Monster Hunter: Wilds är här, och det kommer med många nya funktioner som är avsedda att göra spelet enklare. Men Monster Hunter: Wilds guider är fortfarande viktiga, oavsett om du är en nykomling eller en veteran, eftersom det finns vissa mekaniker som inte är perfekt förklarade, som går utöver den (ganska enkla) kampanjen, som du kan avsluta på mindre än 15 timmar.
Här har jag valt ut 10 tips och tricks som jag skulle ha velat veta innan jag började mitt äventyr i Monster Hunter: Wilds.
Monster Hunter: Wilds Huvudkampanjen är utformad för att vara linjär: spelet kommer alltid att tala om för dig vad du ska göra och vart du ska gå, och svårighetsgraden för monstren är ganska låg, särskilt om du är en veteran. Sedan, när du ser eftertexterna och blir ombedd att utforska områdena och ta uppdrag som du vill, kan du hitta en kraftig förändring i svårighetsgraden.
Det är därför vi rekommenderar att du inte spränger dig igenom kampanjen (vilket är vad jag gjorde). Efter några strider kan du stanna upp ett tag, göra några valfria uppdrag och utforska världen. På så sätt samlar du mer material för att uppgradera din utrustning.
Du kommer att upptäcka att de flesta av de vapen och rustningar du smidde under kampanjen, som är av låg rang, inte kommer att vara särskilt användbara när du når en hög rang. Vi uppmuntrar dig dock att vänja dig vid att besöka Gemma the Smithy efter några strider för att skapa ny utrustning, även om det gör huvuduppdragen lite för lätta...
En av de viktigaste förändringarna i Wilds är möjligheten att bära ett sekundärt vapen på din Seikret. Du kan ändra det när som helst när du monterar på din fjäderbeklädda vän genom att trycka höger på D-pad. Och för mig var det en game changer.
Monster Hunter-spelare har vanligtvis en enda vapentyp för hela spelet, den som de känner sig mer bekväma med. Att prova olika vapen var nedslående tidigare, när du bara kunde bära ett till varje strid, och du vill naturligtvis inte ta den risken. Tack vare det extra utrymmet rekommenderar vi nu att du bär ditt föredragna vapen som primärt och ett vapen du inte gillar lika mycket som sekundärt.
Ett annat val är att bära två vapen av samma typ med olika färdigheter och elementskador, men vårt tips är att du försöker använda alla de 14 vapenklasserna i spelet. Till exempel har jag nästan alltid använt Switch Axe sedan Wii-dagarna, men nu bär jag alltid med mig ett annat vapen, och jag tvingar mig själv att använda det varje strid - även om det ibland bara är i några minuter - vilket har gjort spelet... roligare.
Med den nya användningen av kroken för att samla resurser på avstånd, även från Seikret (med hjälp av den vänstra avtryckaren för att sikta med slungaren), är det mycket lättare att plundra naturresurser som örter eller svampar. Om du vill göra upplevelsen ännu mer strömlinjeformad kan du använda Auto-crafting-verktyget.
Öppna menyn och sedan på Tillverkningslista. Du kommer att se alla recept du känner till, och en växel för att aktivera Auto-crafting på/av. Det betyder att medan du samlar resurser, om du har tillräckligt med dem, kommer de automatiskt att förvandlas till objektet. Den vanligaste användningen är ört: varje gång du tar en kommer den att förvandlas till dryck, men andra formler är:
Det nya fokusläget är den viktigaste nya spelgimmicken. Det hjälper dig att rikta dina attacker och framhäver även såren: du kommer tydligt att se dem glöda rött. Om du sedan använder Focus Strike (R1/RB, även båge och båggevär) på såret kommer det att göra massiv skada och bedöva monstret, få det att falla och ge dig tid att slå hårt. Men det kommer också att förstöra såret och den delen av monstrets kropp kommer att bli ett ärr, vilket betyder att det inte kommer att blöda igen.
Vårt tips är att ofta använda Focus Mode för att upptäcka sår (alla är inte lätta att se på monstren) och använda Focus Strike för att göra mycket skada.
Monster Hunter: Wilds har introducerat tre nya rörelser, även om inte alla av dem gäller för samma vapen. Den mest uppenbara är Sneak Attack, som är en stor nyhet för spelet: om du närmar dig monstret bakifrån, utan att det ser dig, kommer en uppmaning att dyka upp på skärmen så att du kan dela ut ett massivt slag och ibland bedöva det.
De andra två rörelserna är Power Clash och Offset Attacks. Båda är i princip motattacker: Power Clash (även känd som Perfect Guard) inträffar när du skyddar precis i det ögonblick som en monsterattack kommer att träffa. Detta har bara möjligen att göra med vapen som kan skydda (med hjälp av R-knappen). Dessa är Great Sword, Sword and Shield, Lance, Gunlance, Charge Blade och Heavy Bowgun.
Offset-rörelser är mer riskabla, eftersom de kräver att du startar en attack samtidigt som du kommer att bli träffad av monstret. Vapnen som upptäcks för att kunna använda dessa attacker är hammare, switch axe, great sword, heavy bowgun och hunting horn. Var och en har en annan, specifik kombo som kan utföra dessa attacker, som kommer att fungera som en parering.
Mat är alltid en stor del av Monster Hunter. Det är synd att Calicos inte längre driver en cantina där du beställer mat. Istället måste du använda BBQ-menyn i ditt tält (både basläger och tillfälliga läger). Men du kan också använda Portable BBQ i väskan, vilket är något som du automatiskt bär med dig hela tiden.
Du har obegränsade huvudingredienser: Kött, Fisk och Grönsaker, vilket ökar Attack, Uthållighet och Hälsa. Du kan lägga till andra ingredienser för extra färdigheter, samt "sista touchen", som honung, som är de enda ingredienserna som kommer från din påse.
En sista sak att notera: medan du alltid bär med dig den bärbara grillen och andra vissa föremål med obegränsade användningsområden, kan du aktivera och avaktivera i väskmenyn genom att trycka på X / B på ikonen. Det är ett sätt att minska listan över föremål medan du jagar, bli av med ikoner som du normalt inte använder, som Capture Net, kikaren, mantlarna... Se till att du inte missar den: att laga mat är ett måste i det här spelet.
Med den nya dynamiken i spelet, en halvöppen värld, är de traditionella "röda och blå kistorna" som man kan hämta förnödenheter från lägret från tidigare spel borta. Istället får du tillgång till uppdragsförnödenheter (mestadels mediciner och ransoner) när du rider på Seikret. Använd vänster på D-Pad för att komma åt försörjningsmenyn, glöm inte att du har dem!
Dessutom talar Alma ofta om för dig när nya förnödenheter läggs till, vilket sker under jakten, liksom varje gång du dör och "körs" tillbaka till lägret.
Fällor pratas sällan om eller förklaras under spelets gång, till stor del på grund av att det inte finns några fångstuppdrag efter spelet. Din Calico använder dock fällor hela tiden, och du kan också använda dem.
Det finns två typer av fällor. Du ställer dem på marken och monstren snubblar dem. I erövringsuppdrag - som är sällsynta - måste du använda Tranq Bombs för att fånga dem, men du kan använda fällor i jaktuppdrag för att göra massiv skada utan risker... eller använda stora bombtunnor och placera bredvid monsterhuvudet (du kan spränga det med mindre, gula tunnbomber, kastknivar eller direktträffar med ditt vapen).
Det finns två typer av fällor: Shock Trap kräver Trap Tool och Thunderbug. Pitfall Trap kräver Trap Tool och Net. Du kan skapa ett nät med murgröna och spindelnät. Du kan bara köpa ett Trap Tool, det kostar 100z i butiken.
Varje gång du slåss mot ett nytt monster kommer fältguiden att uppdateras. Du hittar den på pausmenyn, som skiljer stora och små monster, såväl som fiskar och endemiskt liv. Här hittar du intressant information, bland annat hur många monster av den arten du har jagat eller fångat.
Bortsett från andra mestadels värdelösa men coola data som storleken på bestarna och upplåsbara titlar efter att du jagat 20-50 monster av varje slag, kan du se användbar information som svaga punkter, rekommenderade elementattacker, eektiva statuseffekter och material och hur ofta de visas, separerade mellan låg och hög rang när du avslutar spelet.
Spelets huvudsakliga berättelseläge är chockerande kort för ett Monster Hunter, eller ett JRPG för den delen. Om du rör dig snabbt kommer du sannolikt att avsluta det på 12-15 timmar. Men det riktiga spelet börjar efter. Du går bara igenom 3 kapitel innan du når eftertexterna, men det finns flera fler kapitel (liksom story beats och monster) efter det. Och naturligtvis låser du upp High Rank-rustning, vilket är den främsta anledningen till att upprepa monster om och om igen.
För att vara ärlig, även om spelet verkligen är bra, var huvudberättelsen lite av en besvikelse. Jag hade dock mycket roligare när spelet helt enkelt ber dig att göra uppdrag av fri vilja och öka din Hunter's Rank. Du kommer att hitta tuffare strider, du kommer att njuta av att utforska platserna mer utan att följa en enda väg, och till och med några överraskningar... Så vårt sista och viktigaste tips är... Fortsätt spela efter att eftertexterna rullar!