Little Big Planet

Vart ska man börja på detta helt underbara spel? Ska man börja med den underbara deignen eller det klockrena multiplayer läget? Eller varför inte det one of a kind banbyggandet? Ja, jag tror jag börjar med att berätta lite om själva spelidén.

Din "gubbe" på LittleBigPlanet heter Sackboy. Han (eller hon) är en extremt charmig liten tygdocka som hoppas och skuttar för glatta livet runt på olika banor för att fånga in olika sorts föremål och poängbubblor. Det är faktiskt halva spelet, att jsut hoppas omkring. Men hur tråkit det än låter så är det helt underbart skoj, speciellt med sina kompisar. Man spelar om bana efter bana för att hitta de sista föremålen man missat förra gången.

Föremålen som du ska leta efter kan vara nästan vad som helst. En hatt till din Sackboy, ett träd, en golfboll eller varför inte en mustach? Varje föremål är omslutet av en såpbubbleliknannde sak, som bara de är en upplevelse för ögat (nåja, nästan i alla fall). Alla klädesplagg du hittar runt om i banorna kan du sedan använda på din Sackboy för att han eller hon ska se lite trevligare ut.

Nu till själva spelandet. Spelkontrollen är helt grym. Det enda du använder är knapp X, R1 och den vänstra spaken. Svårare är det inte. Även en åttaåring klarar av den med glans, (min syssling, hon är dessutom tjej). Det hela ser du i ett skönt perspektiv som är från sidan. Det är som de gammla Mario spelen, fast i en 100 gånger bättre version. Du hoppar över hinder, svingar dig över eld, trillar ner i hål och allt annat som du tycker är kul.

Grafiken. Ja, den är bra. Skirbra! Den är mysig, varken brun, varken för mycket skrikiga färger som stör dig i ditt spelande. Det är bara en färgkombination blandat med kärlek. Mer finns inte att säga om den.

En annan stor del i LittleBigPlanet som har blivit belönad (av bland annat Gamereactor själva!) är musik i spelet. Det finns inget annat spel med samma roliga, sköna musik. Den är perfekt. Man kan inte tröttna på den. Självklart finns det ju inte bara en låt utan mer än en låt åt varje stämning det är. Mörkt, läskigt, roligt osv. Man kan gå och nynna i veckor på den!

Som jag förut sa (skrev) så är bara skuttandet bara hala spelet. Den andra delen är banbyggandet, då du får chansen att bygga helt egna banor! Dessa banor gör du exakt hur svåra du vill. Du kan bara göra massa gupp och lite fin bakrund, eller så gör du en extremt avancerad bana med olika fällor och monster. Möjligheterna är oändliga! Det hela förbättras med en bar hjälp guide som hjälper dig komma igång med ditt byggande. Du kan även slänga in egna föremål du skapat i såpbubblorna.

När du är klar med din skapelse så slänger du upp den på Playstation Network där tusentals hungriga LittleBigPlanet fans sitter och spelar andras banor. När de är klara med din bana sätter de ett betyg 1-5 (obligatoriskt) och sedan kan man slänga upp en liten trevlig komentar.

Har du pengar över och ett Playstation 3? Då är detta ett obligastorskt köp! Alla kan ha kul med detta spel, pensionärer, dagisbarn och alla andra kommer älska detta spel!

Plus: Underbar design, urskön musik, bra och smidigt banbyggande, roliga figurer.

Minus: Inget!