Min farmor har ingen vidare koll på spelbranschen idag. Vad hon däremot känner till är att en svensk kille har gjort stor succé med något som heter "Minecraft", och hur skulle hon ha kunnat missa det? Med sitt kreativa verktyg har Markus "Notch" Persson gått från aspirerande programmerare med drömmar om ett virtuellt lego till att bli en av världens mest omskrivna utvecklare.
Tack vare oändliga möjligheter med modifikationer och grafik som gemene mans dator orkar med har Minecraft på egen hand lyft studion Mojang ur indiegenren, och spelet har till och med en egen, stor mässa kallad Minecon uppkallad efter sig.
När spelet så landar på Xbox 360 kan jag inte låta bli att fundera på varför. Otvivelaktigt är det ju så att ett spel som frodas i ständiga uppdateringar lämpar sig bäst till PC och Mac där Mojang inte tvingas betala en avgift till Microsoft varje gång en patch ska appliceras. Dessutom ser jag inte hur moddande skulle kunna ske i samma utsträckning, även om Mojang har sagt att modifieringar kommer att finnas med "senare".
Just nu känns Minecraft till Xbox 360 ganska precis som det kändes att spela PC-versionen sommaren 2011, och jag säger "just nu" för att kontinuerliga uppdateringar trots allt är utlovade. I nuläget får vi dock nöja oss med Beta 1.6.6, en version som släpptes långt innan det fanns hungermätare, sprintmöjligheter, enchanting tables och (håll i hatten) creative mode.
Spelaren är alltså bunden till en primitiv, familjär version av survival mode - spelläget där det gäller att överleva genom att utnyttja den formbara världen och dess tillgångar för att bygga verktyg och tak över huvudet, och eftersom att Xbox 360 inte spelas med mus och tangentbord ser skapandet av verktyg annorlunda ut den här gången.
Istället för att placera ut pinnar och sten så att de efterliknar en hacka i ett rutnät behöver jag bara leta mig fram till verktyget "stenhacka" i en meny som direkt visar om jag har tillräckligt med material eller inte. Samtidigt skvallrar menyn om vilka verktyg jag kommer kunna bygga i framtiden vilket förmodligen är ett vettigt substitut i avsaknaden av möjlighet till en snabb internetsökning.
På många sätt är Xbox 360-versionen en underlägsen sådan i förhållande till storebröderna PC och Mac. Vad som däremot räddar förstnämnda från att vara något som helst annat än "det sämre alternativet" är att det erbjuder splitscreen co-op. Japp, gammal hederlig splitscreen i Minecraft.
Faktum är att både jag och min sambo har det ljuvligt trevligt när vi startar en ny värld, utforskar, bygger och överlever så länge vi kan. Tillsammans, i samma soffa. Upp till fyra personer kan spela splitscreen på samma skärm och upp till åtta spelare kan samsas (eller förstöra för varandra) på samma onlineserver.
1600 Microsoft-poäng är en lindrig summa att betala för en såhär stabil och rolig splitscreen-upplevelse. Vänta dig inga direkta nyheter i första taget om du spelat Minecraft sedan betan, dock. PC-versionen är fortfarande överlägset bäst och det ultimata verktyget för dig som siktar på att skapa större projekt med möjlighet till hemmagjorda moddar.
Du som däremot nöjer dig med ett sparsmakat alternativ, kräver handkontroll, kan bortse från att det charmiga crafting-systemet är som bortblåst och vill spela på delad skärm har mycket att hämta här.