Svenska
Gamereactor
Sport

MotoGP lanserar ny logotyp och varumärkesidentitet, men alla är inte imponerade

MotoGP siktar på att locka nya fans med en omprofilering: Presentera en ny logotyp och ett nytt motto.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Moto GP avslutade sin säsong 2024 förra helgen, med en ny världsmästare, Jorge Martín, som tog över stafettpinnen från Francesco Bagnaia. Den mest prestigefyllda motorcykeltävlingen i världen, som fortfarande domineras av spanjorer och italienare (Marc Márquez och Enea Bastiniani var nr 3 och 4) fräschar upp sitt varumärke nästa år.

Ny logotyp, nytt motto, delat i en video berättad av skådespelerskan Emilia Clarke. Detta är "den mest spännande sporten på jorden", sammanfattad i tre världar: "Snabbare. Framåt. Orädd."

Den nya logotypen har designats av designstudion Pentagram, och den är "en komplett utveckling av varumärket, inklusive konstverk, rörelse, typsnitt, visuell identitet och verbal identitet som är utformad för att ta den mest spännande sporten på jorden in i en ny era."

M:et i den nya logotypen är inspirerat av två cyklar som står lutande nära varandra på banan. O:et för tankarna till hjulets geometri och T:et, föraren mellan dem, "människa och maskin".

På sociala medier är inte alla fans imponerade. "Den nya logotypen ser för generisk ut, den gamla var mer ikonisk", säger Coronas de Laurel, och andra fans ber om att den gamla logotypen ska återvända.

I den officiella presentationen av logotypen på Museu Nacional d'Art de Catalunya i Barcelona sa Dan Rossomondo, Moto GP:s Chief Commercial Officer, till El País att de siktar på att "locka fler turister, andra tillfälliga fans, introducera sporten och våra hjältar, ryttarna, till alla delar av samhället".

MotoGP lanserar ny logotyp och varumärkesidentitet, men alla är inte imponerade

This post is tagged as:

Sport


Loading next content