Halo 3

"Finish the fight..."

Jag tänkte på de orden då jag startade Halo 3 för första gången. Jag tryckte på "Campaign" och vänta tills det laddades klart.
Spelet startades och jag kände en varm känsla inombords. Jag var tillbaka i Bungies värld. Jag var tillbaka som Master Chief. Jag var där för att avsluta striden.

Vissa anser att Halo 3 har en dålig story, men när det kommer till den punkten kan jag inte alls hålla med.
Halo 3 och de andra Halo spelen har en underbar story som berättas på ett perfekt sätt. Det bästa är att man lever sig in i spelvärlden och in i Master Chief. Det känns som att man är Master Chief. En sak som får en att känna det ännu mer är väl att man inte fått se Master Chiefs ansikte under 1:an eller 2:an. När man spelat igenom spelet så kommer man ihåg det mesta. Man har minnen från allt som hänt. Första gången man såg en liten grunt springa runt och skrika, första gången man fick se en scarab, då man körde en Warthog vid strandkanten på Halo-ringen med två soldater.
Det är minnen som jag inte kan glömma. Det man inte alls kan glömma är självklart storyn.

Bungie har valt att berätta sin historia på ett helt annorlunda sätt jämfört med andra spel.
Självklart finns det mellansekvenser, men de är annorlunda. Man ser karaktären som vissa spel, men man kan välja att skippa mellansekvenserna. Något som är väldigt intressant och coolt är att då man skippar mellansekvensen så upphör inte händelserna som finns. Dvs ifall någon håller på att bli slagen under mellansekvensen och man skippar mellansekvensen så kan man faktiskt hoppa in i det hela och försöka stoppa den som slår den andra. Vi kan ta t ex en av dem första mellansekvenserna i spelet där Johnson blir insparkad i ett rum. Skippar man mellansekvensen kan man faktiskt fortfarande se att Johnson blir slagen/sparkad av en brute. Man missar alltså inte det som händer, utan världen fortsätter som vanligt och man hoppar inte över något.
Det är något väldigt intressant och roligt, med tanke på att jag aldrig stött på något liknande i andra spel.

Halo 3 storyn är även mycket bra gjord. Man får veta mycket detaljer, men samtidigt så kortfattas allt. Det blir inte för mycket, men inte för lite heller. Det är lagom mycket information om det hela.
Något som får storyn att bli så mycket mer levande är karaktärernas känslor. Självklart har varje karaktär i nästan varje spel känslor. Man ser vad de känner, men i Halo 3 verkar det vara helt annorlunda. Det ger en väldigt realistisk känsla.

Många spel känner man att de har en "falsk" känsla då karaktärerna pratar eller uttrycker känslor. Vissa spel blir för dramatiska, andra blir för löjliga. Vissa spel vill vara seriösa men lyckas inte det, andra vill få in komedi men misslyckas. Halo däremot verkar blanda allt, men på ett bra och realistiskt sätt. Halo är långt ifrån realistiskt, men karaktärernas beteende och känslor känns annorlunda och mer realistiska än andra, vilket ger en helt annan känsla i storyn.

Bungie har gjort ett fantastiskt jobb med storyn och de har gjort ett minst lika bra jobb då det kommer till alla vapen.
Jag hittar gamla vapen som Assault Rifle från Halo: Combat Evolved och den sköna Battle Rifle från Halo 2. Alla vapen har balanserats, man ser några gamla vapen och även nya. Magnum från det första spelet är tillbaka, dock har man tagit bort siktet som fanns tidigare och man har balanserat vapnet, vilket är väldigt bra.

Alla vapen har en perfekt balans. Då man spelar multiplayer så känner man att det inte bara handlar om vad för vapen man har, utan det handlar även om hur bra man är på att använda det vapnet. Snipern är väldigt kraftfull, men i fel händer så är en Assault Rifle farligare.

Men ett spel kan inte bli perfekt genom att man bara ger balanserade vapen och en bra story. Miljön är minst lika viktig, men Bungie verkar ha tänkt på detta.
Från Afrikas djungle till Halo ringarna. Miljöerna i Halo har alltid varit varierande och det tredje spelet är knappast ett undantag. Miljöerna varierar väldigt mycket, vilket gör spelet mycket mer intressant. Vissa spel har samma miljö eller liknande miljöer genom en stor del av spelet, men Halo 3 är inte alls så. Man hamnar i en djungel, i en öken, uppe i stora berg med fullt av snö som täcker dem, mörka organiska miljöer (Ni förstår vad jag pratar om ifall ni har spelat det) och mycket annat. Halo får en helt annan känsla av detta.
Man tänker sällan "Fyfan vad trött jag börjar bli på dessa skit miljöer!".

Bungie har även lyckats ge oss de roligaste och coolaste fordonen. Vi har flera gamla fordon från de tidigare spelen plus några nya. Mongoosen är ett exempel. En fyrhjuling där man kan ha en passagerare bakom sig. Perfekt ifall man enkelt och snabbt vill åka någonstans och rädda den personen som har flaggan i CTF och hjälpa honom tillbaka till basen.
Att åka runt i kampanjen är roligt och det är ännu roligare då man spelar online. Att åka tre personer i en Warthog och göra trick på vägen till fiendens bas är roligt, speciellt då man gör något fel och bilen voltar helt jävla konstigt.

Olyckligtvis är kampanjen rätt kort, ifall man spelar på t ex normal. Så man kanske känner att spelet inte håller länge, men multiplayern är det som får en att spela Halo 3 non-stop.
De tidigare spelen var sjukt roliga att spela online och Halo 3 är minst lika bra, om inte bättre. Det finns massvis med mappar, olika game modes och mycket roligt. Många spel har de vanliga "Capture The Flag", "Team Deathmatch", "Deathmatch" osv, men Halo har mer än bara dessa (Dock heter det Slayer och Team Slayer, inte Deathmatch eller Team Deathmatch).

Många game modes i olika spel går oftast ut på att döda varandra. Även om det är Capture The Flag eller att man ska ta över ett visst område, måste du döda varandra konstant. Halo har några game modes som får en att komma ur det hela att döda varandra. Vi kan ta t ex Rocket Race. Här kan man inte döda varandra. Två personer sitter på en Mongoose och har Rocket Launchers. Du kan inte döda dina motståndare, men du kan spränga dem åt helvetet. Meningen är att man ska åka in i en viss checkpoint. Den som sitter bakom dig ska försöka förhindra de andra att komma till checkpointen innan ni gjort det.

Det kanske låter tråkigt för vissa, men det är sjukt roligt. Då man sitter där flera personer som känner varandra och spelar så skrattar man och njuter ännu mer av spelet än att spela med random people. Att spela med random people är inte det absolut roligaste i just t ex Rocket Race, men Slayer eller Team Slayer är roligt även om man inte har med sig vänner.

Man upplever mycket roligt och coolt i Halo 3 och Bungie har givit oss spelar något perfekt.
Theater!
Man kan kolla på sina senaste matcher, ta bilder och spara filmklipp. Det är något mycket bra ifall man vill ha kvar minnen från sina snygga kills eller roliga händelser. Det händer att man kanske åker på en mina då man kör en Warthog och fordonet flyger som fan. Man kan pausa just vid explosionen och ta en ball bild som man sedan kan kolla på och skratta.
Då tänker man helt enkelt "Fan vad jag och mina vänner skrattade då vi körde på minan".

Även möjligheten att skapa egna banor i Forge är grym. Dock är det knappast något så pass grymt som Sandbox editorn för Crysis, men det är tillräckligt bra i Halo 3. Man kan skapa egna roliga banor.
En bana som jag och mina vänner spelar på väldigt ofta är en bana som heter Skycastle. Jag vet inte vem som skapat den, men min vän sade att han hade laddat ner den från någon snubbe och att vi borde lira den. Ja, många kör Skycastle helt normalt. Men vi har skapat våra egna regler i det hela (Jag är osäker om andra personer kör samma sak som vi. Jag tvivlar på att de gör det).
Vi spelar på ett sätt att vi "mobbar" varandra. Vi kommer upp i "skycastle" och försöker mobba det andra laget, alternativt den sista personen som är kvar där nere. Det kan verka väldigt tråkigt för den som är nere, men det är utmanande och roligt. Det kräver mycket taktik och man skrattar och har sjukt kul.
Jag har skrattat och upplevt fantastiska timmar med Halo 3 tack vare Multiplayer.

Halo är verkligen ett fantastiskt spel och det finns massvis med anledningar varför jag tycker att det är ett av de bästa spelen jag spelat. Halo trilogin är enligt mig den bästa trilogin.

Plus: Fantastisk story, bra vapen, roliga fordon, otroligt rolig multiplayer, sköna mellansekvenser, roliga kommentarer från soldater under striderna.