Svenska
MEDLEMSRECENSION

Mirror's Edge

Skrivet av: Tenshin   2008-12-12

I en stad där allting är övervakat, och det är stenhård poliskontroll finns det några som är så kallade "Runners", dessa levererar information som staten inte kan övervaka. Jag är en av dem, jag är Faith.

Har killarna på DICE gjort något av Mirror's Edge som skulle vara revolutionerande då? Läs, och se..

Det hela börjat med att man får springa igenom en Prolog. Där får man enkelt men glädjeingivande lära dig känna kontrollerna, lära dig känna flytet, lära dig känna Faith. Och detta flytet jag pratar om, det är helt oöverträffat av vad som gäller spelkänsla. För när du svingar dig från stång till stång, tar sats och springer över en avsats för att komma ner rullandes och sedan wallrunna upp på ett hus tak, det är oöverträffat. Det är nog antagligen det bästa jag någonsin har känt när jag har spelat ett spel, att det flyter på så otroligt skönt. Det känns verkligen som att jag är Faith.

Men efter Prologen så startar Story Mode, så smått. Och innan jag hinner sätta kontrollen i ett fast grepp blir jag helt förstenad. Jag blir helt förstenad av hur vackert det är, grafiken och designen på staden, alla hustak, skyskrapor.. Allting. Få gånger har jag känt en sådan "Wow!" upplevelse. Helt underbart!

Story Mode, som består av 9 Kapitel. Är otroligt rolig att spela, och sedan jag hade fått spelet i brevlådan i Fredags förra veckan så har jag spelat ut det två gånger! "Hur jävla kort måste inte det spelet vara då?" Tänker ni. Och jag håller med. Det är kort, alldeles för kort, knappa 6-7 timmar för att spela ut det. Men det gör inte så mycket, för Story Mode är så att du bara vill spela det igen. Du tröttnar inte på det. Fast dom hade självklart kunnat göra det lite längre.

Glädjenivån är redan skyhög i detta spel, men man kan utveckla det ännu mer. Man kan bland annat stänga av funktionen Runner Vision. Detta gör så att du inte ser grejerna du skall hoppa på eller sådant som rött, utan allting är bara normalt. Så du får själv använda din skicklighet och kunskap för att snabbt komma vidare om du är jagad, eller jagar någon.

Spelmusiken som finns i Story Mode är också väldigt bra, den blir inte jobbig, men man får aldrig känslan av att man saknar den. Dom har verkligen träffat rätt med vad det skall vara för typ av musik till varje grej som händer, och man känner att det nästan är naturligt att lyssna på den samtidigt som du gör vad du gör.

Vad jag tycker är väldigt bra med Mirror's Edge, att i en spelvärld där man tycker att nästan varenda spel består av krigs inspirerade grejer, vare sig det är att såga monster itu, skjuta skallarna av Nazist Zombies eller liknande, så är Mirror's Edge annorlunda. Här gäller det att istället för att låta din Automat Karbin göra hela jobbet, så måste du ta skydd, du måste hitta varje väg som kan tänkas hjälpa dig att antingen fly, eller knocka din fiende så att han inte längre är ett hot. Du måste med andra ord gå in öga mot öga. Visst finns det vapen, (Vilka förresten har helt extremt skön känsla i sig, jag tycker dom borde göra ett skjut spel med den typen av känslan i vapnerna.. Det hade gått hem direkt hos mig) men dessa har bara ett magasin var, så du kan knappast lita på dem att göra grovjobbet. Det öppnar liksom ögonen för spelar communityn, som kan förstå att det finns andra spel än krigs spel med biffiga macho killar i huvudrollen, för här är du faktiskt en tjej som hoppar runt och helst inte använder sig av vapen.

Många har jag sett och hört som har gnällt på svårighetsgraden på Mirrors Edge, och jag förstår verkligen inte vad dem grinar över. För jag har både lirat på Normal och Hard, och jag har även spelat utan att använda vapen när jag spelade igenom första gången. Visst är det svårt ibland, men så svårt att man slänger kontrollen eller gormar svordomar? Nej, jag tror inte det. Jag tycker att det är en riktigt skön, balanserad svårighetsgrad.


Online, som nästan alla andra spel i denna generation har, det har även Mirror's Edge. Fast det är inte den traditionella online som man oftast tänker på. Här är det inte Team Deatchmatch, utan här ska du avverka ett valfritt kapitel så snabbt du bara kan, för att sedan lägga ut din tid för andra att raca mot. Detta finner jag riktigt underhållande och man tänker hela tiden "Ska jag hoppa där istället för här, det kanske sparar mig någon sekund? Kan det vara bättre att springa där istället för att hoppa där?" Man tänker så nonstop för att försöka skala av dem sekunderarna av din tid som kan vara så viktiga


Ja du, än så länge har jag prisat Mirrors Edge. Har det inget negativt då?

Jovisst har det det. För att starta så är Story Mode för kort, oavsett om den är rolig och skoj att spela om så skall den fortfarande vara längre, åtminstone en till två timmar längre.

Jag tycker även att man borde ha fått mer frihet, för man följer egentligen en linje. Dock en ganska suddig än, för du kan hoppa utanför den designerade linjen och utforska lite. Men det är inte mycket, kanske bara någon platå eller något tak. Så det är inget som sysselsätter dig i timmar. Hade dom gjort Mirror's Edge lite mer Free Roaming (Kanske som belöning för att klara Story Mode?) för det hade varit ett förjävla bra spel att bara hoppa runt på taken i staden och titta ner, och känna dig verkligen fri.


Så, för att summera upp det då.

+ Helt underbar Design och Grafik. Spelkänslan är oöverträffad. Rolig Story Mode och Online. Skön musik.

- Lite för kort Story Mode. Gärna mer frihet.


Grafik & Design: 10/10

Spelbarhet : 9/10

Ljud: 9/10

Hållbarhet : 8/10

Slutbetyg: 9

Jag var nära att sätta en 10/10 men då hade jag velat ha mer frihet framförallt.


Så, är det värt dina pengar enligt mig? Så in i... Mirror's Edge är ett spel varenda person som kallar sig Gamer skall uppleva! Ett riktigt köpvärt spel.

Medlemsrecensioner63
Samlat betyg: 8.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10