Vad hinner du få gjort i ett spel på en minut? Du hinner med ett halvt varv i ett racinglopp. Läsa ett dokument. Eller leta reda på ammunition. Sett på det hela är detta en mikroskopisk del av det hela spelet. Inte i Minit! Här är hela spelet uppbyggt kring 60 sekunder; det är så länge du har att leva, innan du dör och vaknar upp i ditt hem igen. Från början skapat under Adventure Time Game Jam, ett så kallat "game jam" där utvecklare skapar spel baserade på tv-serien Adventure Time. Idén var identisk, med att du har 60 sekunder på dig att göra något. Efteråt tog utvecklarna grunden och spenderade ett år på att realisera Minit. Resultatet? Ett alldeles utmärkt spel, ärligt talat.
Minit börjar fridfullt. Du vaknar i ditt hus. En brasa håller huset varmt. Sängen är bäddad. Din hund ligger och sover. Du ger dig ut i den friska luften. Går på en kort promenad. Nere vid vattnet hittar du ett svärd. Ett svärd som bär på en förbannelse. Du plockar upp det - och ditt äventyret tar fart! Du har 60 sekunder på dig att lista ut vad du ska göra härnäst, innan du dör.
Låter det som alldeles för kort tid att lista ut spelet på? Det är det, men här kommer det viktigaste att bära med sig inför Minit: du behöver aldrig stressa. Du har egentligen hur mycket tid som helst på dig att ta dig genom spelet, för allt du hinner med under dessa 60 sekunder sparas tills du vaknar igen. Ofta behöver man bryta ner varje uppgift i tre rundor: en minut till att utforska, en minut till att komma på vad du behöver göra, och en minut för att utföra det. Genom att hitta nya hem att bosätta dig i har du möjligheten att nå platser längre bort på kartan. Tillslut blir det långt från en begränsad upplevelse.
Du får själv lista ut vad som finns att upptäcka och låsa upp. Det finns både stora och små hemligheter där du minst anar det. Ibland är det osäkert om det är en hemlighet eller storyn du arbetar på. Det spelar ingen roll, egentligen, för Minit är till för att upptäckas. Hemligheter tillför också till din utveckling: pengar, hjärtan eller uppdragsrelaterade föremål kan komma att hjälpa dig i slutändan. Du får aldrig känslan av att spelet slösar din tid, eftersom du alltid upptäcker något. Om spelet väl slösar din tid, så är det för att skoja till det. Ett tidigt exempel är en karaktär som pratar så långsamt att du kanske inte hinner höra vad han har att säga.
Det tar inte många sekunder att bli bekväm. Inspiration tas främst från The Legend of Zelda, i allt från pussellösande till strider. Du svingar ditt svärd, knuffar lådor, hittar dolda vägar, utforskar grottor och tempel, pratar med befolkningen; precis som Link! Samtidigt påminner minut-konceptet om både Half-Minute Hero och The Legend of Zelda: Majora's Mask. Eller varför inte Måndag hela veckan, 90-talsfilmen där Bill Murrays karaktär vaknar upp till samma dag, om och om igen? Humorn och vardagsäventyret är som lyft från Earthbound och Undertale. Ingenting här är helt nytt, utan det är sammansättningen av de perfekt utvalda delarna som gör Minit till ett väldesignat mini-äventyr.
När den härligt retrospelslika blipp-blopp-musiken av Jukio Kallio drar igång känner man sig som 10 år igen. Placerad på golvet framför en tjock-tv, med en hård rektangulär handkontroll i handen. Handkontrollen har endast ett styrkors och två knappar. Du har precis listat ut vad du måste göra i spelet, när morsan ropar att det är dags att gå och lägga sig. Attans! Motvilligt stänger du av spelet. Natten blir sömnlös. Tankarna cirkulerar. Du går genom i ditt huvud vad du ska göra när du startar spelet efter skolan imorgon. Om och om igen. Minit har den effekten på mig, som vuxen. Jag är nyfiken och fylld av upptäckarglädje.
Det ser inte ut som mycket för omvärlden. Det försöker inte heller att vara mycket. Grafiken är Undertale-ful. Downwell-simplifierad. 1-bitgrafik, till och med. Kontrollen är lika lättförstådd som på Nintendo Entertainment System. Men det är rätt väg för Minit att gå. Alla inblandade i skapandet av detta lilla verk vet precis vad de gjorde, när de skalade ner istället för upp. Inte så förvånande att spelet är välgjort, med ett utvecklarteam bestående av personer som haft fingrarna med i allt möjligt roligt: Nuclear Throne, Celeste, Hotline Miami 2: Wrong Number och Horizon: Zero Dawn, till exempel. Tillsammans har de gjort ett fascinerande, enkelt spel som utnyttjar varenda idé till fullo. Minit är inte bara ett skojigt koncept, utan ett spel som är helt och hållet hängivet till konceptet. Föremål och uppdrag är perfekt placerade för att du på 60 sekunder ska hinna gå vilse, lära dig hur området ser ut, och slutligen utföra uppgifter. Utan att någonsin tvinga spelaren att uppleva varken frustration eller uppgivenhet.
Den enda frustration jag kände var när spelet tog slut efter bara två timmar. Samtidigt som jag var glad att det inte pågick i 10 timmar, ville jag ha mer. Chansen är väldigt liten att du har hittat allt under dessa timmar, men om du inte vill leta hemligheter och uppnå spelets totala 110%, kan det bli kortvarigt och enkelt. Ett och annat pussel kan kräva tid att kluras på, men i grunden finns det inget som är smärtsamt svårt.
När du väl klarar spelet låser du dock upp Second Run, ett läge som gör det svårare. Bland annat har du ett trasigt svärd, endast ett hjärta, och dina rundor är begränsade till 40 sekunder. Om man uppskattade sin första genomspelning bör man åtminstone testa detta. Mitt mål var att beta av två bedrifter samtidigt under min tredje genomspelning: klara Second Run på färre än 25 rundor. Det var utmanande, men också oerhört spännande. Sakta lyckades jag optimera alla steg för att nå eftertexterna utan att ha slösat många sekunder.
60 sekunder är inte mycket tid, men jag har sällan uppskattat spelsekunder på det vis som jag gör i Minit. Det är ett litet spel som aldrig försöker vara mer än så. Ibland är det allt man behöver, faktiskt. Det där lilla, glada, enkla liret som du kan starta upp när du har svårt att bestämma vilket bombardistiska AAA-äventyr du ska påbörja nästa gång. Jag brukar lita på Devolver Digital när det kommer till välgjorda indiespel som avviker från normen. Än har de inte svikit mig.