
Ett av de stora problemen med streamat spelande är så kallat lag, alltså den fördröjning som uppstår från det att du trycker på en knapp tills dess att spelet svarar, där fysikens lagar ser till att det helt enkelt inte kan bli lika snärtigt som när du spelar på en PC eller konsol i samma rum. Microsoft har dock hävdat att de har något alldeles extra på gång med sin streaming-teknologi xCloud och Ars Technica bestämde sig för att på E3 kolla upp om de har täckning för detta.
Och det visade sig gå överraskande bra. I tre tester med Halo 5: Guardians streamat till en Samsung Galaxy S8, tog det 67 millisekunder från ett tryck på A-knappen tills dess att spelet svarade. Som jämförelse tar detta 63 millisekunder i samma spel när på en Xbox One-konsol.
Här är det värt att poängtera (precis som under Stadias demonstrationer) att vi inte vet vart xCloud-servrarna står i förhållande till E3-eventet, men självklart har Microsoft sett till att ha optimala förhållanden. Det är dock fortfarande imponerande siffror som visar att streamade spel i teorin kan fungera med tämligen liten fördröjning.