Jag är en sucker för kart-racing i spelform och tycker att varenda del i Mario Kart-serien, undantaget möjligen Double Dash, har varit väldigt köpvärda. Min favorit är dock Sonic & Sega All Star Racing där vi fick spelmotorn från Outrun förklätt till ett kart-spel som alla kunde ha kul med, men som man också kunde grotta ner sig i och bli fruktansvärt bra på tack vare ett oväntat stort speldjup.
Med detta i åtanke såg jag fram emot Modnation Racers när det släpptes till Playstation 3, men blev i slutändan besviken på att det saknade såväl intensitet som riktigt djup i spelkontrollen. Banorna hade heller ingen riktig utmaning och att snickra egna karts och förare var inte något grepp som tillförde något. Möjligheten att bygga banor uppskattades dock, även om det var onödigt meckigt på grund av handkontrollens begränsningar.
Det ironiska med Modnation Racers: Road Trip till PS Vita är att jag nu istället upplever alla dessa svagheter som styrkor. Avsaknaden av intensitet passar en mindre skärm perfekt så man verkligen hinner få full kontroll på läget under racen, de alltför breda banorna gör att man inte märker av det faktum att styrspakarna till PS Vita faktiskt inte matchar en Dual Shock 3 i precision och har man inga att spela med är det plötsligt riktigt roligt att kunna konstruera egna förare och bilar för att skapa lite variation till spelbarheten.
Och bansnickrarverktyget har absolut aldrig varit bättre. Tack vare den tryckkänsliga skärmen kan jag bra rita upp hur jag vill att en bana ska se ut, kasta in lite publik och vara igång med racingen inom en minut. Att göra sina egna banor och skicka runt en PS Vita för att tävla i varvtider på resande fot är svårslaget skoj på resande fot. Jag vet, jag har testat och alla tycktes gilla det som erbjuds.
En av de stora snackisarna med PS Vita är naturligtvis det grafiska. Och visst, det är en liten best Sony knåpat ihop och det är faktiskt första generationens PS Vita-spel vi ser nu. Jämför med de första spelen till PSP och de sista som God of War: Ghost of Sparta för att få en uppfattning av hur mycket det hann ändra sig. Dessutom är Modnation Racers: Road Trip knappast ett spel som är tänkt att fungera som grafikdemo för vad som komma skall.
Vad jag försöker säga på mitt lite tillkrånglade vis är att Modnation Racers inte ser lika bra ut som sin Playstation 3-förlaga, men att det ändå är både funktionellt och behagligt att se på. De små maskotliknande förarna kommer perfekt till sin rätt på den mindre skärmen och banorna bjuder på rejäl variationsrikedom med racing runt kinesiska tempel, snövärldar, hamnar och mycket annat.
För att skapa lite extra variation har utvecklarna kryddat karriärläget med utmaningar som också ska utföras för att man ska få fina poäng. Det kan handla om allt från att tackla motståndare till att hitta gömda föremål eller att använda många sorters kraftbonusar. Allt som allt bidrar det till att göra racingen roligare när man spelar ensam, vilket man ju måste göra eftersom Modnation Racers: Road Trip märkligt nog saknar onlinestöd.
Något som dock inte stör mig lika mycket i ett bärbart spel som i ett stationärt. Att prioritera den extra variationen är därför helt rätt tänkt för även om jag har klart roligare på banan i detta Modnation Racers än i det stationära, så är det fortfarande inte någon höjdarkörkänsla man bjuder på.
En annan sak som lägger lite sordin på stämningen för min del är alla långsamma laddningstider och de sega menyerna. Det känns liksom lite ofärdigt och visar att Sony trots allt inte riktigt förstått bärbart spelande ännu. Man kan inte ha såhär långa laddningstider i ett bärbart spel. Hemma kan man snacka med polarna, hälla upp ett glas lemonad, lägga ett ord i Wordfeud eller bara sätta sig ännu mer bekvämt i spelsoffan.
Jag har spelat åtskilliga timmar Modnation Racers: Road Trip till PS Vita på flyget och sittandes i en obekväm flygstol någonstans över Grönland med en skrikande bebis till vänster och en slemhostande svettstinkande gubbe till höger gör att man kan hålla sig för skratt medan de närmare minutenlånga laddningsskärmarna förklarar för mig för 10 000:e gången hur jag gör en tackling i sidled. Det här är ett problem jag hoppas Sony får bukt med. Laddningstider har inget på portabla format att göra och dödar spelsuget.
Lägg till detta att menyerna som sagt inte riktigt håller måttet heller. Saker är ganska otydligt förklarat, figurskapandet är inte så intuitivt som man kunde önska och ibland vill skärmen liksom inte reagera när man trycker på den utan en lång fördröjning uppstår.
Med en lite tajtare körkänsla, mer genomarbetade menyer och framför allt kortare laddningstider hade Modnation Racers: Road Trip varit en riktig höjdare och ett givet köp för varje PS Vita-ägare. Nu tror jag det kommer fortsätta flyga under radarn och inte riktigt få det där genombrottet serien behöver. Men jag vill ändå rekommendera detta till alla som vill ha ett roligt kart-spel till sin PS Vita, även om du hör till dem som inte var så imponerade av originalet till Playstation 3. Det är nämligen först nu i det portabla formatet som serien kommer till sin rätt.