Svenska
Gamereactor
recensioner
Mirror's Edge (mobile)

Mirror's Edge (Iphone)

Mikael har återigen besökt taken i den stilrent formgivna framtidsstaden i Mirror's Edge, lämpligt nog på en stilrent formgiven Iphone...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Detta är en systemsäljare. Åtminstone för mig. När EA utannonserade att nästa Mirror's Edge skulle släppas till Iphone konstaterade jag att det skulle komma att behövas en Apple-maskin i min framtid. Ett två-och-en-halv-dimensionellt plattformsspel med Faith i huvudrollen lät som det perfekta bärbara spelet. Tyvärr släpptes det först exklusivt till Ipad, så det är inte förrän nu som Iphone- och Ipod Touch-ägare fått stifta bekantskap med Digital Illusions taklöpare.

HQ

Det börjar bra, med samma otroligt eleganta, stilrent designade menysystem och Lisa Miskovskys ljuva ledmotiv "Still Alive" i hörlurarna. Snabbt sätter jag igång med äventyret och hamnar, lämpligt nog, på ett tak. Att se Faith i tredjepersonsperspektiv är förstås en stor skillnad, men i grunden gäller samma grundregel: spring fort som fasen och stanna inte en sekund om du kan undvika det.

Det absolut viktigaste för ett Iphone-spel är att spelkontrollen fungerar, och då måste utvecklaren tänka till. Det duger inte att bara sätta en virtuell styrspak i ena hörnet och knappar i det andra, har jag konstaterat efter att ha blivit besviken på otaliga retroplattformsspel. Lösningen i Mirror's Edge är att enbart använda dragningar, vart som helst på skärmen. Dra åt höger så börjar Faith springa åt höger, dra uppåt så hoppar hon, dra neråt så glider hon längs marken, dra åt höger i ett hopp så gör hon en hoppspark, och så vidare. Efter en stunds inlärningsperiod fungerar det utmärkt och blir rätt intuitivt, på samma sätt som det större spelets "uppåtrörelse"- och "neråtrörelse"-knappar.

Färden går genom tämligen enformiga omgivningar. Det är kritvita tak, prydda med enstaka reklamskyltar och lyftkranar, inomhusmiljöer som mest består av kulvertar och hisschakt, och enstaka underjordiska pumphallar. Visserligen är det platser jag känner igen från det första spelet men de storslagna scenarierna uteblir. Tolv banor finns med, vilket tillsammans med speed run-utmaningarna räcker ett tag. Att banorna är så lika varandra gör att det är svårt att memorera dem i detalj och därmed kunna trimma tiderna ytterligare, men å andra sidan snackar vi ju trots allt om ett spel för några tior.

Det finns inte heller några som helst mellansekvenser, vilket vissa i och för sig skulle se som en fördel. Istället får vi nyhetsbulletiner i textform mellan banorna, som förra spelets hisskärmar. Där framgår det att det utspelar sig strax innan det första spelet, då flera av spelets bakgrundsfigurer fortfarande lever, men det är inget man behöver lägga särskilt mycket märke till.

Detta är en annons:

Jag gillar det här. Det är lagom anpassat till formatet då banorna är korta och oftast lättspelade, även om det ibland blir extremt petigt med kokhet ånga som styr Faiths valmöjligheter. Även om det inte alltid är helt tydligt vilken väg man ska ta brukar det gå att lösa på flera olika sätt, och kanske hitta en samlarväska på vägen. Jag gillar också att man besegrar fiender genom glidtacklingar eller hoppsparkar. De gångerna Faith plockade upp ett tungt automatvapen eller ett krypskyttegevär i föregångaren kändes minst sagt out of character.

Det jag möjligen hade velat se är mer omväxlande miljöer och nya situationer, men med tanke på budgeten och priset är det nog knappast relevant. Det här är ett trevligt plattformsspel för alla Iphone-ägare och ett måste för fans av Mirror's Edge. I brist på en riktig uppföljare skulle jag också kunna tänka mig en aningen mer påkostad version till 3DS eller PSP.

Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Detta är en annons:
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
Mirror's Edge (mobile)
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Skön spelkontroll, bra flyt, bra ljud
-
Mycket återanvänt material från konsolspelet, aningen kort
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Mirror's Edge (Iphone)Score

Mirror's Edge (Iphone)

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Mikael har återigen besökt taken i den stilrent formgivna framtidsstaden i Mirror's Edge, lämpligt nog på en stilrent formgiven Iphone...



Loading next content