Halo 3

Skrivet av: Fatzo   2009-03-28

Jag har upplevt en hel del inom spelväg. Jag har upplevt känslan av att köpa och spela ett spel som man har längtat efter otroligt mycket ett antal gånger nu. Och jag blir alltid lika förstummad över hur sanslöst underbar denna känsla är. Det är en känsla av glädje, fullkomlighet och ja, om man så vill, eufori. Och denna känslan kommer tillbaka till mig när jag nu för femtioelfte gången har spelat igenom Halo 3. För detta spel kan jag bara sammanfatta med ett par ord: ren jävla eufori!

Halo 3 sparkar igång nästan direkt där tvåan slutar. Mänskligheten har defenitivt sett bättre dagar, den alltid lika fåordige Master Chief har krashlandat på jorden och tyvärr råkat glömma Cortana hos The Gravemind, Covenant armén växer sig starkare och galnare för varje sekund och The Flood, de irriterande men äckligt farliga parasiterna, är tillbaka i en aldrig sinande ström. Läget är med andra ord spänt och hur Master Chief ska kunna lyckas med att reda ut alla trådar och få slut på kriget är det ingen som vet.

Det finns så oerhört mycket bra saker med Halo 3 att jag inte vet var jag ska börja. Vi kan väll ta det grafiska först. Att säga att Halo 3 är fult är att ljuga. Grovt. Visst, det finns snyggare spel än Halo 3, men jag tror att den stämning som byggs upp i spelet inte skulle kännas likadan om grafiken sett annorlunda ut. Grafiken säger verkligen Halo. Det är så Halo ska se ut. Och personligen så föredrar jag de färgglada och vackra omgivningarna i Halo före de gråa och dystra städerna i t ex Gears of War, och grafiken i Halo 3 är fylld med så mycket glädje att jag nästan kräks. (Ur en positiv synvinkel).

Spelkontrollen i de två första delarna var snudd på perfekt och i Halo 3 sitter snart alla kommandon som en smäck. Spelkontrollen är nästan ännu bättre än i de två första delarna och det känns som om jag aldrig tagit en paus från slaktandet av arga, små covenanter. Man utnyttjar kontrollens alla funktioner på ett ytterst finurligt sett. Jag skulle faktiskt kunna säga att spelkontrollen i Halo 3 är en av de bästa i ett spel någonsin. Ja, faktiskt. Utan att överdriva.

Det är svårt att skriva om storyn i Halo 3 eftersom att det bara reflekterar en tredjedel av hela äventyret. Men den tredjedelen man får uppleva är helt sanslöst välberättad och man får vara med om det ena episka ögonblicket efter det andra. Storyn är hela tiden intressant och gripande, och knyter ihop alla de lösa trådarna från de två första delarna på ett makalöst välgjort sett.

Det är en omöjlighet att tröttna på Halo 3. Bara kampanjen är värd att spelas om många gånger, men som för att göra hela världen spelberoende har man också slängt in den bästa multiplayerdelen jag någonsin haft det underbara nöjet att uppleva. Det finns hur mycket som helst att göra. Och allting är precis lika underhållande. Matchmaking systemet fungerar väldigt bra och hela tiden möter jag likvärdigt motstånd på banor som aldrig tycks bli tråkiga. Inte efter 100000 matcher.

Det finns nästan ingenting som är direkt dåligt med Halo 3. Men även solen har fläckar och ibland tycker jag att ljudet är lite platt, och kampanjen hade fått vara några timmar längre. För det känns faktiskt en aning snopet att avsluta den mest episka berättelsen någonsin efter bara en 8-9 timmar. Men som sagt är dessa timmar så pass underhållande att det inte är något annat än skamligt att klaga.

Så, med detta sagt är det bara att konstantera: Master Chief är tillbaka, bättre än någonsin, och världen lär aldrig tröttna på detta odödliga mästerverk.

Grafik: 10/10
Ljud: 8/10