Halo Wars

Efter en bra bit över 50 timmar med Halo Wars är jag redo att sätta betyg...

Som de flesta vet är Halo Wars inget vanligt Halo-spel. Istället för första-person är detta ett strategispel. Det var såhär Halo var tänkt att vara från början, men efter Microsoft köpte upp Bungie blev det inte så. Men efter alla år kom ett strategispel i Halo-universumet. Men då (nu) var det Ensemble Studios som utvecklade. Och det gjorde de redigt bra.

Halo Wars börjar med att du är på ett skepp. Där gör du som spelare ingenting så vi hoppar fram lite. Några minuter senare är du nere på land. Du får styra en Whartog, där Sergant Forge sitter i. Ni ska ta tillbaks en bas, Alpha Base. Du får styra honom vilket funkar väldigt bra.

Och det är ju den stora snackisen innan Halo Wars. Ska kontrollen funka på konsol? För innan Halo Wars funkade ju det bara att spela strategi på dator. Men Ensemble har visat att det går på konsol också. Kontrollen är enkel att lära sig, och det finns många smarta alternativ. Med D-padden hoppar du mellan dina baser, och trupper. Med bumper-knapparna tar du kontroll över dina trupper. Antagligen alla på skärmen, eller alla du har. Du väljer saker med A, och väljer vart dina trupper ska med X efter att du har makerat de. Så jag kan säga att kontrollen funkar jättebra.

När du väl har lyckats rensa Alpha Base från alla Covenanter har du klarat ditt uppdrag. Eller ja, ditt första uppdrag. För det finns rätt många i spelet. Och själva Campaign:en varar i ca 8-9 timmar. Det är helt klart godkännt. Och när du klarat den kan du göra massa annat. Du kan spela igenom den igen på en högre svårighetsgrad, eller leta efter skulls och blackboxes. Du kan även spela Skirmish mot datorn på massa olika banor. Och om du inte vill spela mot datorn, kan du alltid spela på Xbox Live.

Och när du spelar i de här lägerna kan du välja mellan sex ledare. 3 människor, eller 3 covenanter finns det att välja på. Alla är väldigt balanserade, och är bra för olika taktiker. Och taktik är ju alltid viktigt i strategispel. Du kan antagligen spela 1vs1, 2vs2, eller 3vs3. Själv gillar jag mest 3vs3 då det kan bli så stor strider.

Och när du väl tröttnat på Xbox Live (vilket kommer ta en lång tid) kan du samla lite achievements. De är väldigt bra utformade. Sedan finns det ju även ett bra Co-op-läge. Så allt det här gör att spelet får en rätt bra hållbarhet.

Men nu tillbaks till Campaign. Uppdragen är rätt varierade. Ibland är det bara att gå dit och döda. Men oftast är det något annat. Reparera något och samtidigt försvara. Eskotera något någonstans. Eller att placera ut speciella fordon på speciella ställen och skydda de och din bas samtidigt. Det kan vara rätt stressigt ibland då. Bra uppdragsvariation iaf.

Sedan har vi ju storyn. Jag vill inte gå in på den för mycket. Men som ni alla vet har ju Halo 1-3 en fantastisk story. Tyvärr är den inte lika bra här. Den är ju inte dåligt direkt, men heller inte riktigt bra. Man bryr sig inte om karaktärerna som i de andra Halo-spelen. Men stroyn är iaf okej.

Men en sak som de lyckats behålla från Halo-spelen är utforskarkänslan. Första gången man spelade i Campaign ville man så gärna utforska alla de vackra, och mystiska miljöerna.

Men vi hade ju inte haft vackra miljöer om det inte vore för grafiken. Grafiken ute på slagfälten är bra, och Halo-desigen finns där. Men det som övertygar stort är mellansekvenserna. de är sjukt snygga. Absolut högsta klass. Att Ensemble var såhär bra på att göra grafik visste jag inte. Bara att klappa händerna för dem.

Även den klassiska Halo-musiken är kvar. Och det är ju den bästa spelmusiken som finns, så det går ju inte att klaga på. Även alla effekter låter bra och röstskådespeleriet är bra. Men som jag sa är det ju musiken som är magisk.

Många nya fordon har ju även tillkommit och jag tycker alla passar förutom ett. Gremlin tycker jag inte passar. Det är ju svårt och förklara då detta är känsla, men jag tycker inte den hade passat i de vanliga Halo-spelen. För jag hade tyckt att det varit kul att köra runt i en Wolworine, eller varför inte sitta i en Locust och klampa runt.

Jag kan väl gå in på Multiplayern lite mer för de som vill. Du (eller ditt lag) börjar på ena sidan av kartan, och de andra på andra sidan. Nu från början har det bara funnits 2 spelsätt, men det har kommit fler nu. Standard, och Deathmatch. Skillnaden mellan dessa är att du kan har mindre antal gubbar från början i Deathmatch, men mer ju mer baser du tar över. Och att du börjar med allt fullt uppgraderat, och att du har jättemycket pengar. Du kan bara bygga baser på bestämda platser. Men som vanligt så bygger du penga-inkomst-stationer, och ställen där du bygger gubbar. Du kan ha sju sådana hära platser i en bas. Men från början har du bara fem. Du får fler genom att köpa det från huvudbasen. Du kan även bygga torn. Sedan kommer vi till siffror. Du kan ju inte bygga allt direkt. Därför måste din bas nå en högra nivå igenom att uppgradera vissa saker. Och sedan kan du ju inte bygga hur många enheter du vill. Du kan har 30 som människorna, och 40 som covennaterna. Men du kan uppgradera till 10 till med båda. Detta var lite av grunden till Multiplayern.

Halo Wars har lyckats med mycket. Men även med det två viktigaste sakerna. Det är ett grymt bra spel, och det känns som Halo.

Betygen:

Grafik: 8,5