Call of Duty 4: Modern Warfare

Skrivet av: Frasse6   2009-05-02

Skjut på playwoodfigurer, döda meloner och lär dig hantera dina vapen. Ja, så börjar det. Det finns ju alltid en bana där man tränar, men detta är något alldeles speciellt. Man har lagt in träningen i en förberedelse inför nästa uppdrag, vilket är mycket smart. Det känns alltså inte riktigt som att man tränar in kontrollerna, utan man får en bra inlevelse och det känns mer som en spelbana och inte en träningssession.

Sen är det dags för ditt första uppdrag. Mycket riktigt visar det sig vara det man precis tränat på.

Du lär dig känna flera personer under spelets gång och du får även spela som två olika personer på olika platser. Den ena heter Soap Mactavish (huvudpersonen) och den andra Paul Jacksson. Det finns även ett kort avsnitt där man får spela som Captain Price, som för övrigt varit med i Call Of Duty 2.

Under uppdragen får man vara på flera olika platser. Bland annat Tjernobyl i det dåvarande Sovjetunionen, Mellanöstern och Ryssland. Det är alltid en hög spänning som gör att du får en bra inlevelse. Smygande blandas med banbrytande action i detta fantastiska spel. Under uppdragen får du bekanta dig med en mängd vapen. Snipers, pistoler, automatgevär, tyngre automatgevär och olika granater gör att du kan klara dig genom spelets olika banor. Det finns även mer taktiska vapen som, claymors, grenade launchers och C4 som kan komma till hands.

Det är förståss inte bara det utmärkta singleplayerläget som gör spelet, utan den ännu mer fantastiska multiplayerdelen. Här får man spela mot mängder med fiender världen över. Du börjar med att göra en profil som representerar dig och får nya uppgraderingar vart efter du klarar olika saker som ger dig poäng. Det finns sammanlagt 55 olika ranker som erbjuder olika vapen, men också perks som är extra egenskaper till dina olika soldatklasser. Genom att låsa upp nya vapen kan du också låsa upp färger och "accessoarer" till dom.
Om du är flitig och duktig kan du få tillgång till airstrikes, radar och helikoptrar som kan vara en taktisk tillgång när du krigar mot din fiende.

Spelet erbjuder väldigt mycket, vilket gör att man inte tröttnar på det i första taget. Multiplayerdelen är mycket svår att överträffa, men snart kommer Modern Warfare 2. Mina förväntningar är höga och jag hoppas verklgen att det blir något alldeles extra, igen.

Medlemsrecensioner160
Samlat betyg: 9.3/10
1