Mirror's Edge

Jag springer upp för de röda trappstegen upp mot taket, jag hoppar över ett par lådor och har bara ett stängsel kvar. Jag tittar bakåt.
Där står 3 svartklädda fiender med stora SMG:s redo att ge eld.
Jag börjar springa, jag är över stängslet och min uppdragsgivare är här för att rädda mig med sin helikopter. De 3 männen öppnar eld, skotten missar, jag är vid kanten jag hoppar, och aj fan.
5 kulor träffar mig i ryggen och min rymningsplan gick i stöpet. Precis som spelet självt. I princip...

Vad som börjar imponerande med Dice nya spel är självklart designen. Helvita skyskrapor och blodröda väggar+trappor. Det är annorlunda men mycket charmigt.

Det hela utspelar sig i en "närliggande" framtid med de så kallade "runners" (springare) som använder sig av le parkour för att leverera paket. Du är en av dom som heter Faith. Hon har asiatiskt utseende, svart hår, svart linne, hederliga blåa jeans och helcoola röda skor.

Spelet handlar i stort sett om att rädda sin syster som har blivit ditsatt för ett brott hon inte begått. Spelet har 9 korta kapitel där du får göra allt ifrån att glida ner från hustak, hoppa upp och ner från väggar och desarmera dina fiender med avväpningstekniker. Nu har Dice inte riktigt gjort något av dessa tekniker, förutom att när deras vapen blir rött så trycker man på Y,knappen och vips så har du ett vapen med 15-20 kulor i. Detta kan störa en så otroligt mycket ibland. Fienderna har oändligt med skott men när man själv får vapnet så har man ytterst lite kulor som knappt räcker att döda 3 fiender med.

Sen är det ju också så att Faith väldigt väldigt ofta misslyckas med dina kommandon. Du vill springa på en vägg för att snabbt ta dig till andra sidan men nej, hon hoppar rakt ut istället och faller några hundra meter så bara alla benen i kroppen bryts. För att gå vidare på minussidan så är spelet alldeles för kort, 5-7 timmars speltid. Storyn är något misshandlad och faller ihop halvvägs och som sista minuset så har vi staden. Den underbara, magnifika och läckra staden som jag dreglade efter att få utforska. Detta fick jag inte. Istället måste jag hela tiden springa framåt och framåt och aldrig uppleva staden. När jag var klar med sista kapitlet var jag så arg och besviken så jag kastade ut Mirror's Edge genom fönstret, lät det ligga ute i en halvtimme tog sedan tillbaks det och sålde det på momangen.

Men det fanns ändå något hos Mirror's Edge som jag gillade. Faktumet att man använder sig av le parkour som är så otroligt häftigt att se på och uppleva. Grafiken/designen är det mest speciella med Mirror's Edge som lever upp till allas förväntningar. I alla fall mina. Om det skulle vara Stockholm så skulle jag börja träna på parkouren med en gång.

Nåväl spelet levde absolut inte upp till mina förväntningar men jag är ändå glad att Dice har gjort det. Det här är framtidens spel. Det är nytt och annorlunda. Det är Mirror's Edge...

Minus: konstig story, kort spel, tråkiga banor och "Faiths upprepade misstag."

Plus: grym grafik, urläcker design, bra kontroller, roligt slow-motion läge och ok AI