Mirror's Edge

Skrivet av: Tipon   2009-02-20

I spelet spelar du Faith, en så kallad Runner. En runner snor information från regeringen och dom gör säkert andra saker. Dom är ungefär som rebeller i en glashusbefolkad stad. En stad där folk bara lever, när tiden står stilla och det ända folk bryr som om värkar vara politik. Någon lyckas få Faith syster bli anklagad för ett mord hon inte begått på en politiker (så som jag har fattat det i alla fall). Nu ska Faith göra allt för att göra så sin syster är skyldig.

Mirrors Edge är väll precis som jag trodde det skulle vara, och lite till. Du hoppar mellan hus tak, springer i färgglada korridorer. Du behöver knappt slåss, du kan ju om du vill men det är inte meningen. Som i de flesta action spel är det meningen att du ska söka dig till fienden och fylla deras kroppar med bly. I Mirrors Edge är det tvärt om, här ska du undvika striden.

Mirrors Edge är också ett sånt spel du kan bli hur bra som helst på. Det finns Speed Run lägen och Time Trial. Det är att man ska klara en bana eller en liten del av en bana så snabbt du kan. Det är kul men svårt. Sen gäller det hitta den rätta vägen, när du kan alla genvägar och trix så blir detta spel grymmt. Sen kan man bli hur bra som helst på att slåss, Faith är otroligt akrobatisk och kan kampsort. När du kommer nära en vakt så brukar han oftast försöka slå dig med hans vapen, när vapnet lyser rött klickar du på Y knappen (i alla fall på Xbox 360) sedan gör du en grym avslutning. Om vakten t.ex. har en shotgun, sparkar du till geväret så det flyger upp i luften tar emot det när det åker ner och slår han i huvudet med det. Eller varför inte göra en glidtackling när du kommer nära vakten sparkar du han mellan benen, han går ner på knä och kvider avslutar du det hela med en spark i huvudet.

I spelet ska du följa färgen rött, om man vill. Men om man ser ett rött föremål så ska du antingen klättra upp för det eller ha det som avsats eller något. Det är bra att man ser dessa röda föremål rätt lätt i en helt vit stad. Designen är också något som är värt att nämnas i spelet. Det känns modärnt. Världen kommer att se ut så här om några år. Karaktärerna bär det senaste modet, det är topp modärn inredning i husen man springer i och allt är rent och fräscht.

Men allt kan inte vara perfekt i ett spel. När det gäller hoppen mellan hus taken kan man det vara sjukt störigt varje gång man ramlar ner. Detta är precisions hopp på högsta nivå. Efter att ramla ner för samma stup för tjugoelfte gången är det som man bara vill kasta handkontrollen i golvet och skrika. Sen kommer dom där små detaljerna jag alltid klagar på. Att man knappt ser något folk över huvudtaget i spelet är rätt fult, jag kan förstå att polisen i spelet spärrar av vissa områden och sånt. Men jag tycker att det skulle kunna komma in lite mer folk, jag hade gärna sett en bana där man springer nere på marken och man måsta tränga sig förbi allt folk på ett stort torg.

Jag tycker svenska DICE har haft ett bra spel år i år. Både med Mirrors Edge och Bad Company och men Mirrors Edge visar man att man kan göra mer än Battlefield spel. Nu får vi se hur Battlefield Heros blir. Sen tycker jag att man ska skippa Battlefield spelen och göra mer spel som Mirrors Edge, eller andra sorts spel. Dom ända problemen i deras spel är storyn. Både i Mirrors Edge och Bad Company har jag inte brytt om mig storyn så mycket. Sen måste dom göra längre spel.

Medlemsrecensioner63
Samlat betyg: 8.3/10
1