Call of Duty: World at War

Skrivet av: same486   2009-05-04

Japp, nu har det kommit ett nytt Call Of Duty spel från Treyarch, men kan det slå Infinity Wards underbara fyra?

Nja, det tycker jag tyvärr inte. Många tycker inte om att vi har fått kriga i andra världskriget igen, men det har jag inte något emot, som den andra världskrigets fantast jag är. World At War ger ett mycket mer moget intryck än de tidigare spelen i serien, med små delar av tortyr, brinnande människor, avslitna kropps delar och att få välja hur fienden ska avrättas bland annat.

Vi kan ju börja med storyn. Storyn är inte särskilt speciell men inte heller något att gråta över. Man spelar som Pvt. Miller för US Marines i Stilla havet och Pvt. Petrenko för Red Army mot tyskar i Stalingrad och Berlin. Man börjar i Stilla havet tillfångatagen av japanerna och får se en kompis bli mer eller mindre torterad för att sedan få halsen avskuren. Då kommer några Marines och räddar dig från döden, upp på fötterna och skjuta lite med andra ord. Stilla havs banorna imponerar inte så kraftigt. Dem är ogenomtänkta, buggiga och... Bara dumt konstruerade.
Pang! Nu har du plötsligt blivit förflyttad till Stalingrad du ligger i en fontän och ser när tyskarna fyller allt som rör sig med bly innan dem sticker där ifrån. Det är bara du och en annan som klarar sig ifrån levande. Det är här Call Of Duty: World At War strålar, med underbara banor i Stalingrad och Berlin. Det är konstant action och underbart skjutande. Det finns även två riktigt bra fordonsuppdrag, man skjuter flygplanskanoner mot japanska flygplan och både små och stora båtar. Ni som kört Call Of Duty 4 kanske kan känna lite vibbar från flygplansuppdraget där man tog hand om vapnen på ett AC-130 Spectre gunship. Fast i flygplansuppdraget i femman känner man sig lite mer inuti i striden, eftersom att man måste skydda sig själv från att bli nedskjuten också. I det andra fordonsuppdraget kör man pansarvagn nånstans i Tyskland eller Ryssland. Man kan bränna, spränga, mosa eller bara åka förbi tyskarna här. För att sammanfatta så är banorna i Stilla Havet sömnpiller, det finns såklart ett par undantag, men det är inget jämfört med banorna i Berlin som totalkrossar de flesta kampanjer i hela COD serien.

När du klarat storyn låser du upp "Nacht Der Untoten", även kallat "Nazi Zombies". Detta kan du köra både ensam eller med tre andra medspelare online. Det är underbart roligt, och man får poäng för att bygga upp barriärer och att döda zombies (såklart). Med poängen du fått kan du köpa vapen och låsa upp nya delar av bunkern. Det finns även en liten presentlåda där du kan få ett slumpvalt vapen för 950 poäng. Det sägs att det ska vara oändligt antal vågor av zombies och mitt rekord är tolv vågor, Treyarchs egna rekord ska vara tjugofyra, så om du slår det har du något att skryta om. Du kan även köra igenom kampanjen co-op tillsammans med tre andra online eller split screen. Detta är också riktigt kul eftersom man kan välja om man vill gå fram sakta och arbeta tillsammans (min favorit!) eller så kan man bara springa runt och skjuta på allt som rör sig och tävla om mest poäng, vilket också är ganska kul om man har tröttnat på teamwork. Det ända problemet med co-op är att det ibland är svårt att hitta en match, vilket kan vara ganska irriterande. Du kan även köra split-screen upp till fyra spelare, men det känns inte så kul eftersom att man får en mycket mindre skärm, och grafiken har blivit bantad.

Nu ska vi prata grafik. Grafik är enligt mig det minst viktiga i ett spel, och i det här spelet är grafiken bra, men inget att skryta om. Det är en del lågupplösta texturer och animationerna är inte så bra, men fortfarande godkänt. Treyarch använder grafikmotorn från Call Of Duty 4: Modern Warfare. Men det märks att den inte är till för att göra djungel och vatten, eftersom Stilla Havs banorna är långt ifrån lika snygga som Berlin banorna. Men jag måste ge applåder för explosionerna och elden, som är riktigt snygga. Blodet är även bra gjort, det är alldeles mörkrött och det sprutar ibland lite väl mycket om man får för sig att skjuta nassarna med hagelbössa då ben och armar flyger hundratals meter. Avslitna kroppsdelar är också snygga och man blir smått äcklad av att se en tysk blivit delad i två av en granat. Ljudet är även bra, fast jag inte haft möjlighet att ha testat det på en extern ljudanläggning, utan varit tvungen att använda tv högtalarna.
Spelbarheten är bra, särskilt spelkontrollen är underbar som tidigare, det flyter på fint utan att man dör av att man tryckt på fel knapp eller något liknande. Dock så finns det vissa buggar som förstör spelupplevelsen. Det händer ibland att man lägger sig vid en tunna för att ta skydd för fiendens eld, och när fienden kastar en granat vill man ju helst springa därifrån, eller hur? Men nejnej, det gick inte, man försöker resa sig upp för att springa, men då står det "Can't stand here". Så då får jag krypa bort från tunnan och sedan springa därifrån. Men då ligger jag redan uppsprängd i småbitar av granaten. Detta kanske man inte tänker på om man kör på lite lättare svårighetsgraderna, men på den svåraste svårighetsgraden kommer detta att göra dig jävligt irriterad.

Multiplayern är bra, även om det inte når upp till Cod 4. Treyarch har fått för sig att höja max level till 65, vilket känns ganska dumt eftersom det är ett mindre antal vapen i detta än fyran. Men nu får du i alla fall lite mer av prestige, prestige innebär att när man kommit till max level så kan man starta om från level 1 där alla challanges, vapenuppgraderingar m.m. försvinner, nu får man inte bara ett nytt "märke" utan även nya "custom slots" så att du kan göra upp till 5 nya egna klasser ifall du orkar gå upp till tionde och sista prestigen. Det mesta är taget från Cod 4, även perks, systemet som gör att du kan göra dina vapen starkare, skaffa bazooka och bli pricksäkrare när du skjuter från höften t.ex. Banorna är tyvär inget som Treyarch kan skryta om. Dem är röriga, och känns väldigt ihopslängda. Även så tycker jag att match makingen inte är särskilt bra. Det har en gång hänt att jag lät den hitta en match i tio minuter och fortfarande inte hittat någon, och eftersom att man inte kan avbryta match sökningen var jag tvungen att stänga av spelet och starta det igen.

Nu ska jag sammanfatta allt jag har skrivit: Stilla havs kampanjen är precis godkänd, medan Ryska kampanjen är något av det bästa jag sett. Co-op flyter på relativt fint och höjer hållbarheten rejält. Grafiken är både riktigt snygg på Berlin banorna, men Stilla havs banorna är medelmåttiga. Multiplayern är rolig, men det går inte att jämföra med fyran. Call Of Duty: World At War är ett bra spel, men når tyvärr inte upp på samma kvalitet som fyran, även om detta är ett helt fint spel.

Grafik: 7/10
Spelbarhet: 7/10
Ljud: 8/10