Svenska
MEDLEMSRECENSION

Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure

Vad är detta? Ett spel med en liten chokladsmaskande pirat och en gyllene apa kan bara bli katastrof... ELLER?
När jag först börjar spela möts jag av en liten dialog ruta där den lilla gyllene apan Wiki sitter inlåst i en kista. Han berättar om ett ställe kallat Treasure Island ,(namnet äger en viss brist på fantasi). Vår hjälte, piraten Zack, öppnar kistan och äventyret börjar senare, efter händelsen.

Efter en flygplanskrasch, orsakad av det onda gänget Rose Rock, som består av många knäppa paddätande pirater (åtminstone det som står i beskrivningen), och deras kapten: kapten Rose. En bortskämd (men söt) piratkapten med ett snobbigt skratt som försöker sno alla godsaker innan Zack's piratgäng Sea Rabbits, som ni får reda på i spelet, hunnit reagera.

En rad händelser senare hittar Zack en gyllene skalle (hehe) från den mytomspunne kapten Barbaross. Han berättar att han blivit förhäxad och lovar Zack att ge honom hans legendariska skepp, om han hittar resten av hans kroppsdelar som ligger gömd på olika delar av världen. Och det är här allt börjar på riktigt.

Spelet är alltså ett pusselspel, ett point'n'click spel. Där du klickar, dit går Zack, och genom att vifta med Wii kontrollen blir Wiki en klocka som förvandlar djur och dylikt till användbara föremål. Spelet börjar med lite lätta uppdrag, men blir svårare ju längre man kommer, tills dom till slut blir otroligt svåra (jag var nära att skrika i ren frustration när jag inte kom vidare i vissa uppdrag). Att göra nånting fel kan vara jobbigt, väldigt jobbigt. Och här kommer spelets första minus. Om man dör, eller gör nånting fel, får man bokstavligen börja om HELA, banan. Jag hade hellre velat ha checkpoints istället för dyra platinum tickets (som är väldigt dyra att köpa) som är Zacks extraliv.

Under uppdragens gång kan man använda grejerna man plockar upp precis som i verkligheten, har du en såg? "såga" med Wii kontrollen, har du en nyckel? vrid om i nyckelhålet. Dessa små extra grejer ger mer variation och har fantastisk rörelse känslighet (bra jobbat Capcom) Dessutom känner man mer delaktighet i spelet. At gå med Zack är inget större problem, klicka dit han ska, så gör han det... oftast. För ibland låter sig Zack inte köras med och går inte dit han vill, och det är ytterst irriterande, man undrar om inte piratjäveln bara kan gå till de mest enkla ställena, istället för att klicka gång på gång framför honom? Man förbiser detta snart när man vant sig...

Grafiken är sådär härligt charmig med cel-shade grafik (som i Jet Set Radio och Zelda Windwaker) Lite som en tecknad film alltså. Grafiken får en inte och hoppa i soffan av ren förtjusning, bara om man tycker den är otroligt charmig.

Musiken är riktigt medryckande med glada melodier, jag diggar särskilt den lilla flöjt truddelutten när man är på en bana i början av spelet (Flute of The Growlin Goblins).

Som tur (tycker jag) är ingen av röstkådespelarna översatta till engelska (förutom Johnny Style, som är ens "handledare" typ) Alltså, allt är på Japanska. Men man hör bara enstaka ord från figurerna själva så det spelar ingen roll. Alla figurer är intressanta men tyvärr får man inte reda på så mycket om dom. Bara deras favorit mat och deras uppgift i spelet.


Hur engagerad man är avgör hur länge spelet varar. Jag vill gärna få fullt ut av mina spel och att hitta dom hemliga skatterna lär ta ett tag. Men om man bara vill klara spelet lär man nog sitta ett par 4 timmar mindre med det. Omspelningsvärderna på banorna är höga eftersom man gärna vill hitta alla hemligheter.

Sammantaget ett otroligt varierande men svårt spel. Om du äger ett Wii ska du köpa detta NU!!!

Grafik:9
Ljud:8
Spelbarhet:9
Livslängd:8

Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10