Rock Band

Skrivet av: Linkjr   2009-02-10

Efter att ha verkligen njutit av Rock Band 2 kände jag mig tvungen att skaffa det första Rock Band till Nintendo Wii. Rock Band 2 är nämligen imponerande på varenda punkt, allt från sitt world tour, online multiplayer, nedladdningstjänst för nya låtar och även att man kan skapa en egen karaktär. Allt detta saknas tyvärr i Rock Band för Nintendo Wii.

När det gäller instrument handlar denna recension främst om mikrofonen då jag saknade mikrofon när jag spelade Rock Band 2 utan enbart hade gitarr. Därför skaffade jag nyligen en USB mikrofon av duglig kvalité. Trummor är det enda som saknas, vilket naturligtvis kommer skaffas i framtiden.

Rock Band till Wii släpptes cirka 6 månader efter ps3/360/ps2 versionerna. Tyvärr handlar detta ändå om en lat PS2 konventering. Harmonix är utvecklaren bakom titeln och jag begriper inte alls varför man var så försenad med Wii versionen då det ändå inte innehåller något nytt utan exakt samma spel som PS2 spelet. Här är det minsann inte samma spel man spelar om man spelar Wii versionen eller om man spelar ps3/360 versionerna till skillnad från Rock Band 2 till Wii där det inte skiljer sig alls från övriga versioner.

Först av allt, det finns överhuvudtaget inget world tourläge. Med andra ord tvingas du spela låt efter låt som i de äldre Guitar Hero spelen. Här får man alltså inte åka från stad til stad på turné och man kan varken skaffa sig fans, pengar eller hyra någon manager som hjälper ditt band. Mycket illa säger jag då ett world tourläge hade förlängt spelet avsevärt och det blir ganska snabbt tråkigt om man bara spelar låt efter låt utan att ha någonting att eftersträva.

Grafiskt ser det dessutom väldigt illa ut även om grafik kanske inte är det viktigaste i ett musikspel som Rock Band. Rock Band 2 på Wii erbjuder riktig grafik. Här får man istället se lågupplösta mellansekvenser, alltså inte ens riktig grafik. Det är verkligen fult i jämförelse med andra av dagens musikspel. Kantigt och fult och icke godkänt på långa vägar.

Det finns tyvärr inte heller särskilt många låtar jag gillar här, varken att spela eller sjunga till. Visst, vi har väl några sköna låtar att sjunga till såsom Blitzkrieg Bop med The Ramones, Maps med Yeah Yeah Yeahs, Paranoid med Black Sabbath, Dani California med Red Hot Chili Peppers men överlag imponerar inte soundtracket.
Rock Band innehåller cirka 60 låtar varav 5 låtar är exklusiva för Wii versionen på grund av avsaknaden av nedladdningstjänst för nya låtar. Att det helt och håller saknas en nedladdningstjänst i Wii versionen tycker jag är väldigt dålig stil av Harmonix.

Tänker inte lägga upp den kompletta låtlistan för Rock Band utan jag hänvisar er till Wikipedia för den kompletta låtlistan. Ljudkvalitén är inte heller den bästa jag hört i ett musikspel, något sämre än exempelvis Guitar Hero 3.

Så hur är det då att sjunga i Rock Band? Jo, det fungerar bra. Inte alltid 100% tillförlitligt, men nog tillräckligt. Här ska man tänka på tonläge, tonlängd men i vissa fall bara uttala orden korrekt. Dessutom när det bara spelas gitarr under längre period har man fria möjligheter att säga vad man vill utan att drabbas av några minuspoäng. Det får spelet pluspoäng för. Något som är mindre bra med mikrofon är att man inte alltid ens behöver uttala orden utan bara följer med i sången genom att "mima" till det. Till skillnad från gitarren så måste man vara på G hela tiden utan något fejkande. Jag valde att köra på easy när jag använde mikrofon. Detta för att jag ärligt talat är ganska usel på att sjunga även om jag älskar att göra det. På Easy med enbart mikrofon tar spelet slut efter bara 4 timmar. Men det är orättvist att säga så då det säkert är klart roligare och längre spel i högre svårighetsgrader. När det gäller gitarr spelar jag på Medium. Hard och Expert finns också att välja för den erfarne spelaren. Vill ni veta vad jag tycker om att spela gitarr i Rock Band hänvisar jag er till min Rock Band 2 recension. Kan kort säga att det är väldigt roligt att spela gitarr och Harmonix har en klockren fingertoppkänsla för hur en gitarr ska användas i ett musikspel.
En kul grej är att man faktiskt kan spela gitarr samtidigt som man använder mikrofon. Det enda som behövs är ett mikrofon ställ och därmed använder du två instrument samtidigt.
Personligen föredrar jag att spela gitarr framför mikrofon. Inte för att det är något fel med mikrofonen då jag tycker om att sjunga, men ändå upplever jag högre utmaning i att spela gitarr. Dock måste det påpekas att jag ändå inte har det särskilt roligt när jag spelar gitarr i Rock Band. Detta på grund av det överlag tråkiga soundtracket även om vissa låtar är bättre än andra. Rock Band innehåller för övrigt också ett träningsläge för den som vill träna upp sig inför en specifik låt.

Jag tycker att Wii ägare helt och hållet ska hoppa över denna titel och istället skaffa det fantastiska Rock Band 2. Där får man mycket för pengarna. Här får du istället en gammal PS2 konventering. En dålig sådan.

Plus: Äntligen har jag fått testa mikrofon i ett tv-spel.
Minus: Ful grafik, tråkig låtlista, avsaknaden av flera huvudfunktioner som övriga versioner av Rock Band har (PS3/360).

Testad version: Wii, NTSC