Assassin's Creed

Skrivet av: G-Force   2009-06-14

Assassin's Creed, ett spel där fokus ligger på våghalsade hopp mellan tak och otroligt skickligt husfasadsklättrande. Då dessa spelmoment görs på precis rätt sätt ställer man sig frågande till faktumet att inte mycket annat stämmer.

Storyn i Assassin's Creed är både usel och grym på en och samma gång. Vi nöjer oss med benämningen "konstig" för tillfället. Du spelar en snubbe vars frihet berövats av en galen forskare som tvingar dig in i en maskin, vars syfte är att låsa upp dina förfäders genetiska minnen som ligger kvar i ditt DNA. I stort sett hela spelet går ut på vistelsen i denna maskin, som låter en återuppleva dessa urgamla minnen som forskaren behöver ta del av för att hitta nån antik pryl.

Väl inne i maskien tar man rollen som en lönnmördarturk, som färdades mellan bl.a 1100-talets Jerusalem och Damascus för att ta död på diverse snubbar. Storymässigt är spelet råtrist i början, då du inte alls känner dig engagerad i detta mördande. Personerna du tar död på har noll personlighet, och du bryr dig inte alls om vem de är. Mycket tack vare usla mellansekvenser och avsaknaden av subtitles. Utan text krävs alltid dubbel koncentration, och vem orkar med det när karaktärerna bara babblar på om helt ointressanta saker. Det är inte förän långt in i spelet som storyn blir intressant. Synd då att den slutar på ett så kasst sätt. Det känns bara som om ren lathet låg bakom att Assassin's Creed avslutades på detta vis.

Nog om storyn. Spelet går alltså mestadels ut på att klättra på hus. Detta utförs på ett coolt och smidigt sätt. Det är bara synd att det krävs noll skicklighet för att klättra. Varför ramlar man aldrig av väggarna liksom? Man känner sig som Spiderman.

Man använder sig av en hel del stealth i Assassin's Creed för att undvika städernas vakter. Letar vakterna efter dig tvingas du gå runt sakta, och knäppa händerna som en munk för att undvika att bli upptäckt. Lite drygt, det. A.I:n kan inte påstås vara annat än kass, då du ibland kan hugga ihjäl en vakt mitt framför en annan utan att denne reagerar. Fightingen är inledningsvis usel, men ju mer du kommer in i spelet desto bättre blir den. Synd då att den är så enformig, och det enda effektiva är att kontra fiendernas attack på samma sätt hela tiden. Oavsett vad man säger om svärdfighterna i Assassin's Creed så kan man inte annat än hålla med om att de är sjukt snygga.

Grafiken är riktigt snygg, och precis rätt atmosfär levereras. Det samma kan sägas om musiken, som är så där härligt diskret som den bör vara i ett sånt här spel.

Som summering kan sägas att Assassin's Creed är ett spel som låter en hoppa mellan hustak som aldrig förr. Inte mycket annat. För att få information om var dina framtida mordoffer befinner sig tvingas du göra samma trista sidouppdrag hela tiden, och mycket annat känns repetivt. Tack vare detta känns det direkt jobbigt att spela ibland, och ofta vill man bara att skiten ska ta slut - trots att det inte är ett långt spel vi talar om. Assassin's Creed är inte ett dåligt spel, men jag kan knappast rekommendera det heller...

Kontroll
Inte mycket att klaga på. Svärdfighter som till slut känns helt sätt. Tyvärr vinns de på samma sätt hela tiden. 7/10

Grafik