Little Big Planet

Skrivet av: Varpire   2009-06-17

LittleBigPlanet är ett så kallat plattformsspel, där du styr en docka som kallas Sackboy igenom en massa olika banor. Ett av de bästa spelen 2008 enligt många.

LittleBigPlanet handlar om att du har en Sackboy och på sackboyen kan byta kläder till färg på den. Men ditt hem för Sackboyen är ett rum mitt ute i rymden och det kan du inreda med vad som helst nästan. Där ifrån kan du blicka ut över tre planeter, en där du hittar du kan spela berättelsen och har tillgång till alla communitybanor. Den andra är där du kan se alla dina vänner och vilka banor du har lagt ut. Den tredje och sista planeten är en måne, där du kan skapa egna banor.
Det är rätt enkelt att komma igång med LittleBigPlanet, för att du får lära dig kontrollerna genom en liten inledning som går väldigt fort. Efter det så är det bara att ge sig ut banorna i berättelsen om man vill det. Banorna i berättelsen är både svåra och roliga samtidigt, men det jobbiga är när man dör på samma ställe innan man kommer på vad man har gjort för fel. Under berättelsens gång så möter man roliga figurer och personer. Man hittar olika saker och nya kläder till sin Sackboy. Men det finns också en bonus om du klarar banorna utan att du dör någon gång ,för att du får du nya kläder också. Men en annan sak som är roligt är att man kan spela upp till fyra stycken tillsammans på samma tv, om man har så många kontroller. Det är bland annat det som ger LittleBigPlanet lång livslängd.

Men när du har spelat igenom berättelsen, det är då det roliga börjar. Då kan man ge sig ut online och kolla in vad andra spelar har skapat för någonting kul. När du har klarat en bana, så kan du betygsätta den om du vill det. Du kan även skriva kommentar till det om du vill det också. Du kan till och med lägga till banan i dina favoriter om du vill det. Om du vill så kan du lägga till skaparen av till dina favoriter.
En sak som kan vara tråkigt med om du skapar en ny bana, så kan du även få dumma och elaka kommentarer tillbaka. Det är inte direkt kul kan jag hålla med om.

Om man nu ska börja prata om grafiken så tycker jag att den är väldigt bra gjord och om man zoomar så kan se en massa detaljer på sin Sackboy som man annars inte lägger märke till. Om man pratar om ljudet så tycker jag att det väldigt bra för det finns en massa olika musikstilar genom hela spelet.

Om man nu börjar prata om baneditorn, så är den väldigt bra gjord. Det som är väldigt jobbigt är alla tutorials man måste gå igenom innan man kan börja skapa sin alldeles egna bana. Det är väldigt roligt att vara i baneditorn för att man kan ska hur häftiga saker som helst (som till exempel lägga ut en massa dynamitlådor och koppla de till en spak. Efter det så drar man i spaken och se vad som händer).

Om man ska komma till ett slutligt resultat så tycker jag att det är ett väldigt underhållande spel, med lång hållbarhet. Grafiken briljerar, liksom ljudet tycker jag. Det är ett absolut måste för alla PS3 ägare.

+ Bra grafik, lång hållbarhet och kul.
- Ibland svåra banor i berättelseläget.

Story: 10/10