Mirror's Edge

En av anledningarna till att Mirror's edge blev ett av de första spelen till min nya 360 var att jag helt var nyfiken på om ett spel som i grund och botten går ut på att man springer kan vara bra? Och ja. Det är det.

I Mirror's Edge utspelas i en stad som är hårt kontrollerad av maktmissbrukare. I denna stad finns runners, illegala budbärare som anlitas när det handlar om saker man inte vill att polisen ska genomsöka. Man tar sig an rollen som Faith, var syster blir ditsatt för mordet på en samhällskritisk poliktiker. Fatith måste använda alla förmågor för att finna vem som ligger bakom allt det här och rentvå sin syster.

Och vilka förmågor sen. Förutom att springandet har man även ett par slagkombinationer att banka ner eventuellt hot och även sno deras vapen för dem innan man visar var skåpet ska stå. Men det är viktigt att man väljer sina offer noga. Tar man en som har understöd från sina kollegor finner man snart att man är nedskjuten utan större problem.
Att styra Faith är aldrig svårt, även om det finns en utmaning när det gäller att tajma hoppen m.m. Axelknapparna används till att utföra alla free running kommandon, bortsett från RT som är till för kamp moment.
Man ser det hela genom ett första person perspektiv som ger en otroligt skön känsla, och man kommer snabbt på att det inte kunde gjorts med någon annan vy.

När man väl gått igenom spelets story, så låser man upp en massa time trails, och det är här den största utmaningen kommer, för nu gäller det verkligen att snabtt hitta de bästa vägarna, tajma hoppen, få till landningarna. För de här momenten är knepiga, ofta finner jag mig slitandes för att komma fram snabbt som möjligt, för att helt plötsligt finna en väg som skulle sparat mig avsevärd tid den första 8 gångerna.

Grafiken i Mirror's Edge är toksnygg. När man springer runt på stadens hustak kan man inte låta bli att häpnas över hur staden ser ut (vilket kan resultera i att man missar avsatsen och man snart känner smaken av asfalt). Staden är snyggt designad med många detaljer och dess vita färg ger ett sken över hur kontrollerad staden är för att den ska verka vara exemplarisk.

Sammanfattningvis kan jag säga att Mirror's Edge är ett action spel som levererar. Det är snyygt, coolt och utmanande. Rekommenderas starkt.

Medlemsrecensioner63
Samlat betyg: 8.3/10