Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Metal Gear Solid 3: Subsistence

Metal Gear Solid 3: Subsistence

Går det verkligen göra något som redan är så pass bra som Metal Gear Solid 3 är, bättre? Nya uppdrag, online-del, förbättrad spelbarhet tyder i alla fall på det...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vem spelade egentligen igenom Metal Gear Solid 2: Substance? Vem orkade springa igenom 27 miljoner svintråkiga Virtual Reality-uppdrag, eller ens spela igenom huvuddelen en gång till? Metal Gear Solid 2 var inte på något sätt ett dåligt spel, det var bara inte lika medryckande som det första spelet. Vilket gjorde det till en besvikelse och därmed blev tilläggen helt ointressanta. Metal Gear Solid 3: Snake Eater å andra sidan, levererade en tung, mastig, spelupplevelse fylld av intressanta karaktärer och underbara filmsekvenser. Så när man för ett tag sedan utannonserade Metal Gear Solid 3: Subsistence och ryktena om en online-del nådde redaktionen, kunde varken jag, Petter eller David hålla sig lugna. Bara tanken på att få kamouflera sig i höggräset, vänta ut sin motståndare i en rafflade prickskytteduell, precis som mot The End, slår precis allt som hittills finns online på Playstation 2. Välkommen tillbaka till djungeln!

Subsistence består av tre skivor. En skiva innehåller enspelardelen, en skiva innehåller multiplayer-delen och en skiva innehåller tre timmar filmsekvenser från Metal Gear Solid 3: Snake Eater, för de som inte orkar spela igenom spelet utan bara vill njuta av de löjligt läckra filmklippen. Lite som Shenmue: The Movie i Shenmue 2 till Xbox.

Enspelardelen är i sig orörd. Handlingen, karaktärerna, vapnen, miljöerna - allt är lika bra som vi minns det. Dock har det skett en stor förändring i spelbarheten, och det är möjligheten att nu se Snake i tredjeperson istället för fågelperspektiv. Kontrollen och kameran fungerar ungefär som i Splinter Cell, och förflyttar alltså spelaren ner till marknivå. Ett mycket välkommet inslag anser jag, då man ibland blev galen på att Snake vägrade klättra upp för just det där trädet samtidigt som man var jagad av fyra soldater med glödheta maskingevär i högsta hugg.

Den första skivan innehåller även flertalet nya "Snake versus the Monkey"-uppdrag, det minispel som återfanns i Snake Eater, där Snake måste bege sig på jakt efter små, söta, apor. Dessutom har man fyllt skivan med cirka 20 omgjorda humorfyllda filmsekvenser för att roa åskådaren. En filmsekvens är exempelvis när Snake och The Boss gör upp i en rafflande duell - genom sten-sax-påse.

Detta är en annons:

Men det är inte apor eller sten-sax-påse-filmer som är Subsistences stora försäljningsargument, utan online-delen. Även i multiplayer är kameran placera ovanför axeln på spelaren, allt för att underlätta i eldstriderna. Man har inkluderat dödsmatcher, lagbaserade dödsmatcher och ett läge som liknar Assault i Unreal Tournament, där man ska turas om i lag att storma/försvara en plats. Men det som lockar mest är ändå det Kojima-signerade "Capture the Frog". Det går ut på att man i lag ska placera ut varsin groda på banan. Därefter är det upp till det andra laget att hitta grodan och återta den till sin bas. Snarlikt Capture the Flag, som det heter i alla andra actionspel.

Till sin hjälp har man den vapenarsenal som återfanns i Snake Eater. Allt från shotgun, prickskyttegevär, bedövningspistoler till maskingevär, eldkastare och vanliga pistoler finns tillgängligt för bästa möjliga krigskänsla.

Hur man nyttjar sina vapen spelar också roll. Det finns möjlighet att både springa med vapnet och hålla det vid höften samtidigt som man avfyrar några salvor, men då siktar man ungefär lika bra som ett blint Parkinsons-fall. För bästa möjliga precision krävs förstapersonsperspektivet, som fungerar som vi är vana vid.

Till slut har vi den tredje skivan som alltså är smockfylld med film och åter film. Man har lagt till nya sekvenser, som är helt nyinspelade med både ny motioncapture och nya röstupptagningar som har lagts emellan det man egentligen spelar. Hela filmen ska vara tre timmar lång, men än så länge har vi inte sett mer än en kort snutt. Hur hela filmen blir får vi veta när fullversionen av spelet kommer, men om vi tänker till hur noggrann Hideo Kojima brukar vara när det gäller just filmsekvenserna lär resultatet inte bli annat än galant.

Detta är en annons:

Det är egentligen ett ord som lär klä hela förpackningen när den anländer - galant. För det man gjort i Subsistence är egentligen bara att fyllt på med massa roliga, bra saker, i något som redan var helt magnifikt. Så fram med ansiktsfärgen, dra på dig overallen och förbered dig på en sjuhelsikes actionfest - i sommar smäller det.

Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Metal Gear Solid 3: Subsistence

Relaterade texter

Metal Gear Solid 3: Subsistence

Metal Gear Solid 3: Subsistence

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Peter Bernhardsson

Går det verkligen göra något som redan är så pass bra som Metal Gear Solid 3 är, bättre? Nya uppdrag, online-del, förbättrad spelbarhet tyder i alla fall på det...



Loading next content