The Legend of Zelda: Ocarina of Time

..det här spelet är så fantastiskt att det knappt går att beskriva egentligen men jag får väl försöka. jag kan däremot erkänna att jag har faktiskt aldrig ägt det här spelet i hela mitt liv utan har bara lånat och spelat hos kompisar men jag har klarat ut det på gc och n64.

konstig zelda tidslinje: som alla vet så finns det flera teorier om tidslinjen i zelda men jag har här tidslinjen enligt utvecklarna, enligt spelen och enligt dom som ägnar sina liv åt att lista ut hur tidslinjen går (d.v.s extrema nördar). enligt utvecklarna, spelen och nördarna så är det här den första linken av alla faktiskt och det låter väl rimligt eftersom att Ganondorf blir Ganon för första gången i spelet men sen är ju frågan om vad som kommer efter det här och majora's mask? twilight princess eller a link to the past? det ids jag dock inte räkna ut så nu börjar jag med recensionen istället.

story:

Link är en riktigt grön person som bor i kokiri forest där faktiskt alla andra också har gröna kläder. allt är grönt och normalt men en natt drömmer Link en ovanlig dröm om personer som han aldrig sett förr.. han ser sej själv vid ett slott och framför honom är det en stor (grön) man på en riktigt ond häst som kidnappar en ung flicka. eftersom att detta är en dröm så kan ju inte Link stoppa honom och vaknar sen upp. då möter han fen Navi som har blivit skickad av deku tree som..tja.. få honom att hitta ett svärd och köpa en sköld innan han kan gå till deku tree som har blivit dödligt sjuk av en förbannelse! Link måste då gå in i honom (han är visserligen ett levande träd men ändå.. ewwww) för att besegra det som gör honom så sjuk. Link gör det och det leder honom till sist till jättemånga monster som han måste besegra för att sen kunna bli vuxen och besegra mannen i hans dröm: Ganondorf. dessutom måste han också rädda prinsessan zelda.

kontrollerna i spelet är faktiskt väldigt bra för att vara på nintendo 64 för som alla vet så är dom kontrollerna faktiskt någar av dom värsta handkontrollerna som någonsin gjorts. på gamecube funkar dom bättre för där är också handkontrollen bättre fast man får ändå inte riktigt samma sköna känsla som när man spelar på N64 kontrollen. på wii är den ju densamma som på gamecube med tanke på att man använder samma kontroll.. om man inte har en classic controller alltså. dom funkar också bra om någon vill veta det.

grafiken är väl vad man förvänta sej från ett nintendo 64 spel och är alltså inte helt perfekt. spelet lyckas konstigt nog se bra ut ändå och har många bra effekter som inte finns i andra spel. visst är väl inte Link världens snyggaste person men det mesta förrutom honom är ganska snyggt.

musiken är fantastisk! det finns i stort sett ingen dålig musik i hela spelet men det finns faktiskt sånt som inte är helt perfekt. väldigt lite däremot. det är inte mer med det.

bosstriderna är bra och varierade. vissa är svåra, vissa är lätta. väldigt många är lätta. det är mer templen innan bossarna som är svåra som sen gör bossarna svåra eftersom att man har lite liv efter det. bossarna är stora och snyggt gjorda. dessutom har dom väldigt olika attacker vilket gör bossarna olika från varandra. bra.

själva spelet är som dom flesta säger: det bästa Zelda spelet någonsin. det är långt och miljöerna är olika varandra. mycket grönt och brunt i spelet visserligen men man kan väl inte förvänta sej så mycket från ett spel som gjordes 1998. templen är ganska svåra och stora. det finns många olika fiender i det vilket ju är bra. det finns också många låtar som man måste lära sej på sin ocarina för att kunna komma fram i spelet vilket kan vara svårt... men för dom flesta så är det nog inte det.

betyg:
musik: 10/10
kontroller: nintendo 64: 9/10 gamecube: 8/10 classic controller: 8/10