Halo 3

Den chockade avslutningen på halo trilogin. Conventen styr jorden, allskukade Flood har släppts lös och galaxens öde hänger på en tråd. En urgammal hemlighet som ligger begraven under Afrikas sand sedan årtusenden tillbaka kan vara nyckeln till vår räddning eller vår under gång. Spartan-117, master chif, en biologisk försträckt supersoldat, måste avslöja denna hemlighet och stoppa krafterna som hotar oss, en gång för alla. Han är den sista i sitt slag, en krigare som är född för strid, fostrad för krig... och människornas enda hopp.

Så står det skrivet på baksidan av spelet. Det är en mycket bra beskrivning på den grymma storyn som halo innehåller. Och chockande är det allt, chockande på ett mycket positivt sätt. Halo är ett av dem bästa spelen jag någonsin kört och det bästa av dem tre delarna som finns i trilogin. Storyn är helt fantastisk med alla dem fina karaktärerna, Master Chif, Cortana, Arbiter och Jonson som alla spelar en vickig roll genom hela spelet.

Man spelar som människornas sista hopp i succé karaktären. Karaktären som föddes för krig. Men nu han står inför en mycket krävande uppgift. Han ska rädda hela mänskligheten från dess öde, han ska kämpa för hela planeten jorden mot dem fruktade trupperna som hotar. Och det är du som är denna han, du spelar som mänsklighetens hopp i rustningen av Maser Chif.

Så Uppslukande som storyn är i halo har jag aldrig varigt med om. Jag blev fäst redan som åtta åring när jag fick den gamla xbox versionen, och i den medföljde Combat Evolved som var den första delen. Men halo 3 är så mycket mer än bara en grym story. Det har något unikt, och det är den manegefika online delen som fånget milliontals människor i dess famn.

Det har nu spelats över en miljard online matcher. Och detta bara sedan hösten 2007, så denna siffra kommer öka betydligt så populärt som spelet är än idag, och nu när Mythic Map Pack ska släppas så kommer det nog locka ännu fler spelare. Men vad är det som gör det så speciellt med Halos online del, idag har ju nästan alla spel en sådan del? Det är något jag inte riktig kan förklara, men den är helt enkelten en av dem bästa som gjorts. En del av ett spel man aldrig tröttnar på, det magiska Halo 3.

Grafik: 10/10 Halo 3 är ett ur snyggt spel

Spelbarhet: 10/10 Knappar sitter är dem ska och det är en fröjd att spela med kontrollen.

Ljud: 8/10 Det är väll delen dem inte lyckats få upp.