Bioshock

Skrivet av: PatrYk   2008-12-28

Tyvärr, jag kan inte se storheten i detta spel, alls. Varför i all värld har Bioshock hyllats av just en hel värld när den är så småckfylld med brister är bortom mitt annars rätt klara förstånd. Det går inte att komma undan från att spelet har en viss kvalité (lika originell som kuslig atmosfär), vi börjar med det positiva.

Först och främst är undervattens underbara stad Rapture en fantastisk spelgrund för en spelare att leka i (åtminstone på pappret). Hela tiden får man en känsla av en helt annan värld och som skjutare är detta ingen typisk miljö att härja runt i. Sedan har vi spelets längd som ligger på bra 25+ timmar vilket är förvånansvärt långt för ett spel av denna kaliber.

Men, men... vad gör man här förutom skjuter med bångstyda vapen som känns direkt obekväma att använda? Utvecklarnas tanke var att förmå spelet med alla möjliga plasmider, vilket gör sig ständigt påmind när man inser att vapnen helt enkelt saknar krut. Även när man uppgraderar pufforna känns de som mest medelmåttligt skadegörande. Fiendens livmätare är stundtals ologiskt orimlig och beteendet hos vissa individet är minst sagt åt det onormala hållet. Dessa knäppskallar lider av grov schizofreni så en vidare analys inom det kanske är helt poänglös. Gångarna man tar sig igenom är oerhört likartade och tråkiga. Vilket gör hela upplevelsen desto mindre trivsam (negativt vis).

Att skjuta är inte särskilt tillfredställande och att använda plasmider känns endast belönande efter halva spelet när man börjar levla upp sin karaktär. Återigen spelar man sig själv dv.s. någon helt utan personlighet, jag var redan trött på sådant i Half-life. Big daddy, spelets synonyme fiende och nemesis är mystisk och cool, rent estetiskt är han helt mästerlig! Men, jag skulle föredra en dunder Big Daddy framför en hel armé av dessa vandrande dykare, såsom ofta kunde dyka upp mellan jämna mellanrum. Istället för att dö kunde man stundtals bedöva honom. Det skulle bespara mig att möta en oändligt sinnad armé av dessa kloner.

50-tals scenariot är bara tilltalande till en början, men sedan börjar det kännas gammalt. Precis som min klena Tommy-gun. Ljudet är det mest imponerande i hela spelet, tillsammans med den allra första halvtimmen. Små detaljer som te.x. vattendroppar och dylike får en helt annan dimension om man besitter ett bra hemmabio som sparkar rumpa. Inte lika dynamiskt som Gears of war 2 men definitivt mycket bra.

Ville så gärna tycka om det här spelet, alla älskade det redan på förhand. Ett högst godkänt lirr dock, om man är intresserad av annorlunda spel och vill ha ett spektakulärt (nåja) upplevelse där fantasin har inga gränser är detta ett givet köp. Jag tröttnade på att döda ena Big Daddyn efter den andra, däremot är jag förmodligen relativt ensam om det. Det här är mer konst snarare än ett riktigt bra spel.

Grafik:7
Ljud:9
Spelbarhet:5+