

GÖR OM, GÖR RÄTT!!

Ps.. och du Lara.. JAG GÖR SLUT!!

Jag vet att recensionen är fööör lång, men jag är så fantastiskt besviken på Underworld att det inte går att beskriva, mer än vad jag redan gjort då..