Colin McRae: Dirt

Skrivet av: G-Force   2009-04-18

Den numer avlidne Colin McRae fick se sitt namn pryda ett sista spelomslag innan han dog i en helikopterolycka. Spelet i fråga är ett ganska bra sådant, som blandar alla möjliga motorsporter. Även om vanligt rally är den dominerade tävlingsstilen finns även hillclimb och olika sorters tävlingar med motståndare på banan som vill köra dig i diket. Fordonen är lika varierade som tävlingarna, och det finns allt från vanliga WRC-bilar till buggy's och fula ryska lastbilar.

Just den sistnämnda kanske inte är en så lyckad fordonstyp att ha med i ett bilspel, men man kan i alla fall inte påstå att spelet är enformigt. Det finns 46 fordon, vilket är fullt tillräckligt. Det känns dock ruttet att Skoda, som varit med i WRC flera år, inte är representerade i spelet.

Det viktigaste i ett bilspel är trots allt själva bilkörningen, och den är riktigt jäkla bra i Dirt. Nästan samtliga fordon är roliga att ratta, och fartkänslan är grym. En eventuell nackdel är att bilarna är lite väl lätta att styra. De har lite väl mycket grepp liksom. Jag bryr mig dock inte nämnvärt. Det viktiga är att Dirt är kul, och det är det.

Karriärläget är det som man spenderar 90% av sin tid på, och det är lagom långt och varierat. Man klättrar upp längs en stege/pyramid av tävlingar, och ju mer tävlingar man vinner desto fler låser man upp. Dirt är dock ett väldigt lätt spel, och jag kunde utan större problem köra på högsta eller näst högsta svårighetsgraden genom hela karriären.

Ibland blir det dock lite obalanserat. Mitt i karriären stötte jag på en 'crossover'-tävling som jag absolut inte kunde klara på högsta svårighetsgraden 'Pro'. Inte heller näst högsta 'Pro Am' kunde jag slå, och det samma gällde 'Normal'. Detta trots att jag körde felfritt! Till slut blev jag förbannad, gick jag ner på lägsta svårighetsgraden, och vann aslätt.

Obalanserat var ordet, och ibland under rallytävlingar sker liknande saker. Kör du en väldigt dåligt belyst skogssträcka så kommer du märka att motståndarnas tider är ovanligt bra, som om man simulerat deras tider utan att ta de sämre ljusförhållandena i åtanke. Dåligt! Ytterligare något som läggs på minutkontot är att en motståndare ibland, utan anledning, bromsar på en raksträcka. Detta leder så klart till att du kör rätt in i röven på honom. I överlag är dock A.I:n bra, och för en gångs skull har jag hittat ett rallyspel där de faktiskt bromsar om du ligger och blockerar vägen!

Något som bara måste nämnas är de svenska A.I.-motståndarnas namn. De är så jävla konstiga att jag bara kan komma fram till två förklaringar:
1) Utvecklarna hatar sverige, och vill driva med svenskar
2) Utvecklarna är helt dumma i huvudet, och hade inte vett nog att läsa telefonkatalogen innan de kom på namnen.

Herregud, vem heter "Frände" liksom?

Nu till grafiken, som faktiskt inte är så hemskt bra. Bilarna är lite väl kantiga tycker jag, och kollar du in strålkastarna så syns det extra noga. Bilarna känns mer detaljerade i GTA IV. Desto snyggare är miljöerna, men det som riktigt står ut är spelets menyer. De är så vansinnigt snygga att ord inte kan beskriva dem. Som om inte det räckte så är de dessutom sjukt lätta att förstå sig på. Mycket tack vare den trevliga snubben vars röst förklarar allt åt en. Colin McRae Dirt har både de snyggaste och mest lättnavigerade menyerna jag någonsin stött på!

För att summera så är Dirt ett härligt spel med grym kör- och fartkänsla. Grafiken är ok, men det som riktigt står ut är spelets underbara menyer. Det tar under 10h att klara ut karriären. Helt acceptabelt med tanke på att du ändå lär vara trött på spelet vid det laget. Dirt är kanske inget spel man vill satsa stora summor på. Gör som mig, låna det på biblioteket i stället. Det är helt klart värt busspengarna.

+ Körkänsla, fartkänsla
+ Sinnessjukt bra menyer
+ Lagom lång karriär