Monster Hunter Freedom

Monster Hunter Freedom

Monster Hunter bjuder på hundratals drakar att spöa i Capcoms offlinerollspel i bärbart format

Capcoms Monster Hunter-serie är, minst sagt, ett monster i Japan, med försäljningssiffror som annars är förbehållna diverse Final Fantasy och Dynasty Warriors-spel. I Europa har dock serien inte gjort något väsen av sig, och tunga actionrollspel står inte riktigt högst på min importlista. Därmed var det utan förutsättningar och fördomar som jag smaskade in UMD-skivan i min småslitna PSP.

Efter ett lagom storslaget intro får jag skapa min monsterjägare. Variationen är väl inte så jättestor, ungefär på samma nivå som Final Fantasy XI med ett gäng olika ansikten och frisyrer att välja mellan. Sedan vaknar jag i min säng i ett skjul, någonstans i en medeltida värld. Dags att spöa monster. Jag går ut i solskenet och stöter genast på en massa folk som har en massa onödigt att säga. Ganska snart har jag hittat en köpman som säljer rustningar och en tokstor lans att slåss med. Jag är störst och hårdast i världen. Några timmar senare springer jag för livet från en drake som tycker att min lans mest liknar en tandpetare, lagom att spetsa mig på som en annan hors d’euvre.

Det är enklast att beskriva Monster Hunter Freedom som ett onlinerollspel, fast offline. Det har samma upplägg med uppdrag som går ut på att döda x antal fiender, samla på sig x antal prylar eller möjligtvis hitta något speciellt föremål. Man tar ett uppdrag åt gången från antingen byns hövding eller från gillet, och sedan teleporteras man ut i vildmarken där uppdraget ska utföras. Det saknar alltså de enorma sammanhängande världarna från vanliga onlinerollspel, men i gengäld passar det bättre för ett bärbart format att slippa springa runt i timmar för att ta sig någonstans.

Väl ute i bushen är Monster Hunter en ganska vacker upplevelse. Stora fridfulla bestar betar fridfullt och solen skiner. Men jag springer vidare och hamnar snart i ett igenvuxet träsk med vegetation som skymmer sikten, medan blåaktiga mördarödlor prasslar runt längre fram. Monster Hunter är helt klart ett av de snyggaste spelen till maskinen, och trots en del riktigt feta monster flyter spelet på utan problem.

Däremot är inte allt frid och fröjd. Den grafiska glansen har ett pris, i det här fallet ganska små omgivningar med tröga laddningstider mellan. Värre är att kontrollen ofta känns seg. Det är svårt att sikta precis dit man vill, särskilt när flera fiender anfaller samtidigt. Det går bättre med lite träning, men det är knappast fläckfritt. Jag stör mig också på fiender som knuffar mig bakåt, in i en dubbel laddningstid för att ta mig tillbaka.

Likt exempelvis World of Warcraft finns det mycket annat att göra än att bara slåss. Du kan fiska, dock ej i alla vattendrag. Det går också att samla örter för att blanda ihop diverse drycker, samt tillaga det kött du plockar från ditt byte. Slutligen går det också att både odla växter och gräva efter metaller för att bygga upp dina vapen. Visserligen saknar jag själva handeln eftersom det inte finns några andra spelare, men det är mycket användbart att kunna förbättra sina prylar utan att riskera liv och lem i strid mot diverse köttätare.

Det är dock inte helt ensamt i Monster Hunter. Om du har kompisar med spelet går det att ge sig ut på uppdrag tillsammans via ad-hoc-uppkopplingen (trådlöst direkt mellan maskinerna). Däremot finns inget riktigt onlineläge, vilket är en liten besvikelse i ett sånt här spel.

Det är svårt att avgöra om Monster Hunter är bra eller bara medelmåttigt. Mycket av spelbarheten känns lite simpel och irritationsmomenten är lite för många. Men samtidigt bjuder det på bokstavligen hundratals uppdrag och fler olika drakar att förgöra än vad Sankt Göran någonsin kunnat föreställa sig. Och det är förstås extremt beroendeframkallande att hela tiden bli starkare och ge sig på allt större monster. Så jag rekommenderar spelet till onlinerollspelare som vill ha en liknande upplevelse i bärbart format. Men någon polerad actionupplevelse är det inte.

Monster Hunter Freedom
Monster Hunter Freedom
Monster Hunter Freedom