Halo 3

Halo har, sedan releasen av första spelet, märkt sig som ett av 2000-talets största fenomen. Combat Evolved skapade i princip de shooters vi har idag, det var revolutionerande och det fäste sig i våra hjärtan som ett av de bästa FPS-liren någonsin. Sedan kom tvåan, som i mångas ögon, inkluderat mina, blev en liten besvikelse. Jag menar vem vill spela som The Arbiter? Dock så satte det stolpen för vad som skulle bli ett av de mest sålda konsolexklusiva spelen någonsin, Halo 3.

Att leva upp till hypen
Uppföljaren hypades till skyarna och det var ingen som ägde ett 360 som inte såg fram emot det, att få avsluta striden och ta sig an sista kapitlet i Masterchiefs saga, det var det enda man ville. Jag fick dock inte testa spelet förrän ett halvår senare. Jag hade inget Xbox så jag satt och hoppades på att de skulle konvertera spelet till PC, men efter ett halvår kunde jag inte vänta mer. Konverteringar brukar suga och att förstöra en upplevelse med en dåligt optimerad PC-version hade jag gjort tillräckligt många gånger. Så jag köpte ett 360 enbart för Halo 3, enbart för att avsluta den fantastiska saga som Bungie en gång påbörjade och då frågar ni er nu, var det värt det?

Ja, Halo 3 är något av det roligaste och mäktigaste jag har fått uppleva. Det är explosivt, massivt och helt jävla övergrymt. Mina förväntningar var skyhöga och Masterchief lever nästan upp till alla.

En lång historia och ett kort spel
Ingen förväntade sig att 2:an skulle sluta som det gjorde, efter ett äckligt grym videklipp där Masterchief säger, Finishing this Fight, blir allt svart. Man trodde att man skulle få besegra The Covenant en gång för alla, men istället kommer eftertexterna upp och man är mållös. Vafan? Är det slut? Oh ja, bara för att man ska behöva vänta ytterligare 3 år och lägga ut 600 spänn på en avslutande del, Microsoft, ni vet hur man tjänar pengar.

Historien tar vid precis där Halo 2 slutar, jorden är under anfall och The Covenant, som nu för det mesta består av Brutes, gör allt för att komma åt var de tror är The Ark. Masterchief kraschlandar mitt i Afrikas djungel och efter att han blivit upplockad av Johnson och The Arbiter så tar den avslutande delen sin början. Bungie skippar allt var som har med träning och turtorial att göra, de kastar oss direkt in i stridens hetta. Det börjar fantastiskt och det håller sig hela spelet igenom. Storyn är bra, även om den inte är särskilt lång eller har några särskilda tvister. Den går rakt på sak, att avsluta striden och det är vad Halo 3 handlar om, att rädda mänskligheten. Jag kanske låter lite kritisk, men felet är inte historian i sig utan att det är lite för mycket historia att berätta och mot slutet känns allt lite smått påskyndat. Detta beror helt klart på att spelet är för kort, tyvärr, jag hade gärna sett 3-4 banor till och en någon bättre bossfight mot slutet. Sen så istället för att knyta ihop alla lösa trådar lämnar man en hel del. Jag har bland annat inte förstått vart Gravemind kommer ifrån. Berättandet är däremot, precis som i tidigare delar, hur bra som helst. Dessa klagomål som jag precis nämnde är två av spelet få men stora minus. Dock så är det vägen mot slutet som räknas och, tja, en mer fantastisk spelupplevelse får man leta efter.

Det är vägen dit som räknas
Kampanjen lämnar en inte besviken, allt från bandesignen till striderna är hur bra som helst, det bygger på allt med Halo som man lärt sig att älska och multiplicerar det med hundra, men det bästa är att man kan uppleva den tillsammans med 3 andra spelare i ett alldeles förbannat bra Co-opläge. Här axlar den första spelaren rollen som Masterchief, medans de andra spelar The Arbiter samt Elites och det är helt fantastiskt roligt. Men i slutändan spelar det ingen större roll om du kör med tre kompisar eller själv, du får en grym upplevelse i vilket fall. Enda skillnaden är att The Arbiter fungerar som sidekick och det är skitbra, för var det något som gjorde många upprörda i Halo 2, mig undertecknad, var att man var tvungen att spela som The Arbiter. Visst Elites är tuffa, men jag vill spela som Masterchief och inte någon covenantsoldat utan ficklampa. Men som jag sa tidigare så är han i 3:an sidekick eller andraspelare i Co-opläget. Allt för att man ska slippa att spela som honom. Kör du själv dyker han upp lite varstans under spelets gång men är inte till någon större hjälp.

I allt från djungler springandes till fots, till underbara ökenlandskap där du kommer dundrandes i en tank är Halo 3 alldeles superbt. Det lämnar aldrig ett ögonblick åt slumpen och varje konfrontation är lika rolig som nästa. Dock så är det under scarabstriderna som Masterchief & Co. skiner som mest. Känslan av att komma stormandes med scorpions ner för en sandkulle, ställas öga mot öga med denna gigantiska maskin och sedan se den sprängas i något som är de vackraste explosionerna i ett spel någonsin är obeskrivligt. Men det är inte allt, Halo 3 är ett underbart spel helt igenom där man ställs inför den ena episka upplevelsen efter den andra utan att det blir överdrivet.

Något som jag älskade med Halo: Combat Evolved var den varierande bandesignen, ni vet den som sedan försvann i 2:an och nu kommer tillbaka bättre än någonsin i 3:an. Banorna är sjukt underhållande och alla lämnar ett otroligt återspelarvärde. Bortsett från en, Cortana. Alla som har spelat Halo minns The Library, banan där du ställdes mot oändliga mängder alienzombies, som dessutom hade vapen. Jag minns fortfarande hur lättad jag kände mig när jag klarade den, ovetandes om att det värsta was yet to come. The Flood var en stor del av Halo: Combat Evolved, som inte bara gav spelet en hel vändning i storyn utan också helt nya element is striderna. I Halo 3 är de helt klart tillbaka och du stöter på dem en hel del spelet igenom, bland annat i en bana mer frustrerande än något annat jag har stött på i Halo tidigare. Cortana är The Library 2.0 fast inte alls så rolig eller spännande, utan bara frustrerande. Inte nog med att The Flood kommer emot än som en flodvåg, denna gång har de även plantliknande skyttar som tar ner din sköld innan du reagerar. Det värsta är att min knappt ser dem, så man måste smyga runt varje hörn och försöka tar ner dessa på avstånd innan man stormar fram. Dock så missar man oftast någon och det leder till att man dör, frustrerande är bara förnamnet. Men bortsett från Cortana så har Halo 3 några av de mest fantasiska spelögonblicken och banorna i spelhistorien.

Dock så lider kampanjen av ett stort problem och precis som många andra av dagens enspelarupplevelser är den för kort. Så lite småbesviken blir man då man märker att spelet är slut. Efter ungefär 10 timmar var kampanjen avklarad. Jag hade gärna sett några fler banor, speciellt mer som utspelar sig på jorden. Fast i slutändan spelar det ändå ingen roll, för kampanjen är så överdjävligt superb och har ett sådant omspelarvärde att man blir alldeles varm inombords då man tänker tillbaka på den. För kort? Ja. Alldeles övergrym? Absolut!

New stuff is the shit
Halo 3's kampanj må vara en något kort men det är en ack så fantastisk upplevelse, den har allt en bra kampanj ska ha. Dock så är den bara en del av det massiva innehållet som medföljer. Bungie har proppat Halo 3 med en drös nya saker och funktioner. Vi kan börja med allt från nya vapen till fordon, där en hel del nyheter introduceras, bland annat Hornets, som är människornas version av banshees. Sen så har vi Mongoose, som är en snabb och lättkontrollerad fyrhjuling där 2 personer får plats, en som styr och en annan som skjuter. Förutom de har vi Choppern, som är en enhjulad motorcykel samt Prowler som är brutes svar på Warthog. Och som ni kan gissa så är dessa fordon precis lika fantastiska och välgjorda som resten av spelets veteraner. De är perfekt balanserade och otroligt roliga att använda.

På vapenfronten händer det även mycket nytt, Assault Rifle är tillbaka tillsammans med eldkastaren, som bara fanns med i PC-versionen av första spelet. Sen så får vi Spiker och Mauler som är båda kraftfulla Brutevapen plus Gravity Hammer som är en stor hammare, ingen vidare förklaring behövs gällandes den. Spartan Laser är ett otroligt kraftfull laservapen, var på du håller inne skjutknappen och sedan släpper lös en stråle så förödande att självaste Gravemind söker skydd. Förutom det så finns det 2 nya granatsorter samt möjligheten som att dra loss stora monterande miniguns och plasma kanoner. Där byts det hela till ett tredjepersonsperspektiv och som ni kan gissa är det både ondskefullt, effektivt samt otroligt underhållande. Sen så har vi förstås den största nyheten för just Halo 3, Equipment. Det är kort och gott utrustning som inte är nödvändig men väldigt hjälpsam, det är allt från automatiserade kanoner till bubbelsköldar som skyddar dig. Inget som får en att skita ner sig av upphetsning, men det är ändå ett roligt tillägg, speciellt i multiplayer.

Men om man bortser från allt det nya innehållet som är medplockat i kampanjen och multiplayern finns det nu två helt nya tillägg, Forge och Theater Mode. Forge är en väldigt enkel men välgjord mapeditor, där du kan placera allt från spawnpoints till fordon och vapen på alla de existerande multiplayerkartorna. Inget superdjupt men ändå något som kan få dig sittandes i timmar. Dock så är det lite synd att man inte kan placera ut bottar. Sen så har vi Theater Mode som är ett uppspelningsprogram, där det spelar upp allt från dina senaste spelsessioner. Du kan sedan spara dessa klipp och dela med dig av dem, tyvärr så går det inte att lägga över de till datorn som wma-filer utan en massa krångel med dyra sladdar. Halo 3's nya innehåll är något utöver det vanliga, inte bara bjuder det på nya fordon och vapen, utan även en enkel baneditor samt ett uppspelningsprogram. Inga tillägg med superdjup men de tillför en livslängd många spel saknar.

Revolutionen uteblir men fortfarande underhållande som få
Som jag tidigare skrivit så har Haloserien revolutionerat många moment i shootergenren Combat Evolved hade uppladdningsbara sköldar, 2:an gav dig chansen att kunna Dual-Wielda vilket enhandsvapen som helst och då återstår 3:an, vad har det som ska föra FPS-spelen vidare? Inget, bortsett från utrustningen så är det samma gamla gameplay som vi är vana vid, dock så behöver det inte betyda att det är något dåligt med det. Det är snarare bra, Bungie har istället finslipat spelmekaniken så att allt är i princip perfekt, det känns verkligen som om du axlar rollen som en supersoldat. Du hoppar högt, slår hårt och kastar granater utan att behöva krångla med vapenbytning. Det är ju så det ska vara, det är det som är Halo och det är det som gör serien till vad den är. Det finns så många roliga vapen att välja emellan och så många fordon att köra så att det är löjligt och det bästa är att varken inga vapen är tråkiga och fordonen är störsköna att köra. Sen så är allt bara så äckligt varierat. Du kan tillexempel välja emellan att stå bakom skydd och skjuta eller att storma fram, avlossa salva efter salva för att sedan avsluta din fiende med ett hårt slag. Det är bara så roligt och så välgjort att det inte finns, speciellt när kontrollen är som gjuten i ens hand.

Kontrollen har alltid varit något av det bästa med serien och i 3:an är den skönare och mer finslipad än någonsin, den är i princip perfekt och otroligt lätt att lära sig. Annars så är andra viktiga gameplay-aspekter också välgjorda såsom fiendeintelligensen och optimeringen, däremot är din medspelare inte alls lika intelligenta utan för det mesta bara dumma, riktigt dumma. De kan ta sekunder innan de fattar att de ska hoppa in i ditt fordon, de är dessutom ganska värdelösa på att träffa. De kan denna gång även köra fordonet du sitter i och det kan gå lite sisådär, låt oss säga så här, man går hellre till fots. Jag kommer fortfarande ihåg hur smart de reagerade i första spelet, de var inte nödvändiga men allt blev betydligt enklare, så är det dessvärre inte i Halo 3, här är de bara med som utsmyckning. Dock så skulle spelet inte vara detsamma utan dem.

De viktigaste?
När Halo: Combat Evolved släpptes 2001 ett var det inte bara revolutionerande spelmässigt utan även när det gäller grafik, jag kommer ihåg hur otroligt vacker gräset var när man för första gången lirade det. Sen så kom 2:an och det pressade Xboxet till max, grafiken var även denna gång supergrym. Hur är det med grafiken i Halo 3 då? Jodå, den är vacker, men den är dock inte lika revolutionerande som sina föregångares. Men det spelar egentligen ingen roll, det enda som spelar roll är hur otroligt snygga scarabexplosionerna är samt att miljöerna är underbara. Halo 3 använder sig av Havok denna gång för att få tillgång till en rätt så imponerande fysik. Du kan inte spränga väggar och murar men de flesta objekt, såsom lådor och annat, kan du blåsa åt all världens väg. Även alla fiendekroppar och kraschade fordon går att slå bort.

Sen så har vi designen, som är precis som allt annat, grym, bortsett från en detalj. Jag blev sjukt besviken i 2:an då de ändrade utseendet på marinsoldaterna från dunderhäftiga till inte alls lika coola. I 3:an ser de likadana ut som i 2:an, tyvärr. Men bortsett från det är designen kanon. Färgerna är riktigt snygga och kraftfulla, det är verkligen en fröjd för ögat att se en Scarab explodera i ett blått moln av plasma. Annars finns det inte mycket att säga då allt från fordon till vapen håller hög standard när det gäller design. Speciellt Choppern, den är skithäftig. Så snyggt kan vi konstatera att spelet är. Dock så är första spelet i serien fortfarande starkast när det gäller den här punkten.

När det gäller ljud och musik så överträffar Halo 3 det mesta. Allt från vapenljud, till röster och explosioner låter kanon. Bortsett från vissa dialoger i mellansekvenserna så är praktiskt taget helt felfritt, även om finns andra spel som är bättre när det gäller just den biten. Dock så överglänser Halo 3, precis som i sina föregångare, allt när det gäller musik. Martin O'Donnell överträffar denna gång sig själv och tillsammans med Michael Salvatori skapar de det bästa spelsoundtracket någonsin. Det passar perfekt in precis där man vill ha det och det är så överjävligt superunderbart att dundra fram mot en hop fiender till en viss låt. Så även om grafiken och ljudet inte är det bästa i genren så håller hög klass, Halo 3 är snyggare och mer välljudet än det mesta. Sen så har vi förstås musiken som är den bästa och mest fantastiska i ett spel någonsin.

Multiplayer!
Skulle du nu vid det här laget börja tröttna på allt det som den fantastiska kampanjen, forge eller theater mode bjuder på så vänder man sig helt klart till det som gjorde Halo 2 så stort och det som gör 3:an ännu större, Multiplayern. Den är något av den bästa man kan köra, matchmakingen fungerar perfekt och banorna är sjukt balanserade och roliga. Allt från gigantiska Sandtrap till lilla snowbound. Det är så bra det kan bli. Rankningsystemet fungerar skitbra och det gör att man oftast hamnar med spelare som är ungefär lika skickliga som än själv. Du kan även nu customisera din multiplayerkaraktär med en drös olika rustningsdelar och färger, så att just du kan känna dig unik. Spellägena är också skitbra och det finns en hel del att välja emellan. Det finns inte mycket annat att berätta förutom att Halo 3 har ett av världens mest välbalanserade och underbara multiplayerläge. Så hur superb kampanjen än är så är det här Halo 3 skiner som mest.

Sammanfattning
Halo 3 är kortfattat, helt fantastiskt. Jag hade skyhöga förväntningar och det levde upp till allt, bortsett från storyn mot slutet. Det är roligt, snyggt, episkt och bara så grymt som Halo kan vara. Ljudet är skitbra, musiken är någon av den bästa i ett spel någonsin och allt nytt innehåll är underbart. Det har några små minus, såsom Cortana banan, marinsoldaternas AI och en något kort kampanj där storyn lämnar en del frågetecken. Dock så är det inget som hindrar spelet att ta hem 10:an för Halo 3 är något av det roligaste jag har spelat på länge. Det är ett solklart köp om du har 360 och det bästa spelet till Microsofts konsol hittills. Storyn är avslutad, The Covenant är besegrade och Masterchief får vila. Jag bockar och bugar inför Bungie och tackar dem för denna fantastiska avslutning på en av spelvärldens bästa serier.

Plus: Allt från grafik till omspelarvärde och fantastisk spelmekanik gör Halo 3 till ett äventyr utöver det vanliga.

Minus:
Storyn tappar emot slutet, marinsoldaternas intelligens, för kort.