Mobile Forces

Mobile Forces

Precis som alla andra framgångsrika spelidéer har detta inneburit att andra spelutvecklare släpper liknande varianter.

Med facit i hand kan vi se att dödsmatch i lagform fick sitt stora genombrott med det hemsnickrade Half-Life: Counterstrike. Konkurrerande spel som Unreal Tournament, Quake 3 Arena och Operation Flashpoint har gjort sitt bästa för att stjäla uppmärksamhet från den gratis nerladdningsbara modden, men utan större framgång. Spelarna har helt enkelt föredragit dödsmatcher med mer strategi och hellre ingått i ett lag än att skjuta mot allt som rör sig. Precis som alla andra framgångsrika spelidéer har detta inneburit att andra spelutvecklare släpper liknande varianter i kölvattnet på flaggskeppet. Och det är just här Rages Mobile Forces kommer in i bilden.

Enligt framgångsrikt Counterstrike-manér är nämligen Mobile Forces i huvudsak baserat på dödsmatch i lagform. Visserligen kan du välja att delta i traditionell dödsmatch, men det är först vid spelande i någon av de lagorienterade spelmomenten som Mobile Forces kommer till sin fulla rätt. Bland dessa återfinns vedertagna grenar som Team Death Match och Capture the Flag, men även nyskapande moment som bland annat Captain och Holdout. Det första av de två sistnämnda bygger på att lagen endast får poäng om de lyckas skjuta på motståndarens lagkapten. Medan det andra är en typ av King of the Hill, då lagen ska hålla ett bestämt utrymme under en viss tid.

Visst har vi tidigare sett varianter på de flesta spelmoment i Mobile Forces, men många känns ända fräscha och når en helt ny dimension tack vare de inkluderade fordonen. För precis som namnet antyder har Rage utvecklat spelet med mobil inriktning där körbara fordon som pansarvagnar, buggybilar och lastbilar utgör en viktig roll under matchernas gång. Ungefär som i Halo är teamwork avgörande och varje farkost kan bära flera spelare. Den lilla Buggybilen kan exempelvis bära två personer som samsas om att styra bilen och bruka den tillhörande kulsprutan. Den betydligt rymligare lastbilen är däremot långsammare men har ett bättre skydd för föraren och kan frakta upp till ett helt förband. Överlag tillför den mobila biten i Mobile Forces mycket i spelbarheten och gör matcherna mer strategiska än vad de annars skulle varit.

Eftersom Mobile Forces utspelas i nutid har Rage eftersträvat fullständig realism. Innan varje rond får spelaren välja mellan tio vapen och tillbehör som är plockade ur verkligheten. Man har sammanlagt sju platser att fylla med allt från kulsprutor och Sniper-gevär till minor och skyddsvästar. Beroende på val av vapen kan spelaren bära olika många saker. En rejäl Bazooka tar exempelvis upp fler platser än en granat, men väljer man däremot att inte fylla upp alla platser och resa med lätt packning så kan denne röra sig en aning smidigare. Sammanfattningsvis finns redan här en stor nypa strategiskt tänkande. Kul är också att varje vapen har en alternativ skjutknapp, men dessvärre är skjutdonen inte så väl balanserade som man kunnat hoppats. Till exempel kräver det relativt långsamma Snipergeväret nästan lika många träffar som den smidiga kulsprutan för att ta kol på en motståndare.

Trots att Rage har implementerat ett singelspel för den ensamme spelaren är det tydligt att Mobile Forces ska spelas över internet eller nätverk. Att spela på egen hand blir snart långtråkigt och variationsfattigt eftersom upplägget är linjärt. Visserligen ska spelaren delta i samtliga av de olika spelmomenten, men dessa bjuder inte alls på samma underhållning som då man spelar mot verkliga motståndare. Främst eftersom den artificiella intelligensen brister på många punkter. Så tänk på att vara uppkopplad eller ha några kompisar att utmana då du spelar Mobile Forces.

Hur är det med grafiken då? Jo, tråkigt nog måste jag avslöja att den visuella delen i Mobile Forces är dess svagaste sida. Spelet känns aningen gammaldags och saknar den detaljrikedom vi blivit bortskämda med i konkurrerande spel på slutet. Utseendet kan närmast jämföras med dess största inspirationskälla, nämligen Half-Life: Counterstrike som har relativt många år på nacken. Däremot verkar nätverkskoden stabil och spelet håller spelet en stadig skärmuppdatering trots att samtliga spelare deltar i dödsmatcherna.

Mobile Forces
Mobile Forces
Mobile Forces