Svenska
Gamereactor
nyheter
No Rest for the Wicked

Moon Studios-bossen tycker Sony ska överge konceptet med exklusiviteter

"Konsoler har lockat samma 100-150 miljoner spelare i över två decennier nu. Vill vi att branschen ska växa måste det bli enklare för alla att få tillgång till innehållet."

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det verkar som om konsolkrigens tidsålder verkligen är över. Istället för att försöka locka fler spelare genom att låsa fast spel till ett format, har Microsoft valt att satsa på fler plattformar. Indiana Jones, Doom, Starfield och många fler är bekräftade eller ryktas vara på väg till olika plattformar, och Moon Studios VD Thomas Mahler tycker att detta bör vara framtiden.

Mahler inleder sitt inlägg med att förklara att Moon Studios inte skapade sitt senaste spel, No Rest for the Wicked, för Xbox eftersom det skulle ha begränsat möjligheterna att nå ut med det. Under åren har han därför insett hur dumt det är att vi ens har dessa artificiella gränser, och skriver:

"XSX and PS5 basically contain the same hardware nowadays, so porting from one platform to another isn't that big of a deal anymore. Their controllers are mostly the same. The Steam boxes will also be the same. Not supporting all these devices makes no sense since you just cut out a huge chunk of your potential audience. Consoles have been stuck attracting the same 100-150m players for over two decades now. If we want to see the industry grow, it needs to be easier for everyone to access the content."

Han fortsätter med att slå fast att han tror Sony kommer gå samma väg:

"I'd be surprised if Sony won't end up with the same strategy. People should buy the device they like the most, but they should then have access to all the content."

Mahler avslutade dock med att säga att Nintendo inte kommer följa efter i denna idealvärld, eftersom de alltid kommer göra som de alltid har gjort. Men för Microsofts och Sonys del tycker han alltså det är dags.

No Rest for the Wicked
Skulle slutet på exklusiviteter kunna leda till fler sålda spel och konsoler?

Relaterade texter

No Rest for the Wicked (Early Access)Score

No Rest for the Wicked (Early Access)

RECENSION. Skrivet av Marcus Persson

Mackan har kämpat mot vedervärdiga ting i Moon Studios gruvligt vackra, våldsamma men likväl direkt ofullständiga spel som skapar mer frustration än vad det underhåller.



Loading next content