Dead Space

Skrivet av: baathen   2009-01-18

Skräckspel är inte något som jag provar på ofta, på sin höjd ett spel per år. Det senaste skräckspelet jag spelade var Resident Evil 4, vilket inte alls var så skrämmande som jag hade hoppats. Nu gjorde jag ett nytt försök med EA:s Dead Space, och blev positivt överraskad.

Kommunikationen med rymdskeppet USG Ishimura har gått förlorad. Ishimura är en så kallad "Planetcracker" byggd för att borra hål i planeter, som sedan ska tömmas på sina inneburna rikedomar. När kontakten med skeppet bryts vid planeten Aegis 7 antar man att det är ett simpelt systemfel på skeppet och skickar ett gäng experter inom området, däribland huvudpersonen Isaac Clarke. Tyvärr är situationen lite värre än förväntat, och reparatörerna landar mitt i en mardröm av Blod, kött, skrik och mörker. Efter att ha blivit skild från de andra genom ett möte med ett av de okända monstren måste Isaac använda sina verktyg på ett helt annat sätt, nämligen genom att skära i kroppsdelar istället för stål, vilket som tur är funkar utmärkt. Historien följer därmed en klassisk "någonting har gått fruktansvärt fel och vi måste ta reda på vad" situation, dock en väldigt välgjord sådan med många tvister.

Hur bra ett skräckspel är bedöms mer än något annat på hur man levererar en stämning som får en att verkligen känna sig rädd och spänd hela vägen igenom. Det ska vara en sådan stämning som gör att det är jobbigt att spela vidare, en slags tortyr som man ändå njuter av. Med dagens teknik går det att framkalla denna stämning genom välgjorda skuggor, ljud, och ljussättning. Detta är något som Dead Space gör med råge. Det går inte en minut då du känner dig säker, utan det är alltid något som leker med ditt sinne, vare det ljudet av något som kryper i ventilationstrumman över dig eller skuggan av något runt hörnet. I mitt fall slutade detta med att jag gick med vapnet draget stora delar av spelet, och att jag ofta trodde att jag såg eller hörde en fiende, även om det inte var någon i närheten.

Att monstren är så fula och skräckinjagande till den grad att det nästan inte går att föreställa sig något vidrigare är ett plus i kanten, du vill inte ha dessa grabbar i ansiktet på dig och enda sättet att förhindra detta är genom att skjuta av dem deras lemmar, att blint skjuta dem i magen funkar inte, och de stoppar inte heller om du bara avlägsnar huvudet. Detta ökar känslan av panik då du måste planera dina skott om du inte vill få slut på dem vid väldigt dåliga tillfällen. Känslan att, efter att du har skjutit av båda benen, sätta en känga i skallen på jäveln som vågade krypa upp bakom dig ger dig definitivt mer glädje än motsvarigheten i Gears of War. Denna glädje utbyts dock snart mot skräck igen i en ond cirkel som inte slutar förrän du klarat spelet, and I love it!

Andra saker som ger Dead Space ett rejält plus i kanten är känslan då du får gå korta promenader ute i vakuumet som kallas rymden. Ljudet är superbt även här, då det är dovt och dämpat, och verkligen ger dig känslan att i rymden kan ingen höra dig skrika. Liv, utrustning, och ammunitionssystemen i spelet gör också spelet väldigt filmiskt och stilrent, då all din utrustning sköts genom ett hologram som visas framför Isaac. Livmätaren visas genom ljuspunkter på dräkten längs Isaacs ryggrad och ammunitionen kan du bara se på en display på ditt vapen när du har det draget. Att spelet inte pausas när du kollar igenom dina inventarier ger dig en panikkänsla då du måste bläddra och finna medpacks medan du är jagad av blodtörstiga bestar som vill slita dig i stycken, och är enligt mig mer ett bra tillägg i denna typ av spel än ett tecken på dålig design.
Dessa effekter gör att Dead Space känns som ett väldigt genuint och genomtänkt spel, som flyter på genom väl valda designidéer.

Grafiken är enastående, ljudet är fantastiskt och det är fullt av finurliga idéer som förhöjer spelupplevelsen många snäpp. En recension utan några negativa punkter verkar kanske lite väl partisk, men jag har ärligt talat inte funnit något som är värt att nämna, då spelets positiva punkter är så många och så starka.
Årets överraskning och en välgjord sådan!

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10