Guild Wars: Nightfall

Skrivet av: Assylia   2007-08-04

Guild Wars: Nightfall är det tredje spelet inom Guild Wars. Denna gång har Arena-Net lyckats riktigt bra. Skillnaden mot alla andra online-spel är att alla expansion fria spel, så du behöver inte ha det vanliga Guild Wars för att kunna spela det. Spelet har också ingen månadsavgift vilket gör spelet väldigt prisvärd. I detta expansion har man den inte allt för ovanliga uppgiften att rädda världen. Spelet spelas i ett Afrika-tema med öken på det flesta ställena. Denna gång ska man ta sig an Varesh Ossa och den onda guden Abbadon som har planer på att få Nightfall över hela världen. Man börjar i en ensam ö vid namn Istan och där klarar man quest och missions för att komma upp i lvl för att sedan kunna ta sig över till "den stora ön". Den stora staden i Istan heter Kamadan, Jewel of Istan, och där kan man köpa det mesta, inte bara från merchants och andra traders utan från andra players. Kamadan är nämligen ett toppenalternativ om man vill sälja och köpa saker. Den andra ön man kommer till har tre olika "riken", först Kourna sedan Vabbi och till slut The Desolation där man sedan får ta sig an Varesh Ossa och Abbadon. Under denna period får man nya vänner som hjälper en. Dessa vänner heter Heroes och det är den stora nya grejen som A-net kom med. Man kan styra dem, ge dem vapen lära dem nya skills och göra dem helt grymma helt enkelt. Man kan bara ha 3 heroes i sitt party (per player) och i de flesta missionen så måste man ha med en speciell hero, annars kan man inte köra det.

Förutom heroes tillkom också två nya professions, Dervish och Paragon.

Paragon, "Ledaren" har i sin stora uppgift att hjälpa partyt med sin shouts och chants. Detta profession kastar spjut och håller sig oftast på avstånd så att det kan ta skada mycket och samtidigt hjälpa partyt. Paragon är ett ruskigt bra och hjälpsamt profession och är obligatoriskt för ett party som vill komma långt. Paragons primary attribute är Leadership vilket gör att varje ally som har en chant eller shout på sig ger en själv energy.

Det andra professionet, Dervish använder sig av en dödlig lie som har mest base-dmg av alla profession, 9-41. Dervish har också förmågan att skada många enemies samtidigt. Det som också gör Dervish så speciell är deras användning av enchantments som göra dem otroligt starka. Dervish primary attribute är Mysticism som gör så att varje gång en enchantment tar slut så får man en viss summa liv och energy.

I alla GW-spelen så finns det grymt rolig och bra PvP, som ger en tillfälle att få möta andra players. Vissa säger också att GW har den grymmaste PvPn av alla spel, vilket inte är helt omöjligt. Man kan spela Random Arenas där man slumpas i ett party med 4 stycken och slåss mot 4 andra players. GWs roligaste PvP som jag tycker är GvG (Guild versus Guild) där man spelar guild mot guild. Man är åtta i partyt och möter andra guilder i någons Guildhall. Man kan spela unrated så att ens guildrank inte sänks om man skulle förlora, men då kan man ju inte heller höja sin rank. Eller så spelar man rated och kan höja eller sänka sin rank pga av hur det går.

Det ända tråkiga med Guild Wars: Nightfall är att naturen ser likadan ut överallt vilket gör att man blir lite less på spelet. Inte förräns man kommer till Vabbi så får man se lite grönt och blått. Det jag tycker är vackrast i hela Nightfall är nog Tihark Orchard, Vabbi.

Köp nått av Guild Wars-spelen och NJUT!

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 7.4/10