Mirror's Edge

Hoppa, rulla,sparka och fly i en underbart designad stad. Det sägs att detta är"Mirror's Edge" i ett nötskal men stämmer det?

"Mirrors Edge" är svenska Dice studios första spel som inte ingår i deras kända Battlefield-serie och de lyckas förvånansvärt väl med att använda deras förmåga att skapa simulerat krig till att tillverka ett roligt, annorlunda och otroligt vackert äventyr i parkourstil och allt detta i en stilistiskt väldesignad framtidsstad. Med tanke på att detta är väldigt olikt deras tidigare spel så är jag mäkta imponerad.

Spelaren iklär sig rollen som Faith, en så kallad "runner" som har i uppdrag att undvika den totalitära staten, dess polisstyrka och leverera viktiga meddelanden till oppositionen. Historien tar sig en törn när Faith's syster blir inblandad i en komplott. Detta är nog allt man behöver veta om spelets story och ni läsare inser nog att historien inte är spelets största styrka.

Det som gör "Mirror's Edge" så unikt är det nya spelsättet, detta måste vara det första renodlade förstapersonspelet vilket kan vara lite knepigt att bli van med i början men efter ett tag så känns det verkligen som att man hoppar från hustak till hustak. Känslan att känna sig så fri uppnås i endast en handfull av spel och "Mirror's Edge" är en av dessa. Utöver den härliga verklighetskänslan så bjuds spelaren på en av de vackraste och unika städerna i spelväg någonsin.
De ljusa och kontrastrika färgerna ger spelet en otroligt fräsch och unik känsla. Även fast vissa texturer kunde ha putsats på så är helhetsintrycket fantastiskt.

Kontrollschemat är välutformat, enkelt och lättlärt vilket är ett måste för att precision är en av de viktigaste aspekterna som krävs i spelet och detta leder tyvärr till en av de mer negativa delarna av "Mirror's Edge".

Som spelare måste du bli van med repetition, repetition och åter repetition när du spelar "Mirror's Edge". Missar du minsta lilla hopp med ett par centimeter så faller Faith handlöst till en säker död och hela momenten måste göras om. Man blir mer frustrerad och irriterad efter varje försök och tålamod är ett måste för att kunna ta sig igenom detta äventyr.

Utöver det det höga kravet på precision så kan fienderna vara väldigt hänsynslösa i vissa partier av spelet och eftersom att Faith oftast endast är beväpnad med hennes två nävar så blir det oftast kortvariga fighter med en dålig utgång för Faith dessvärre och då måste man inse som spelare att detta är ett spel där man ska hellre fly än illa fäkta.

Avslutningsvis så finns det ett annat väldigt irriterande momenten i "Mirror's Edge" och det är när man är helt vilse och måste hitta en liten gömd lucka eller dylikt. Detta blir efter ett tag otroligt jobbigt men belönande när man slutligen listar ut hur man ska ta sig till nästa lucka eller avhopp.

Summa summarum så är "Mirror's Edge" ett otroligt stilistiskt snyggt och lättlärt parkourspel och det enda i sitt slag. Trots den korta speltiden så har spelet ett högt återspelningsvärde men ett varningsfinger höjs till dem som är lättirriterade och saknar tålamod.

Betyg: 8/10

Medlemsrecensioner63
Samlat betyg: 8.3/10