Minecraft Legends

Minecraft Legends

Ännu mer Minecraft-material till de mest inbitna eller en helt annan upplevelse? Det svenska spelundret expanderar och Johan har delat ut betyg...

Minecraft tog sig in på spinoff-marknaden på riktigt med dungeon crawlern Minecraft Dungeons för tre år sedan. Året innan kom så klart också Minecraft Earth, ett AR-spel som slog igen portarna efter mindre än två år. Nu är det dags för nästa försök med ett actionstrategispel kallat Minecraft Legends.

Den här gången är det de arga grisarna som kallas pigliner som vill ta över världen en by i taget. Vår hjälte hämtas därför till världen för att besegra dessa onda små nöffnöffare och ge fred, lugn, och ro till de olika befolkningarna. Berättelsen i sig är väl kanske inte den mest gripande i ett spel, men det är väl inte heller meningen med tanke på vilken spelserie detta är. Berättelsen är istället där för att hjälpa till att introducera stridssystemet, byggandet, och så vidare. Det största problemet med spelet är dock att varken striderna eller byggandet är speciellt bra eller intressant.

Minecraft Legends
Piglinerna attackerar!

Om du är van med att kunna skapa lite vad du vill i Minecraft kommer du bli besviken på att valfriheten inte alls är lika stor i Legends. En av gångerna du behöver bygga är för att skydda olika byar mot invasioner. Då kan det användas murar, pilskjutande torn och annat. Det hade kunnat bli en fantastisk basbyggande erfarenhet där det byggs egna slott eller liknande, men det finns helt enkelt inte tillräckligt med val för att kunna göra det. Det låses visserligen upp nya försvarstorn och annat, men inte så att det känns som en riktig bas. Vilket hade varit perfekt efter piglinerna varje natt väljer att anfalla en slumpmässigt utvald by och det är ditt ansvar att skydda dem. Till hjälp i striderna, som den hjälte vi är, har vi ett gäng golems. Dessa kallar du på genom att placera så kallade spawnare och med hjälp av olika resurser "bygger" du dessa. Olika typer av golems har olika styrkor, som att kullerstensgolem gör stor skada på byggnader och plankgolems skjuter pilar från långt håll. Efter att ha räddat deras byar kan du också spawna creepers, zombies och skelett. Fiender till mina fiender är mina vänner, typ.

För att bygga allting och rekrytera dina små polare behövs resurser, vilket så klart är en stor del av ursprungs-Minecraft. Men istället för att gräva och hacka själv placeras medhjälpare ut på en plats där denna resurs finns. Samla trä där det finns träd, samla sten där det finns sten och så vidare. Till en början är det just dessa två resurser som finns att samla, men allt eftersom låses också sånt som kol och rödsten upp. Detta gör, tillsammans med mycket annat i spelet, att det mest känns som att vi berättar för spelet hur det ska spelas än att spela det själv.

Minecraft Legends
De stora fiendebaserna är en av spelets höjdpunkter.

Något som också känns av i striderna. Det här ska vara ett actionstrategispel, men strategin är väldigt begränsad. Varje strid känns snarare som att rulla en tärning och hoppas på det bästa än att vara en riktig krigsgeneral som kan ta över striderna helt och hållet. Det finns två typer av strider: nyss nämnda försvar av en by samt att attackera piglinernas baser. Det är definitivt roligare att attackera än att försvara. Speciellt när de större baserna som piglinerna har känns som att försöka invadera något från Sagan om ringen eller Game of Thrones. Först ska porten forceras medan pilar regnar ner och arga grisar strömmar ut och sedan är det bäst att förstöra så många byggnader som möjligt på väg till det slutliga målet vilket är en portal som de kommer ut genom. Förstör den och basen är förstörd. Det är dock här som Minecraft Legends faller på sin egna enkelhet. Samla ihop 20 av dina trogna slagskämpar och bege dig till slagfältet. Men glöm inte bort att trycka på knappen för att samla ihop alla, annars kommer de inte följa efter dig. Sedan har du bara två handlingar att göra. Antingen väljer du vad spelet på svenska döpt till "mot strömmen" vilket betyder att de går och attackerar fienderna i närheten eller så väljer du att attackera en specifik byggnad eller fiende.

Vår egna hjälte kan tyvärr inte göra så mycket i striden. Karaktären har ett svärd, men det är bara effektivt mot pigliner och mot starkare versioner krävs det alldeles för många slag för att det ska vara värt att attackera själv. Vill du sedan samla ihop alla dina golems och kompisar behöver du använda det som kanske är spelets dummaste mekanik. Du kan nämligen bara få dem att följa dig om de är väldigt nära och efter att ha attackerat en byggnad står de bara kvar där, kanske för att beundra vad de åstadkommit. Du behöver således springa runt som en galning och leta var de är. Spelet skulle må bra av att få en handling där vi kan återkalla alla på en gång, oavsett var de är.

Extra irriterande är det när striden är på en höjd och dina trupper ramlar av. Då behöver du hoppa hela vägen ner, samla ihop dem och sedan hela vägen upp igen. Och repetera då de kommer ramla av igen. Det går att återkalla alla vid en spawner, men dessa kan inte placeras i området runt baserna, vilket gör att du måste springa ifrån striden för att samla ihop gänget. Dessutom kan dina trupper dö som flugor ibland och du lär springa tillbaka till samma spawner för att skapa nya. Har du dessutom slut på en specifik resurs behöver du lämna helt och hållet och återkomma vid ett senare tillfälle.

Minecraft Legends
Basbyggandet är däremot inte allt vad det borde vara.

Spelets stora behållning är utseendet och spelvärlden. Mellansekvenserna som dyker upp vid jämna mellanrum är både småroliga och tjusigt skapare och grafiken är ju precis så där Minecraft-igt som vi hade önskat. Spelvärlden är dessutom fint varierad med öken, djungel, träsk och annat tillsammans med egna byar för creepers, zombies och skelett. Detta tillsammans med mestadels utmärkta co-op-möjligheter gör att spelet ändå inte är så dåligt som det kan verka.

Kampanjen kan spelas med upp till tre andra spelare online där alla resurser är delade, men där alla är fria att göra vad de vill. Det gör att en spelare kan fokusera på basbyggande, en annan på resursinsamling och de två andra på strider. Till exempel. Multiplayer är antingen tre-mot-tre eller fyra-mot-fyra där målet så klart är att besegra motståndarna. Invadera piglinbaser för mer resurser för starkare försvarsmöjligheter eller gå direkt på attack, valet är ert. Något som däremot är väldigt förvånande är att det inte finns någon möjlighet alls för lokal (couch) co-op. Något som fanns i Minecraft Dungeons. Det här känns ju som ett perfekt spel att spela tillsammans i soffan.

Minecraft Legends
Spelvärlden och miljöerna är vackra.

Minecraft Legends har många goda grunder, men tar det oftast inte hela vägen in i mål. Att besegra stora fiendebaser är otroligt tillfredsställande och roligt, men bristen på valmöjligheter att bygga egna stora baser är en besvikelse. Spelet skulle ha behövt lite mer utveckling, men jag kan se att många fortfarande kommer att tycka att spelet är roligt. Det går ju att få creepers som vänner, något som är värt hela inköpspriset. Spelet kommer dessutom till Xbox Game Pass.

6 / 10
+
Minecraft-charmigt, piglinernas stora baser är roliga att invadera, spelvärlden är vacker och varierad, ljuvliga mellansekvenser