Star Wars: The Force Unleashed

Som sann Star Wars nörd som man väl alltid kan kallat sig ha varit så vart jag måttligt nyfiken när det i fjol annonserades att ett nytt Star Wars spel i Sith anda skulle släppas.

Att få chansen att prova på hur den mörka sidan i SW universumet fungerar och samtidigt få chansen att göra alla dessa tuffa saker som en jedi inte är tillåten att göra, fascinerade mig rejält. Vart än mer sugen när jag hörde att Mr. George Lucas själv varit med i story skrivandet och att det skulle utspelas mellan den tredje och fjärde filmen i den episka sagan.

Det hela börjar med att man som Darth Vader, besöker wookie hemplaneten Kashyyk för att förinta en jedi riddare som lyckats överleva order 66 (utplåna alla Jedi-riddare), som kejsaren utlovade några år tidigare. När man sedan gjort det så uppenbarar sig en son till denne nämde jedi som med kraften, rycker Vaders ljussabel ur händerna på honom. Och här börjar spelet på riktigt. En kort paus och sen har denne lille pojke till son, blivit runt 20-års åldern och Vader kallar honom för sin egen apprentice.

Som första uppdrag skickas du till en Tie-fighter fabrik där ytterliggare en överlevande jedi, Master Rahm Kota har tagit kontrollen. De första banorna handlar i princip om att lära sig tackla de olika aspekterna med den mörka sidan av kraften och jaga rätt på kvarlevande jediriddare runt om i galaxen. Därefter tar storyn ett kliv åt ett lite annorlunda perspektiv, men jag ska inte förstöra för er genom att säga för mycket.

Förutom en mästerlig kontroll, flertalet olika combos med lasersvärdet och diverse andra olika force powers såsom force lightning, force push och saber throw så är storyn en väldigt viktig del i detta spel. Med snygga, välgjorda filmsekvenser med en bra dialog. Många har även samma röster som från filmerna. Star Wars: The Force Unleashed är ett roligt, spännande spel, lite alltför kort och någon enstaka gång något monotont men i det stora hela ett bra köp om du vill ha något att göra en helg när du är alltför bakis för att göra något annat. 8/10

Medlemsrecensioner35
Samlat betyg: 7.2/10
1