Crysis

Skrivet av: crywars   2009-03-10

Min första recension någonsin, enjoy!

OBS: Har dyslexi, särskrivningar, och ofullständiga meningar kan förekomma.

Tro det eller ej men Crysis var det första fps där jag klarade singleplayer storyn. Det var även spelet som gjorde mig grafik***... ;P

Innan Crysis var jag inte så intreserad av fps, dels för att vi inte hade någon speldator i huset. Istället ägnade jag min tid åt wow och total war spelen. Jag kommer faktiskt inte ihåg första gången jag spelade spelet. Det tillfället har helt enkelt blivit en av alla fantastiska ögonblick från spelet.

Jag körde demot och var helt fast, det snyggaste spelet jag någonsin kört, och jag körde på low O.o

Sen Crysis kom har jag förändras som gamer, från en wow och tvspelare till en som ängnar mitt liv åt datorer.

Nog om det och mer om spelet ;P

I spelet spelar man den amerikanska soldaten som går under kodnamnet "Noman". Man bär på en nanodräkt och tillhör en specialgrupp av tränade soldater. Storyn i spelet börjar med att man får reda på att amerikanska forskare på en ö har blivit kidnappade av en privat koreansk arme ledd av någon koreansk snubbe. Med nanodräkten som man bär kan man välja olika "powerups" som maximum strenth, clock och speed. Detta gör gameplayn unik från något annat spel och tillför fler valmöjligheter.

Saker urartas snabbt när man landat på ön och en efter en försvinner gruppmedlemmarna som sedan hittas döda. Många har klagat på storyn och designen i spelet, dock tycker jag att denna kritik är orättvis. Inte bara grafiken är riktigt snyggt men även designen är både unik och vacker och jag gillar exempelvis designen på ailerna även fast denna kanske inte är så originell. Storyn i spelet känns väldigt filmisk och är i överlag välgjord. Den byggs hela tiden upp på ett skickligt sätt och får en att vilja spela vidare. Man vill veta hur det hela kommer sluta och när man väl har börjat är det svårt att sluta. Längden på storyn är lagom lång och man får se många olika miljöer genom spelet och alla är vackra och härligt designade. Det som dock håller hållbarheten på topp är dock editorn och modmöjligheterna. Från ett spel med 10 h gameplay till ett spel med flera 100 unika och välgjorda singleplayer banor som man kan ladda ner gratis och spela. Även om jag inte vet hur man fixar med editorn så är det fortfarande kul att besöka den då och då bara för att se det vackra landskapet eller för att experimentera med explosioner.
Grafiken då, kanske lite väl uttjatad... Finns egentligen inte så mycket att säga, efter 2 år är det fortfarande världens snyggaste spel och det känns som det hela tiden blir snyggare och snyggare. Även på low är det i klass med andra spel på high och jag kan spela på low på min snart 5 år gamla speldator så kritiken att det är dåligt optimerat är även den orättvis. Dock så har jag såklart en riktigt bra dator så att jag kan spela det på very high men att säga att spelet är fult och tråkigt och inte bör upplevas på low är bullshit, det är lika kul ändå. Idag kan man till och med få en dator för runt 7-8000 som klarar crysis på very high utan AA.

Även multiplayer läget i spelet är väldigt bra gjort och håller helt klart klass med andra spel som CoD 4 och battlefield 2. Dock så känns det rätt så dött idag så jag spalr bara Crysis wars.

Crysis är ett mästervärk... för mig. Men som med ALLA spel gäller det: "som will hate it, others will love it". Dock så tycker jag att detta spelet borde vara älskat av alla och det är en av världens bästa next gen spel enligt mig. Gameplayn är fantastisk, grafiken är otrolig, hållbarheten äger och musiken är fantastisk.

Där får min först spelrecension någonsin ta slut. Jag vet att jag säkert missade hundratals saker och att jag kanske inte tog upp tillräckligt med information om spelet. Dock så är jag ändå ganska nöjd med den och jag vill gärna höra vad ni tycker - ska jag fortsätta att recensera, vad ska jag lägga till och ta bort?

Sen är det förstås orättvist att det var just detta spelet som fick mig intresserad av fps och det är kanske därför jag har så starkt band till spelet.

Aja, hoppas att ni hade trevlig läsning och kommentera r ett måste (bara om ni har läst hela ;P).

Tar med betyg också.