Spel serien Call of Duty är ett fenomen i genren FPS, det var det första spelet som petade ner Medal of Honor från "tronen bästa WWII FPS" som sedan Call of Duty aldrig släppte.
Call of duty fick senare två utvecklare Infinity Ward (original studion) och Treyarch.
Treyarch tog åter tag i andra världskriget med Call of Duty 3 medens Infinity Ward gjorde färdigt Call of Duty 4: Modern Warfare som skulle vissa sig bli en super hit (men som inte till tallade mig något speciellt).
Treyarch valde att åter gå till andra världskriget med Call of Duty: World at War.
Den här gången ville de vissa hur brutalt andra världskriget var och la till mer blod, "gore" (när man kan skjuta av kroppsdelar) och ett nytt vapen eldkastaren.
Spelet tar sin början på Makin Atollen. Man är till fånga tagen av japanerna och redan i de första 3 minuterna vissar Treyarch att de ville ha något mer än ett "vanligt FPS" med bl.a. en halshuggning där man får se blodet skvätta på väggarna. Man blir sedan räddad och därefter börjar den hårda kampen mot japanerna.
Efter en stunds stridande kastas man till ryssarnas kamp mot Tyskland i Stalingrad man ligger utslagen i en fontän och tyskarna skjuter allt som fortfarande rör sig, efter det så höjs Call of Duty World at War till en helt ny nivå. Slagen mot Berlin är sannerligen välgjorda och effekterna är på vissa ställen helt otroliga(!). Efter två ryska banor kastas man återigen till Stilla havet som också det får ett lyft, de första banorna i Stilla havet var inte så jätte roliga, mer effekter och tempot höjs en bra bit.
Call of Duty är vid vissa tillfällen ett ganska så ojämt spel tempomässigt men för mig gör det inget för det kan vara ganska så könt att taga ner lite i amerikanarnas kampanj för att sedan höja tempot i ryssarnas kampanj.
I multiplayer delen har man lånat i stort sätt allt från Modern Warfare, här finns perks, man går upp i rank och låser upp fler vapen. Jag har inte spelat så mycket multiplayer men av det jag spelade så tycker jag att tempot ibland blir för segt då man kan springa runt en stund utan att se någon och helt plötsligt blir man skjuten av en kryppskytt som ligger och kampar i en buske och så börjar man om igen.
Sedan kommer det allra största minuset och det är för pricksäkra fiender i singelplayer (om man kör på Expert). om man sitter bakom ett skydd och väntar på att livet ska gå upp så kommer det fem granater på en precis där man sitter, då finns det två alternativ att springa iväg från skyddet och dö eller sitta kvar och dö. Det blir inte kul att spela om man dör av samma sak 4538 gånger utan att veta vart dom kommer ifrån.
Mitt tycke är att om man kör på en svår svårighetsgrad så ska inte fienderna veta till 100% vart du är och kunna skjuta dig med en träffsäkerhet på 99% eller kasta 55 granater samtidigt på dig. Om man kör på en svår svårighetsgrad ska fienderna röra sig bra försöka flankera dig, visst de ska kunna sikta men inte så att de kan träffa vartenda skott.
En sammanfattning: Call of Duty World at War är ett mycket bra spel. Där man kan spela 4 spelare CO-OP på singelplayer vilket gör det 50 gånger roligare.
Total betyg: 8/10
Grafik: 8
Spelbarhet: 9
Ljud: 7
Hållbarhet: 9
+
Bra ljud, bra ljussättning, CO-OP upp till 4 spelare, vissa stunder riktigt bra grafik, Nazi Zombies
-
Musiken, stundtals ojämnt, Multiplayerdelen kan vara vissa stunder seg