Just Cause
Den efterlängtade GTA-kopian utspelar sig på
en paradisisk ö. Svenska Avalanche Studios bjuder
på kokhet action och grym frihet i Just Cause.
Efter succéspelet Grand Theft Auto
3 som sålde platinum, även om det
blev bannat i ett flertal länder, kom
det en del utmanare som ville ha en
bit av kakan. Jag snackar om spel som
Driver (Multi), The Getaway (PS2)
och Saint's Row (Xbox360). Alla dessa
hade sina egna sätt att förtjusa oss
konsumenter men ingen lyckades
knuffa bort Rockstar's GTA 3 från
tronen.
Jag tror inte Avalanche Studios har
haft som mål att göra detta, dem
har helt enkelt försökt ge oss ren
spelglädje utan några större tankar
på konkurrensen. För er som spelat
något GTA-spel kan enkelt förstå
hur detta spel ser ut och vad det går
ut på genom den här enkla förklaringen:
Just Cause är GTA fast med större frihet,
mycket snyggare grafik och en colombiansk
knarklangarberättelse på ett område som är
näst intill ett paradis, som händelsevis också
råkar vara en ö.
Nu har jag kanske gett dem flesta av er en
bild i huvudet om vad ni kan förvänta er av
Just Cause.
Detta spel bjuder på många wowupplevelser.
Då menar jag sådana som att
sno en helikopter, åka rakt upp i luften
tusentals meter och sedan slänga sig rakt
ut. Jag faller i en hisnande fart, kläderna
och håret fladdrar vilt. Sedan släpper man
lös sin trogna fallskärm för att sedan lugnt
sväva neråt. Men det är inte över än. Jag ser
en snygg sportbil på motorvägen nedanför
mig. Jag riktar in mig och landar på taket
på just denna bil, sedan slänger man sig in i
sidorutan på bilen i farten för att knuffa ut
föraren. Vips så är det jag som kör runt i den
fina sportbilen.
Man kan köra många olika sorters
fordon, tex motorcrossar, jumbojets,
militärhelikoptrar etc. Detta tillsammans
med en enorm yta, och då menar jag
verkligen ENORM yta. Att köra från ena
sidan av ön till den andra tar ca 20-30
minuter. Då med bil. Om man skulle gå
till fots skulle det uppskattningsvis ta fyra
timmar. I verklig tid, bör tilläggas. Lägg till
en mycket snygg grafik på detta och dessutom
inga laddningstider. Då börjar man inse
att detta spel faktiskt är ganska revolutionerande.
Man kan göra näst intill vad som helst på denna
yta. Om man inte längre känner för att köra
bil eller flygplan etc, så varför inte gå till fots
med tunga automatvapen och skjuta på ett par
knarklangande gängmedlemmar. Eller varför inte
leta upp spelets högsta berg, och sedan hoppa
fallskärm ut från det. Otroligt snyggt och vackert.
Även om Just Cause är ett bra spel, så hade det
kunnat bli mycket bättre. Ibland känns det som
om spelet är halvfärdigt. Många fula och konstiga
buggar och misstag som man ser rätt så ofta allt
med spelets gång. Buggar som att människor
kommer svävande genom luften, sittandes. Det
skulle egentligen vara en bil där, men den har
försvunnit av någon anledning. Eller att gräset
på marken syns igenom en bil. Om man tex kör
en pickup liknande bil ute på ett gräsfält, så kan
det stå grässtrån rakt upp igenom flaket. Sådana
här misstag finns det gott om, och det känns att
om Avalanche Studios hade lagt till några extra
månader på spelet så kunde man slippa sådana här
tråkiga grejer och därmed kunnat bli ett av 2006
års bästa spel. Dom valde också att ta bort Ragdoll
fysiken från spelet då det blev för krävande för
Playstation 2 versionen. Vilket förstås också var
väldigt synd.
Just Cause har en del dåliga saker som man är
tvungen att nämna, men utöver detta så har vi
ändå ett ganska bra spel. Ett underbart äventyr
med många otroliga egenskaper. Och definitivt ett
utav det bästa Svenskutvecklade spelet någonsin.
-Kolla gärna in mitt krypin för att få länken till min egna tidning jag gjorde som projektarbete, där naturligtvis denna recensionen finns med.-