Behaviour Interactive är kanske bäst kända för att ha skapat Dead by Daylight som under åren har kommit att bli en monumental succé som mängder av spelare dagligen loggar in på för att undkomma mördare eller fly från dem. 2018 släppte de dock spelet Deathgarden som var betydligt mer actionorienterat men floppade rejält och plockades bort bara ett år senare. Nu är de ute efter revansch i form av Meet Your Maker som är ett spel, helt olikt något de tidigare gjort och vi är optimistiska för dess framtid.
Världen har gått under. Människan har dragit på sig ett virus som förintat nästan all mänsklighet, men ännu finns det hopp. I Meet Your Maker spelar du som en väktare av en chimär som alltså är ett experiment och en sista utväg att rädda mänskligheten från att utplånas. För att detta inte ska ske behöver experimentet rent genetiskt material, och tyvärr är det inte lätt att få tag på. Det vaktas nämligen i brutala utposter, utrustade med monster och fällor som inte ens Indiana Jones skulle kunna se innan det är för sent.
Eftersom det här är ett renodlat onlinespel finns det inte någon avancerad berättelse. Den utgör snarare bara grunden för spelets syfte och för att du ska behöva uppgradera din arsenal och andra ting. Det funkar, men efter några timmar med spelet är det också beklagligt att Behaviour Interactive inte levererade ett spel med olika spellägen. Ett som enkom består av en berättelse och nivåer skapade av utvecklarna, och ett annat helt bestående av det som erbjuds i den här versionen. Här finns det nämligen potential till en intressant postapokalyptisk berättelse.
Konceptet i Meet Your Maker är tämligen simpelt. Som jag nämnde inledningsvis behöver du samla på dig genetiskt material från olika utposter som är beväpnade in i absurdum. Alla utposter är skapade av andra spelare vilket gör detta till ett spel som förlitar sig på sina spelare för att det ska vara fortsatt intressant. Med det sagt håller nivåerna för det mesta riktigt bra kvalitet och det är, efter man klarat en nivå, möjligt att betygsätta den för att skicka tillbaka feedback som kan göra upplevelsen bättre för både spelare och utvecklarna. Är det något som absolut inte funkar, kommer nivån inte heller att vara synlig för särskilt många medan en nivå som håller måttet snarare kommer att göra det.
Meet Your Maker kan spelas i både små och stora doser då nivåerna inte tar mer än tio minuter att klara av. Undantag kan såklart förekomma om man väljer att spela de skapade utposterna vars svårighet bedöms som brutala. När man väljer vilken utpost man ska utföra en räd mot så erbjuds nämligen ett par stycken åt gången, där de är uppdelade i svårighetsgraderna normal, farlig och brutal. Det som skiljer dem åt är alla hinder på vägen. Med ditt svärd och gevär kan du eliminera alla former av hinder och du kan dessutom utrusta dig med granater eller barriärer som antingen kan förstöra allt i sin omgivning eller temporärt skydda dig från fara. Eftersom man aldrig riktigt vet till fullo vad man ger sig in på för självmordsuppdrag så är det riktigt spännande att experimentera och testa sig fram. Slösaktighet lönar sig däremot inte då allt kostar. Även ammunitionen är knapp och har du avfyrat ditt vapen måste du också samla upp ammunitionen igen för att kunna återanvända den. Något som inte alltid är så enkelt när du har fällor, fiender och smältande omgivningar runt dig.
Personligen har jag aldrig varit mycket för att skapa egna nivåer. Jag har således aldrig fastnat för Super Mario Maker, Minecraft eller liknande spel och jag tror det beror på att jag inte riktigt får ut någonting av det. Här känns det däremot belönande och meningsfullt. Genom att skapa egna nivåer och döda andra spelare får du nämligen resurser som du själv kan använda för att uppgradera dig och öka din spelarnivå. När du börjar bygga din utpost är den redan skapad, och du behöver bara bry dig om att bygga egna block, passager eller fällor. Det är med andra ord inget evighetsprojekt att skapa något på egen hand vilket jag uppskattar rejält.
Under ens vansinnesfärder samlar man på sig en hel del annat material utöver det material som experimentet kräver för att utvecklas. För dessa delar kan du sedan uppgradera och låsa upp nya egenskaper och förmågor ombord på skeppet. Olika dräkter är lämpade för olika utmaningar där en dräkt kan vara specialiserad på närstrid medan en annan är desto bättre anpassad för strider på distans. Det går också att uppgradera eller köpa vapen och granater. Till och med fällor går att uppgradera, alternativt låsa upp nya sorter som man kan använda när man skräddarsyr sina egna utposter. Det tar dock sin tid att spara ihop valutan som spelet använder, men som tur är så är det bara att fortsätta spela så samlar man på sig det man behöver. Därför känns spelet aldrig heller repetitivt, utan man kan fortsätta upptäcka nya saker ständigt. Att efter en stund spela lite svårare nivåer är också väldigt kul eftersom det då förekommer fällor och monster man inte tidigare stött på och därmed får en större utmaning och spelvariationen blir tydlig.
Något som slog mig ganska fort är hur likt Meet Your Maker känns Doom Eternal och som du kanske kan lista ut själv är det knappast något negativt. Vissa nivåer må vara lite långsammare och vill du spela långsamt är det också möjligt (åtminstone ibland). Men ofta är tempot oerhört rappt och du behöver ständigt vara på alerten och notera fällor som utlöses samtidigt som monstren låser in sina sikten på dig från alla håll och kanter. Därför är det också riktigt tillfredsställande att ha en änterhake till hands som du snabbt kan använda för att ta dig ifrån faran om du är kvick nog att reagera på den.
Meet Your Maker känns som härlig blandning mellan Super Mario Maker, Minecraft och fartfylld action från Doom Eternal. Eftersom spelet är så relativt nytt och förlitar sig tungt på spelarnas feedback och att de kontinuerligt återkommer för att skapa nya nivåer, är det svårt att säga huruvida spelet kommer få en lång levnadslängd eller inte. Potentialen är dock stor, men det kommer också krävas att Behaviour Interactive utvecklar nytt innehåll för att det ska fortsätta kännas fräscht och inbjudande. Med tanke på hur pass hängivna de varit Dead by Daylight är chansen i vilket fall som helst stor att de kommer göra det framöver, och vi råder dig att hänga med på resan.