Lite info om spelet:

Utgivare: EA
Utvecklare: Svenska DICE
Genre: Action/äventyr
Släpptes: 11 november 2008

Vad händer om man korsar design med ur grym spelmekanik, lägg sedan på ur snygg grafik och ett nytänkande koncept och du får Mirrors Edge.

Mirror's edge handlar om en vacker framtidsstad, som tyvärr styrs av en korrupt regering. Du är Faith, en framtida budbärare vars ända transportväg är på hustaken, därför att man ska transportera information och taken är den bästa vägen. Dock är man inte alltid här utan också i kloaker, på en båt med mer. Ditt updrag är oftast att ta sig in i en byggnad, ta reda på information och sedan bli jagad av poliser hela vägen ut. Detta kan verka lite repetitivt men det är det inte. Snarare stressigt. Det gäller verkligen att ta sig fram snabbt, hoppa över räcken, glida under ventiler och sprinta framåt genom staden i 25km/h, det går alltså riktigt fort här. En overklig sak i spelet är att det ar som studsmattor på taken man ska ex. landa på. Det känns också som att någon har gjort upp Faiths väg genom staden genom att lägga upp kuddar där hon ska hoppa, dessutom känns det som de byggde staden för att man ska kunna sprinta i den. Men det gör ju ingenting för annars hade det inte gått att göra ett spel som detta.

Det som gör Mirrors Edge så grymt är för att man ser i första persons vy. Dens grymma grafik gör att spel upplevelsen blir grym. Dess konroll är också grym som dess huvud person Faith. DICE har verkligen förmedlat den känsla man får av att man är Faith när man springer, att man är Faith när man gör alla rörelser. Händer åker fram när man utför olika rörelser, vilket förmedlar känslan av att man är Faith i alla rörelser hon gör. Ljudet och bilden samspelar för att skapa den perfekta illusionen, och jag kan inte säga annat än att DICE har lyckats perfekt, Faith fokuserar på viktiga objekt i miljön, allting som hon ska ta sig fram på är rött tack vare något som kallas runners vision.

Det som är annorlunda är att huvudpersonen Faith är att det är en tjej. Designen är också nytänkande och snygg, oftast i starka, rena färger.

Det känns fel att jag inte nämnt att Mirrors Edge är ett sjukt svårt spel, vid en bana kanske ni dör ett tiotal gånger. Ungefär, mot sista banan dog jag nog hundra gånger innan jag blev klar. Så spelet kan bli frustrerande.

Grafik: 9/10 kommentar: Grafiken är grymt snygg med ljuvlig ljussättning och högupplösta texturer.
Spelbarhet: 8/10 kommentar: Kontrollen är smidig, i början känns den krånglig, men när man lärt sig den är den bara grymt bra.
Hållbarhet: 7/10 kommentar: Det finns nio banor!! Detta håller inte längre än smör i solen.
Ljud: 9/10 kommentar: Bra röstskådespeleri och grym ljud kvalité.

SAMMANFATTNINGSVIS: Mirrors Edge är ett grymt spel, konceptet är nytänkande. Svenska DICE har verkligen skapat den perfekta illusionen av att man springer runt där på hustaken, utför alla rörelser, lever på spegelns kant i ett totalt kontrollerat informationssamhälle. Och inte nog med det, spelet är också riktigt snyggt.

Betyg: 8.7/10 GR betyg: 9/10

Medlemsrecensioner63
Samlat betyg: 8.3/10