
Det börjar bra då musen faktiskt har en sladd. När det kommer till trådlösa möss och spel är jag fortfarande lite av en motståndare även om tekniken i sig är fullt duglig och egentligen inte bjuder på en sämre spelupplevelse. Det handlar mer om säkerheten där man vet om att musen helt plötsligt inte dör under en stressande DotA-match.
X3 är lillebror till ovan nämnda X8 och det är ett par saker som skiljer dem åt. X3 har en sladd, har lägre DPI, färre knappar och kostar hälften så mycket. På pappret låter det som en succé då det är precis vad jag vill ha hos en spelmus. Skyhög DPI och alldeles för många knappar skapar mer irritation än glädje och i sanningens namn använder jag ändå aldrig mer än två knappar och ett scrollhjul när jag spelar.
X3 är faktiskt också betydligt mer bekväm än sin storebror. Den är aningen mindre till formen och har en mer neutral ergonomisk form som gör att din hand inte behöver vika sig dubbel för att få ett bra grepp. Knapparna klickar skönt och har ett lagom bra motstånd medan scrollhjulet aldrig känns "slappt" utan är väldigt distinkt i sitt rullande. Är det något jag kan klaga på är det att sidoknapparna sitter alldeles för långt fram vilket gör att man inte når dem med tummen eller lillfingret utan att justera handen en aning.
Så långt bådar allting gott för att Microsoft äntligen gjort en mus värdig att efterträda Intellimouse Explorer 3.0 som företagets ultimata spelmus. Precisionen är naggande god när man befinner sig i Windows och det blir aldrig några problem att navigera sig via hemsidor eller att rita i Photoshop.
Dock har musen ett stort problem - den klarar inte av hastiga rörelser. Jag vet inte om Microsoft använder sig av en helt annan sensor i X3 då X8 inte hade samma problem (lyckligtvis). Det är ett problem som man först inte märker av när man rör sig i Windows eller spelar spel, som till exempel Warcraft III, men så fort man startar upp en förstapersonskjutare som kräver att du drar musen extremt snabbt och därmed utsätter den för starka G-krafter, tappar musen fokus och klarar inte av att fullfölja rörelsen.
Istället blir det att musen stannar upp halvvägs och åker lite upp och ned på mitten av skärmen. I en förstapersonskjutare innebär det att när du vänder dig 180 grader om vrider du dig bara 90 och skjuter in i en vägg istället för motståndaren bakom dig.
Det är tråkigt att behöva säga det då Microsoft hela tiden har varit med i matchen när det gäller spelmöss, just tack vare deras Explorer-möss. Möss som inte varit tänkta som spelmöss men omfamnats av spelare världen över. Kanske är laserteknologin fortfarande för känslig och underutvecklad för att den ska kunna användas i billigare möss som X3.
Microsoft Sidewinder X3 får ingen köprekommendation av mig så länge man spelar mycket förstaperonsspel eller andra spel som kräver hastiga musrörelser. Håller man sig till lugnare simulatorspel eller gillar att surfa så pass mycket att man behöver en bättre mus än den som följde med datorn, då kan X3 vara värd att kolla på.