Mirror's Edge

Skrivet av: LordUlf   2009-04-22

Mirrors Edge andas nytänkande. Spel i förstapersonsvy skall inte längre enbart associeras med mustiga män och kraftiga skjutdon. Mirrors Edge är inte bara ett spel utan också en vision, ett verktyg för att bryta en förbannelse om man så vill. Och det är fanemej på tiden. För oavsett hur roligt jag haft det med Call of Duty 4, Bad Company och nu senast World at War så skulle det faktiskt kännas skönt med något nytt. Och det är precis vad Mirrors Edge är. Nytt, fräscht och originellt. Men det är inte ekvivalent med att det är bra. Onej.

De färgglada byggnaderna, den klarblåa himlen och känslan av frihet när man skuttar omkring på hustaken är en underbar kontrast till det allvar som handlingen faktiskt bidrar med. Skrapar man lite på den vackra ytan inser man att allting inte är guld och gröna skogar. Flödet av information kontrolleras strikt likt en polisstat vilket medför att man tidigt inser att den vackra staden inte är något annat än en illussion. Detta gillar jag skarpt. Däremot är berättandet alldeles för påklistrat. Inför varje delkapitel visas en läcker mellansekvens men som i ärlighetens namn inte ger särskilt mycket. Den röda tråden är inte särskilt tydlig, det känns aningen påtvingat och inte särskilt naturligt.

Kontrollen känns till en början otroligt välgjord. Faiths rörelser är silkeslena och precisa, det är precis såhär ett plattformsspel i förstapersonsvy skall vara. Det enda problemet är att kontrollen inte ges särskilt mycket utrymme för utveckling. Kontrollschemat är otroligt monotont, det känns verkligen som att du upprepar samma rörelser om och om igen. Kort och gott är det en precis, responsiv spelkontroll som dock brister aningen i det spelmässiga djupet.

Summering: Originell och fräsch idé? Check. Snygg grafik? Check. Bra spelkontroll(om än dock med vissa brister) Check.

Mirrors Edge verkar innehålla alla de ingredienser som gör ett spel riktigt bra, det kan ju inte bli annat än ett toppbetyg...eller? Jo just det, Mirrors Edge misslyckas att leverera på den absolut viktigaste punkten (i synnerhet för ett plattformsspel) och det är bandesignen. Oavsett hur bra du är kommer du att dö minst 300 gånger. Minst. Spelet är sjuhelvetes oförlåtande och själva utmaningen ligger inte i smarta pussel eller balanserat plattformshoppande. Istället handlar det om att leva på hiskeligt små marginaler. Stundtals kan det bjudas på schysst tempo och när man precis har kommit in i en riktigt grym rytm, man verkligen känner att man är Faith, och att man är jagad raseras hela illussionen.

Mirror´s Edge är det nya Assassin´s Creed. Ett spel med höga produktionsvärden, en ambition att verkligen trollbinda publiken. Men som tyvärr misslyckas totalt när det kommer till att underhålla.

Plus Unik grafisk stil, musiken, fräscha idéer.

Minus Svårighetsgraden, bandesignen, bitvis kontrollen.