Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
MEDLEMSRECENSION

Just Cause

Att klona GTA är inte lätt, och ännu svårare är det att göra det om man vill göra ett San Andreas i ett ö paradis.

Men nu är det inget paradis längre, beroende på att Riko Rudrigas (hur nu det stavas...) har anlänt till ön.

Större än alla GTA (utom IV), mer stunts än i GTA och fler vapen än i GTA. Men allt som är större är inte bättre.

För GTA slår faktiskt Just Cause med häst längder. Av någon anledning så är GTA mycket roligare, trots de nästan lika förutsättningarna.

Frihet, djungel och diktatorer. Det är tre ord som präglar Just Cause. Teoretiskt. Men i praktiken så är det frihet, utmanande banor (ibland frustrerande), en massa att göra och ödlig djungel.

För det finns inte en människa i djungeln. Inte en ända. Men som tur är så finns det vägar lite här och där. Men ödsligt är fortfarande ordet.

Det finns också städer, men där så är det också ödsligt. Man ser alltid folk i städerna, men det är inte som i GTA. Där är det mycket och varierande folk över allt. Nästan i alla fall.

Det finns också många fler olika individer som spel motorn plockar fram. En gång så stog det minst 20 lika dana män med glas ögon och slipsar.

Men nog om att jämföra med GTA nu, för helt likt är det inte. Att sno ett jetflyg plan är riktigt kul. Faktiskt. Och att hoppa falskärm är inte helt fel.

Grafiken är väll inget att skryta med, den är platt men färg rik. Något odetaljerad också, men en svag 7:a får den.

Något ljud är det inte mycket av, men att höra Espanol när man blir jagad av 200 helikoptrar förhöjer faktiskt upplevelsen.
Det är bra låtar som spelas och inget fel på kvalitén.

Hållbarheten är på topp, det finns mycket att göra. Väldigt mycket. När du klarat av storyn, som är varierande, finns det en massa sido uppdrag. Eller så kan du ju bara jävlas med polisen och lokal befolkningen.
Du kan också överta byar, som är tagna av polisen. En stark 9:a till den kategorin.

Spelbarheten är inte på topp, lite över utvecklad spel kontroll och jobbig PDA drar ner till en 7:a.

Nu märker jag att jag har glömt storyn, och ska nu förtälja den.

Du spelar som Riko Rudrigas (hur nu det stavas), en amerikansk kille som jobbar för den amerikanska regeringen. Men han själv och hans uppdrags givare driver väll sitt jobb mer eller mindre på fel sätt. En diktator på ön har herra väldet, men det vill Riko sätta stop för. Fråga mig inte varför.

I alla fall, men hyfsad GTA klon som finns till både Xbox, Xbox360, PC och PS2.

+ stor värld, mycket att göra, skön musik, håller i minst 30h, almänt roligt, många olika bilar

- ödligt, flamsig spelkontroll, platt grafik

Grafik: 7/10

Ljud: 9/10

Spelbarhet: 7/10

Hållbarhet: 9/10

Sammanlagt: 8/10

Testad version: Xbox360 och Xbox

Rekommenderad ålder enligt PEGI: 16+

Rekommenderad ålder enligt mig: 10+

Ca. Pris: 99kr

Medlemsrecensioner15
Samlat betyg: 7.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10